Barranc del Torrent de Tramouillon (Superior)

En un viatge llampec amb el Martí, on nosaltres visitem per primera vegada la regió dels Hautes-Alpes, ens proposem no de fer els grans barrancs de la zona, que són descensos francament espectaculars, sinó que cerquem activitats que permetin de ser combinades amb altres barrancs o activitats a la zona, aconseguint així completar alguns dies magnífics plens d'activitat a la muntanya.

Així doncs, i després d'haver passat el matí escalant al sector de Le Ponteil, patint més del que ens agrada (som mals escaladors) a la via "Le Nid d'Aigle", acabarem de rematar el dia amb un descens curt i ràpid al tram superior del Torrent de Tramouillon, un preciós encadenament de cascades amb aigua glaçada.

Fitxa tècnica del Canyon de Tramouillon Superior

• Activitat: Barranquisme als Hautes-Alps
  • Altres toponímies: Torrent de Tramouillon
  • Punt de sortida: Passarel·la del Tramouillon
  • Població més propera: St. Crépin
  • Combinació de cotxes: no
  • Horaris amb combinació de cotxes
    • Temps de descens: 30' (2 persones ràpid)
  • Dificultat: v3-a3-II
  • Ràpel més llarg: 23
    • Guillestre - Vars - Risoul - PNR du Queyras - 3537ET (IGN Francès - 1:25.000)
    • Sense referències
    • A planificar al matí, més assolellat.
    • Valorar el cabal, instal·lacions obligades per l'actiu.
    • Instal·lacions en abalakovs a la roca, preveure cordino de reposició.

Accés i aproximació al descens del Tramouillon Supérieur

Circulant en direcció Nord per la carretera N94 passarem el poble de la Roche de Rame i trobarem poc després un trencall a l'esquerra per sota les vies del tren i senyalització que indica Freissinieres i Champcella, entre d'altres, per la carretera D38. Un cop passat el nucli de Champcella uns centenars de metres, hem d'agafar un trencall a la dreta en direcció Le Ponteil on veurem a la nostra dreta el sector d'escalada homònim, i acabarem creuant per un pont el llit del Torrent de Tramouillon. Seguirem la carretera que passat Le Ponteil esdevindrà pista forestal i comptarem fins a 3 corbes molt tancades a l'esquerra. Arribats a la que fa tres observarem una passarel·la de fusta que creua el Tramouillon, aparcarem sense molestar el pas de vehicles.

APROXIMACIÓ AL BARRANC DE TRAMOUILLON SUPERIOR

L'accés és immediat, podem escollir, creuar la passarel·la i davallar fins al llit del torrent, o bé senzillament des de l'aparcament buscar la millor manera de baixar al riu. Cap de les dues opcions presenta dificultats.

EL DESCENS DEL TORRENT DE TRAMOUILLON

Un cop dins el riu, farem una primera desgrimpada per passar sota la passarel·la de fusta i trobar un nou ressalt d'entorn els dos metres, equipat amb un abalakov a l'esquerra, però que es pot desgrimpar sense massa dificultats. Seguirem pel llit del riu cercant a la dreta una instal·lació amb dos pitons triangulats que ens permetran d'accedir amb seguretat a la següent capçalera, un abalakov a l'esquerra del torrent.

A partir d'aquí, els més fredolics ja ens podem calçar caputxa i guants, ja que ens trobem davant la successió de cascades del Tramouillon Superior, comencem amb una preciosa cascada d'uns 20 metres en la qual sortim per l'esquerra però caldrà creuar la vena d'aigua cap a la dreta per accedir a la següent capçalera, just damunt un replà rocós fora de l'aigua.

Aquesta segona cascada, d'uns 23 metres ens permet de fer part del ràpel per fora la vena d'aigua si som hàbils, però a la part baixa difícilment podrem evitar relliscar i acabar per l'actiu, compte, l'aigua empeny amb força aquí, sincerament i malgrat el fred, l'indret és espectacular.

Just sortir del toll que hi ha a la base d'aquesta cascada, buscarem sortir-ne per la dreta cap a damunt la roca i fora de l'aigua, per superar el següent ressalt, que rondant els quatre o cinc metres, ens porta a baixar, ara si, per fora de l'aigua i arribar a un nou ressalt, d'una altura similar i de nou per fora de l'aigua.

Al peu d'aquest segon petit ressalt, el barranc hi fa una vira a la dreta, caminarem uns metres i el barranc tornarà a virar, ara a l'esquerra per encarar la darrera cascada, equipada a la dreta.

Aquest darrer saltant, que sembla rondar els 17 metres d'alçada concentra tota la força de l'aigua en un punt, fent el seu descens molt espectacular. Amb tot, malgrat baixar per l'actiu, sempre toquem de peus a la paret, i el cap sempre ens quedarà fora de la vena d'aigua. També hi ha la possibilitat de fer un xic d'equilibris i baixar sense tocar aigua per l'esquerra hidrogràfica. A la base, un ample toll que del que sortirem nedant una miqueta, no pas gaire, doncs de seguida tocarem amb els peus a terra.

Retorn del barranc del Tramouillon Superior

Superada la darrera cascada de 17 metres, el barranc s'obre de forma més que evident i, malgrat que algunes informacions ens apuntaven que riu avall podríem trobar un o potser dos salts, observem just en el punt on el barranc s'obre, un camí evident a l'esquerra que de seguida es posa dins una enorme tartera on trobarem unes fites que tot fent zig-zag la van remuntant fins a sortir-ne per l'esquerra enllaçant amb el camí que duu directe a la passarel·la de fusta a tocar d'on hem aparcat el cotxe.

Ressenya del Barranc de Tramouillon Superior

No n'hem trobada cap ni una de topografia de la part superior d'aquest barranc.

** També hem hagut de rectificar l'inici del retorn per errors en el traçat del GPS. Sortida del barranc molt evident a l'esquerra després de l'últim ràpel.