el Clot de Vilamala, de nord a sud

En aquesta ruta, resseguirem les rases que conformen el clot de Vilamala i que ens permeten travessar-lo de nord a sud.

Si algun indret, si alguna formació muntanyosa és capaç de transformar el GPS en element accessori (i a voltes inoperant), i el mapa, pura referència i dubtosament fidel reproducció de la realitat, aquest indret és, sens dubte, el Clot de Vilamala, el lloc on es posa a prova la capacitat d'orientació i navegació dels senderistes més experimentats, on les rutes poden acabar sent excessivament salvatges per als caminants menys avesats; camins que desapareixen als nostres peus, feixes i canals embrossades, rases, clots, però també restes d'activitat extractora de carbó vegetal, carboneres, camins i restes de pasarel·les, confereixen al clot de Vilamala un lloc perdedor, amb un ambient a voltes fantasmagòric, però que farà les delícies dels qui gosin endinsar-s'hi.

Fitxa

• Activitat: Senderisme
  • Punt de sortida: Fenerals (Mirador de Vilamala)
  • Població més propera: Sant Llorenç de Morunys
  • Distància: 11 quilòmetres
  • Desnivell positiu: 772 metres
  • Temps: 4:00 hores
  • Dificultat: Mitjana Dificultats en l'orientació, camins que es perden o desaparèixen, canals plenes de bardissa.
    • Port del Comte, Vall de Lord (Ed. Alpina 1:25.000)
  • Material recomanable: Corda de rando, malgrat que en la ruta proposada no és estrictament necessària, a Vilamala sempre ens pot ser útil per a assegurar algun pas de desgrimpada.

Punts de referència

3h59'

10,99km

Descripció de la ruta

Com sol ser de costum per a les sortides a Vilamala, deixem el cotxe a la corba de Fenerals (Revolt de Fenerals al mapa Alpina).
D'aquest revolt, on hi ha un generós aparcament que ens serveix de perfecte mirador a les fondalades de Vilamala, en surt una pista en direcció E i sentit descendent que seguirem uns escassos 500 metres, on una fita, i una manguera ens indiquen una petita drecera per escurçar alguna corba de la pista fins arribar a un pla on tornem a veure la pista; aquí, si ens hi fixem, un seguici de fites marxen a mà dreta per endinsar-se a Vilamala, en direcció a una gran pedra que ens pot recordar la proa d'un vaixell i que passarem per sota tot guanyant el gran llom del Serrat Llarg.

Recorrerem per damunt del Serrat Llarg amb atenció, doncs a mig fer, el camí es desvia a la dreta per saltar la vall a l'oest del serrat per un camí un xic confús per les furgades del porc senglar, que a moments el desdibuixen. Cal tenir present, que el sentit del camí ha de ser sempre descendent i direcció N fins a creuar unes rases, punt on tomba a S.

Després d'una bona baixada, arribats a un punt on caminem per damunt de la codina, i hi veiem unes estaques metàl·liques clavades, a la nostra esquerra, en una paret vertical, hi veurem les obertures dels Encantats, amb uns troncs misteriosos que encara avui dia, ningú s'explica com hi han arribat. Seguim avall, fins a sota la bauma dels carbners, on el camí fa una giragonsa fins conduïr-nos al fons de la rasa, que haurem de creuar amb cura de no caure de peus a l'aigua.

Si ningú no l'ha tret, al fons de la rasa hi trobarem el famós drap brodat que diu "Vilamala, la vall infernal". Aquí el camí pren un sentit ascendent, prestem atenció, doncs a uns 130 metres surt un corriol a la dreta, prou visible i amb algunes marques, en sentit descendent i direcció O.

El camí en general està molt fressat, i a voltes alguna marca ens confirma que anem pel bon camí. Al moment de realitzar la ruta, un arbre tombat ens feia perdre el camí, el millor és creuar per damunt de l'arbre, i tornar a cercar el camí uns metres més endavant, no ha de suposar-nos cap contratemps.

Passarem pels boïgots, sota la Castellasseta i fins a desembocar a la rasa de Vilamala on el camí segueix pel torrent, on a mig fer trobarem un caos de blocs on haurem de fer algunes desgrimpades, una en especial, pot ser delicada amb el terreny moll. Aquest bonic torrent ens durà a torrents junts, un punt on clarament la rasa que condueix a la canal del Prior se'ns afegeix per la dreta. Aquí doncs, abandonarem el torrent de Vilamala i seguirem en direcció O durant uns 700 metres llargs sempre pel torrent, on trobarem grans quantitats de molses recobrint els arbres, fet que els donarà un aspecte molt fantasmagòric. Al "final" del torrent trobarem una confluència amb altres torrents; nosaltres optarem pel de la dreta, doncs volem sortir per la canal del Prior. Començarem pujant pel torrent, de moment força net però que en breu es tornarà embrossat i la progressió es tornarà un xic penosa i feixuga per la malesa. Hem de fer servir el sentit comú i buscar els rastres de les antigues carboneres (planells sense arbres al mig de la malesa) d'on amb sort, trobarem l'antic camí que surt costes amunt, sempre en sentit ascendent i sense sortir de la canal del Prior. La progressió serà així durant els propers 40 minuts, ens ho hem de prendre amb calma. Cal comentar que trobarem algunes bifurcacions, havent d'optar sempre per les de l'esquerra, més evidents.

A la part superior de la canal, quan possiblement els qui no siguem amants de fer el porc fer estarem cansats de progressar enmig de la malesa, tindrem tots la dolça alegria de trobar un corriol que creua perpendicular a la canal. El prendrem a la dreta, i en uns minuts de bon caminar sortirem a una pista forestal.

Podem prendre vistes des d'un sortint de codina, veurem tot el Clot de Vilamala, la corba de Fenerals on tenim el cotxe, i el massís del Port del Comte presidint-ho tot.

Agafarem la pista en direcció Oest, i al cap d'una estona de caminar arribarem a una casa en estat ruïnós, l'antic Hostal del Vent, on hi veiem la carretera, i just darrere de la casa, marxa el GR7 que ens conduirà de nou fins al cotxe. Hi ha l'indret del Planàs (ressenyat al mapa) on podem deixar el GR uns metres per fer drecera i estalviar-nos una petita volta. El GR al final s'unirà amb la carretera per fer la darrera pujada (uns 700m) fins a arribar de nou al cotxe.

Sens dubte, amb aquesta ruta haurem fet la travessa de Nord a Sud del Clot de Vilamala, evitant la ruta més típica voltant el serrat Llarg.
Hi podem afegir alguna variant com l'ascens a la Castellassa, o sortir per algun altre indret més practicable.

Altimetría

Arxius de descàrrega

Descarrega el track fent click dret i seleccionant  aquí "Guardar com"
Format GPX

Clot de Vilamala

Sortim amb rufagada

Les estaques a l'alçada dels Encantats

Vistes enrere

Caos de blocs a desgrimpar

Arbres d'aspecte fantasmagòric

Vsites de dalt la canal del Prior

La pista de retorn i l'Hostal del Vent