El poble abandonat de Peguera, des de Rasos de Peguera

Sortim en un dia de reis amb poqueta feina a la food truck de Relleus des de Rasos de Peguera fins a l'ara deshabitat poble de Peguera, guardià que serva nombroses històries i un bon conjunt de restes, patrimoni d'un passat més reeixit que l'actual, on la finca espera, amb els seus prats amagats entre muntanyes, que algú decideixi fer-ne quelcom més que pastures.

Qui podria negar-se a visitar aquest indret amb tant d'encant, i rememorar tot el seu passat, a més com no, de fantasiar amb el que en desconeixem, tot allò que han vist i sentit les pedres que a dia d'avui encara es resisteixen a caure davant el pas del temps, quedant, de les prop de quaranta cases, tant sols una d'empeus.

Fitxa tècnica de la ruta al Poble de Peguera

• Activitat: Senderisme / Raquetes de neu
  • Punt de sortida: Estació de Rasos de Peguera
  • Població més propera: Castellar del Riu (per a serveis, Berga)
  • Distància: 7,2 quilòmetres
  • Desnivell positiu: 290 metres aprox
  • Temps: 1h33' Temps marcat a força bon ritme
  • Dificultat: Fàcil Itinerari de baixa dificultat. Només cal parar compte amb el camí de tornada, es perd sovint (el vailet fa de referència)
  • Material recomanable: Res destacable

Punts de referència

Punt de referència Temps parcial Temps total Km.
Creu del Cabrer 00:00 00:00 0
Cap de la Serra 17' 17' 2,06km
St Miquel de Peguera 15' 32' 3,29km
Pista 26' 58' 4,66km
Cap de la Serra (pista) 13' 1h11' 5,48km
Creu del Cabrer 22' 1h33' 7,26km

Descripció de la ruta fins al Poble de Peguera

De bandolers i maquis, i d'explotació de recursos naturals, mineria, la fusta, els "trumfos", n'havien d'haver sentit a parlar, i parlat bastament, els habitants de Peguera. Tots aquests elements, amb fins-hi tot alguna fantasmada o misteri estrany que fins-hi tot hi ha dut algun cercador de misteris, combinat amb el fet que actualment es troba completament deshabitat, fan d'aquest indret un lloc d'allò més atractiu per a fer-hi una passejada.

A més, cal mencionar també la calma que regna a l'indret, i les vistes que es gaudeixen durant el trajecte, que ja anirem explicant.

Sortim doncs de l'aparcament de la Creu del Cabrer, a l'estació de Rasos de Peguera, i cerquem la pista que baixa directe a Peguera, i que ens portaria a Fumanya, Fígols i Sant Corneli, fins arribar al Cap de la Serra, com diu el nom, un cap de serra, força pelat d'arbres en la vessant per la que hi arribem, coronada per un vailet i un pas evident, per on anirem nosaltres a cercar el camí marcat que baixa a Peguera, concretament, fins la capella de Sant Miquel de Peguera, just a l'altre cantó de la pista que travessa el planell, i que separa l'antic poble de Peguera, del seu cementiri i església.

Ja del Cap de la Serra, les vistes a la Roca de Ferrús, a la Serra d'Ensija són impagables, sempre imponent, sempre altiva.

D'aquí estant doncs i com hem dit deixarem el vailet enrere per emprendre el camí (marcat en blanc i groc) a vegades no fàcil de trobar, doncs la pintada és en una pedra, i una estaca, a voltes podem trobar la pedra coberta de neu, i l'estaca al terra. Com a referència, un cop creuat el pas del vailet, hem de tendir a l'esquerra, per a trobar aquest sender.

Costes avall seguint el camí que marca una bona diagonal a la baga de Peguera, se suavitza quan es fa evident que ens apropem al pla, i ja enmig dels arbres veurem el gran Roc de Peguera, i el poble als seus peus, fins arribar a l'ermita i el cementiri.

Creuarem la pista i ens enfilarem al poble de Peguera, lloc de naixement de Ramon Vila, en Caracremada, el darrer dels maquis catalans, nascut a la casa de Cal Peron, avui dia en runes. Per a dirigir-nos a l'altra banda del roc, on hi trobarem restes de les trumferes de Peguera, amb un parell que encara conserven un estat mes que acceptable. Aquestes construccions, com el seu nom indica, servien per a guardar en bon estat els trumfos (patates) que es cultivaven a la zona.

Seguirem pels prats, sense cercar la pista, anirem fins a Cal Bepo, parcialment d'empeus, i a empaitar la segona cresta rocosa que s'alça als plans de Peguera, darrera la qual hi trobarem el que semblen unes trumferes més modernes. Qui sap però si enlloc d'això, serviren d'equipament per alguna de les moltes feines que es feien a l'indret.

D'aquí estant, per la vora d'un estany minúscul, baixarem a buscar la pista que uneix amb Rasos de Peguera, per a creuar-la, baixar fins la rasa i creuar-la també, seguint un antic camí, ara (2018) molt perdut, i que aprofitem per a desbrossar una mica, que puja fins al Cap de la Serra, seguint pràcticament tota l'estona un vailet que puja costes amunt.

Al Cap de la Serra, reprendrem la pista que puja a Rasos de Peguera, i sense més, al cap d'un parell de quilòmetres, serem de nou a l'aparcament de Rasos de Peguera.

Altimetría

Atenció: evident error d'altimetria els primers 500 metres de trajecte i d'alçada de GPS en tot el trajecte.

Mapa i track GPX

Arxius de descàrrega

Descarrega el track fent click dret i seleccionant  aquí "Guardar com"
Format GPX

T'animem a visitar el poble abandonat de Peguera i descobrir-ne tots els racons i activitats que et permet, i, si t'ha resultat útil l'article, no oblidis compartir-ho! 😍

Rasos de Peguera

Ja baixant per la pista contemplem la Roca de Ferrús

El pas de vailet al Cap de la Serra

Passat el vailet, hem de tombar de nou direcció Ferrús per cercar el sender de baixada

camí al poble de peguera

El camí de baixada està prou ben fressat

rasos de peguera poble abandonat

Ja veurem enmig dels arbres el poble de Peguera com treu el nas

Algunes de les trumferes de Peguera

Estany minúscul que trobarem pel camí

camí de rasos de peguera al poble abandonat de peguera

El camí de pujada, fins que reprenem la pista, a estones està embrossat

poble abandonat de peguera nevat