el Salgaguda, cim del Picancel

El Picancel, què dir-ne, el terreny més salvatge del Berguedà, terra de maquis a mitjans segle XX, ara pràcticament inaccessible per la seva vessant nord, degut a les aigües de la Baells.

Farem un ascens directe i retorn pel mateix camí al Salgaguda, el trobarem també escrit als mapes com a Saldaguda o Serrat de Salga.
El Salgaguda és el cim més elevat de la serra de Picancel, una serra feréstega i a voltes perdedora segons per on es pretengui accedir-hi; malgrat els seus tímids 1168 metres d'alçada, les vistes des del Salgaguda són d'allò més rellevants, amb el pantà de la Baells als peus, tota la serra del Picancel obrint-se sota nostra, vistes a la serra de Queralt, la Quar i la Portella, el Pedraforca i moltes muntanyes més, no ens deixarà pas indiferents.
A més de les vistes, segur que tot senderista quedarà meravellat dels camins que transiten pel Picancel; camins escarvats a les pedres, abundoses florides d'Orella d'Ós, cases ara abandonades, un bosc salvatge ple de llegendes de maquis i carboners faran volar la nostra imaginació mentre les nostres cames avancen per aquest territori tant salvatge que és la serra de Picancel.

Fitxa

• Activitat: Senderisme
  • Punt de sortida: Pla de la Fusta (Sota la C-26)
  • Població més propera: Vilada
  • Distància: 7 quilòmetres aprox.
  • Desnivell positiu: 563 metres aprox.
  • Temps: 3:17 hores
  • Dificultat: Fàcil Camí fressat i evident tota l'estona.
    • Catllaràs / Picancel (Ed. Alpina 1:25.000)
  • Material recomanable: Res destacable

3h17’

7km

Descripció de la ruta

Com arribar al punt de partida: Des de Berga haurem d'anar al poble de Vilada, per la C-26, que seguirem passat el poble en direcció Borredà.
Hem de parar atenció, doncs del poble estant, baixarem primer a creuar la Riera de Vilada per un pont i després tornem a pujar amunt. Passat el Collet de la Serra, quan la carretera pren direcció Est i ja pràcticament en terreny pla, veurem un trencant no asfaltat amb un cartell indicador que diu Canals de Sant Miquel. Prendrem aquest trencant fins arribar a un planell on deixarem el cotxe. Sóm al Pla de la Fusta.

Comencem, sortim del Pla de la Fusta per la pista descendent que de seguida ens durà al pont del Climent, que creua el Mergançol, un riuet que actualment desemboca les seves aigües a l'embassament de la Baells. A pocs metres d'haver creuat el pont, trobarem un camí que deixa la pista a la dreta, en sentit ascendent i direcció S/SE, l'agafarem i comencem, a partir d'aquí, a endinsar-nos en l'ambient característic del Picancel, boscos humits i salvatges a les valls, corriols preciosos que discorren per terrenys ben variats.
Seguim costes amunt, a destacar, el pas pel Portell de l'Ovellar, un pas obert a la pedra on podrem veure orella d'ós penjant a banda i banda de les parets.
Després d'un lleuger descens, seguim fent camí fins arribar a un trencall senyalitzat que ens podria conduir al Serrat de Mitdia, un cim molt estimat per la gent de Vilada. Nosaltres seguim recte, doncs volem conquistar el pic alt del Picancel, el Salgaguda. Mica en mica, a mesura que avancem en quilòmetres, també el camí guanya desnivell i pendent, fins a esdevenir un zig-zag que puja costes amunt fins a trobar de nou, una altra bifurcació, l'una, ens duu directa a Coll del Tell, l'altra (seguint recte) senyalitzada amb un cartell atrotinat i pràcticament inintel·ligible, ens durà al llom de la carena del Salgaguda.

Pocs metres més amunt, trobem un pla, on tombarem sempre per camí evident en direcció E, per prendre la carena en direcció NE, no sempre amb camí fressat perquè caminem per sobre la codina, malgrat que no ens costarà de seguir perquè ja albirem el cim.
En uns minuts, i no sense una pujada que se'ns farà més llarga del que havíem pensat d'inici, arribarem al nostre objectiu, el cim del Salgaguda, Saldaguda, o Serrat de Salga, segons el mapa, o la gent del país.

Les vistes, senzillament ens faran quedar bocabadats.
Al SE, sobre una mola, el Santuari de la Quar, blanc, lluent damunt la roca; al S, la Portella, monestir ara abandonat, que en èpoques pretèrites havia albergat, fins-hi tot, una universitat; i d'Oest, passant per Nord fins a l'Est, a grans trets, la serra de Queralt, els Rasos, Ensija, el Pedraforca, el Cadí, Sobrepuny i Puigmal. Als nostres peus, l'embassament de la Baells, amb tota la serralada del Picancel i les seves canals de Sant Miquel, ara pràcticament inaccessibles d'ençà que les aigües de la Baells han anegat la vall del Mergançol i Vilada.

Si ens ho agafem amb més temps, la ruta permet nombroses circulars, afegint-hi per exemple, l'accés al serrat de Mitdia o Migdia, passant per un petit tram de via ferrada, però alerta, l'orientació al Picancel no sempre és fàcil quan se surt de les rutes principals.

Altimetría

Arxius de descàrrega

Descarrega el track fent click dret i seleccionant  aquí "Guardar com"
Format GPX

Salgaguda

Bifurcació a S. de Mitdia

Camí guanyat a la pedra

Estampes de tardor

Vistes a nord des de la carena