barranquisme avançat ripollès gorgues del freser superior

Gorgues del Freser Superior

No hi ha dubte que el barranc de les Gorgues del Freser Superior havia estat l'injust gran oblidat pels barranquistes a la zona del parc natural de les Capçaleres del Ter i del Freser, fet que canvià i de forma radical quan la FCE decidí reequipar-lo, passant de ser un descens d'aventura amb equipament precari, a un excel·lent descens esportiu on l'equipament és tan excel·lent com el mateix descens.

Un descens llarg, alpí, sense grans gorges, però molt aquàtic durant tot l'any, amb una aproximació i retorn llargs, ens trobem davant d'una de les millors aventures que un barranquista pot gaudir a la zona on hi trobarem de tot, salts, tobogans i fins i tot moviments d'aigua que caldrà avaluar amb tota l'expertesa de la qual disposi cadascú.

Amb tot, en la majoria de les ocasions és possible fer el barranc caminant per algun dels seus laterals, així que el compromís, malgrat que se l'ha acotat com a elevat, és més aviat baix.

Fitxa del Freser Superior

• Activitat: Barranquisme al Ripollès
  • Punt de sortida: Central de Daió de Baix
  • Població més propera: Queralbs
  • Combinació de cotxes: no és possible
  • Distància d'aproximació: 7,5 km
  • Temps d'Aproximació: 2h o més segons el ritme
  • Longitud del barranc: 1,7 km
  • Temps de descens: 3h
  • Retorn: 1h aprox.
  • Dificultat: v5 a5 IV
    • Puigmal - Vall de Núria - Ulldeter (Ed. Alpina 1:25.000)
  • Material recomanable: Dues cordes de 30 metres.

Accés i aproximació a les Gorgues del Freser Superior

Des de Ripoll ens dirigirem a Ribes de Freser per la N-260, arribats a l'entrada del poble passarem per sota el pont del Cremallera de Núria i tombarem a la dreta per creuar el Freser, i ben aviat tombarem a l'esquerra per passar tot el poble en direcció a Queralbs per la GIV-5217.

Abans d'arribar a Queralbs, just davant l'Alberg la Farga hi ha una corba molt tancada a l'esquerra, on podem deixar el cotxe, o seguir fins al recent aparcament de Daió de Baix; tingueu present, però, que a l'estiu cal pagar per aquest aparcament a partir de les 9 del matí.

L'aproximació la començarem a descriure des de l'aparcament de Daió, i és que caldrà seguir caminant per la carretera de la Central fins a la dita central i cercar el pont de vianants que creua el Freser, just a l'altra riba, un rètol indicador ja ens marca el camí que remunta el Freser cap a Coma de Vaca, passarem primer pel bonic Salt del Grill, un altre descens interessant, també reequipat per la FCE. Poc més a descriure d'aquesta llarga aproximació de prop de dues hores, seguirem remuntant el riu, fins a canviar a la riba esquerra (hidrogràfica) i així fins just abans d'arribar al Refugi de Coma de Vaca, on cercarem la millor opció per entrar al barranc.

EL DESCENS DEL FRESER SUPERIOR

Serà difícil d'escriure una descripció acurada d'aquest descens i que convenci als més coneixedors d'aquest preciós i exigent descens del Pirineu Català, tot i això, però, no podíem deixar passar l'ocasió de ressenyar amb paraules, i més enllà de l'excel·lent feina que es feu amb el croquis de la FCE. Així que acompanyeu-nos en aquestes línies per l'emocionant barranc del Freser Superior, una autèntica joia del Pirineu Català que ha guanyat encara més interès amb el nou equipament que permet fer-lo també per l'actiu.

Un cop estiguem equipats, començarem a caminar pel riu i no tardarem a superar els primers ressalts i a refrescar-nos amb les aigües cristal·lines del Freser tot fent els primers salts, fins i tot el primer ràpel equipat, el podrem saltar, opcionalment des de la mateixa instal·lació a la dreta, o guanyant uns metres, de més amunt.

Momentàniament, el barranc es "desinfla" i ens ofereix només un llarg tram a peu sense dificultats destacables i arribarem a una nova vertical, que pot fer-se des de l'inici, superant els seus quinze metres (compte amb els moviments d'aigua), o bé desgrimpar per una cornisa a la dreta i d'allí, rapelar o, si es coneix bé, fins i tot saltar de nou!

Seguirem el curs del barranc superant petits ressalts i algun tímid tobogan i un ràpel on el barranc forma un petit passadís, caldrà posar tota la nostra atenció en aquest punt els dies de cabal fort, o en qualsevol cas, no baixar per l'actiu. Superat aquest curt passadís, el barranc s'obre de nou i després d'una breu caminada sense massa ressalts arribarem a un nou ràpel, equipat en un bloc al centre, i de nou caldrà avaluar seriosament la viabilitat del descens per l'actiu, ja que tornem a trobar-nos en un punt compromès del barranc i alternativament podem davallar evitant el perill des de la cornisa de la dreta.

A continuació en un tram de nou força obert una successió força continuada de ràpels un dels quals pot ser un interessant i divertit tobogan (compte amb el cabal i el moviment d'aigua que genera) que ens llança en una marmita, acabarà en un darrer ràpel des de la dreta, pas previ a arribar al ràpel, o progressió assegurada pel llarg passadís descendent que concentra l'aigua i al final del qual podrem fer un petit tobogan amb compte, perquè la recepció no és pas neta del tot.

De mica en mica, ens adonarem que els arbres es van apropant més i més al llit del riu, i se succeeixen els trams oberts amb els ràpels més o menys encadenats i agrupats en petites zones amb certa continuïtat, compte perquè alguna de les instal·lacions obliga a passar per l'actiu, i amb fort cabal podem tenir algun ensurt i sempre tenim l'opció de progressar per fora.

Ens ressituarem de nou quan arribem al que possiblement és el ràpel més conegut del Barranc del Freser Superior, conegut amb un nom castellà, "la calavera"; l'identificarem per ser un bloc d'enormes dimensions des d'on podrem fer ràpel per la dreta, des del bloc mateix i evitant l'actiu, o per l'esquerra (recentment també algun valent ha fet tobogan per l'esquerra).

D'ara endavant, malgrat que el barranc no s'ha acabat pas en absolut, perd el seu caràcter vertical i aquàtic, havent de superar sobretot llargues rampes sense que l'aigua ens passi de la cintura llevat d'alguna ocasió molt puntual i poc problemàtica, seguirem la nostra progressió gaudint del darrer tram de barranc fins a arribar a la presa de captació d'aigua.

RETORN DEL BARRANC DEL FRESER SUPERIOR

Arribats a la represa que marca el final, sortirem a la dreta, per baixar al llit del riu, creuar a la seva riba esquerra i pujar al camí que ens ha servit d'aproximació; aquesta vegada el prendrem en sentit descendent i només ens restarà recórrer el que hem fet a primera hora per a retornar, feliços, al cotxe.

Croquis del Barranc del Freser Superior

croquis ressenya topografia barranc de les gorgues del freser superior

Croquis corresponent a l'elaborat per la FCE amb motiu del seu reequipament, només li hem llevat la quadrícula tan molesta amb la que tenen la mala costum de publicar les seves magnífiques ressenyes.

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram engorjat ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació i retorn, si que han estat enregistrades amb GPS.