Gorgues du Thuès les Bains – Un barranc d’aigües termals

Aprofitem un dia de festa sense massa plans per apropar-nos altra vegada al barranc termal que hi ha a la Cerdanya Francesa.

Conegut com les Gorgues de Thuès, aquest descens ens permet gaudir d'un element absolutament exòtic en els descensos de la zona, l'aigua calenta durant tot l'any.

Si bé la calidesa de l'aigua varia en funció de la part del descens en que ens trobem, són diversos els tolls on podrem parar i relaxar-nos amb l'aigua calenta, a més de diverses surgències al llarg del recorregut que van "reescalfant" l'aigua que ens acompanya en aquest bonic descens.

L'únic contra, però, és la gran afluència de gent en algunes èpoques de l'any i la brutícia que molts hi deixen. Amb l'afluència no hi podem fer massa, doncs totes i tots tenim dret a gaudir d'aquest indret tant meravellós, però amb la brutícia, què no s'ha fet fins al segle XXI perquè això continuï passant?

Reflexions a banda, sortim a gaudir d'aquest curt i bonic barranc i aprofitem per actualitzar algunes dades que havien quedat obsoletes.

Fitxa del barranc de les Gorges de Thues les Bains

• Activitat: Barranquisme
  • Altres toponímies:
    • Barranc termal de la Cerdanya
    • Barranc termal de França
    • Torrent de Faget (Fajet)
  • Punt de sortida: Pont des Bains (Thuès-Les-Bains)
  • Població més propera: Toès i Entrevalls (Thuès-Entre-Valls)
  • Combinació de cotxes: NO
  • Horaris amb un sol cotxe:
    • Temps de descens: 1h 30'
  • Material recomanable:
    • Res destacable

Punts de referència

Punt de referència Temps parcial Temps total Km.
Carretera (pàrquing) 0 0 0
Hospital/Termes 7' 7' 0'71
Inici Barranc 25' 32' 1,69
Carretera 1h 30' 2h 02' 3,23

Accés al barranc de les Gorges de Thuès

Ja a la Cerdanya Francesa i en direcció al Conflent, des de Mont Lluís circularem per la carretera N116. Passarem ben aviat Fetges, més enllà Fontpedrosa, Toès i Entrevalls, punt on hi ha les gorgues de Carançà i enfilarem una llarga "recta" amb el riu Têt a la nostra esquerra fins topar-nos amb la Llar d'Acollida Especialitzada "Mas des Sources". Creuarem el pont per damunt el riu cap a l'esquerra i seguirem un curt tram sinuós restant atents a l'aparcament que trobarem a la dreta passades unes corbes, degudament senyalitzat.

Aproximació al barranc termal de la Cerdanya

Preparem motxilles i en set minuts ens hem plantat de nou a l'hospital, just abans d'arribar a les seves portes, el camí ja es desvia a la dreta, amb marques grogues, just després d'una fonteta d'aigua molt calenta. El camí puja per darrere l'hospital, i ens durà de seguida a l'estació del trenet groc, element tant i tant característic de la Cerdanya.

Arribats a l'estació, travessem les vies amb compte (tot i que és difícil ser atropellat pel trenet groc, per la seva velocitat) i tendim lleugerament a l'esquerra, a buscar la porteta que hi ha a l'altra banda; un cop creuada aquesta, prendrem el camí a la dreta, ben aviat trobarem que enfila amunt fins a planejar tot seguint uns tubs, i ens endinsarà a les gorgues, on de seguit veurem el torrent de Faget, que és el topònim original de l'indret.

Sense patir-hi gaire ni adonar-nos-en en, haurem superat gran part del desnivell i arribarem al torrent, just després de la tanca i els dipòsits que marca la ressenya, així que cerquem el primer ràpel de 12 metres.

NOTA: Provem primer pel rastre de corriol que marxa a l'esquerra (no hidrogràfica) del torrent. Aviat veiem que res, que per aquí no acabem d'anar bé. Tornem al torrent i provem pel rastre a la dreta (tampoc hidrogràfica), guanyem l'alçada d'un roc i aquí si, trobem un camí que ens deixa just damunt la capçalera del ràpel de 12.
Ens equipem i just quan posem el primer peu dins l'aigua, sorpresa! Aquí és ben freda. Arribem a la capçalera del ràpel i veiem que n'han tret la instal·lació (hi queden només els espàrrecs dels parabolts) i hi ha un natural, però ens deixa al bell mig del toll d'aigua freda, i ens fa mandra, així que baixem i anem directe a l'aigua calenta, tampoc vindrà d'un ràpel, ni és qüestió d'agafar una galipàndria!

El barranc d'aigües termals és curt, i n'hi acabem de treure un tros.

Descens del barranc de les Gorges de Thuès

Comencem doncs el primer ràpel just on el camí arriba al torrent, fora de l'actiu hi ha un ràpel de 4 mts que ens deixa en un replà just a uns 8 metres sobre un toll d'aigua calenta (30° segons ressenya), als pocs metres, a més per la dreta un raig d'aigua calenta i fumejant s'afegeix al cabal que ja duu la rasa.
De seguida arribarem al pla inclinat ressenyat com a ràpel de 15 metres amb el bloc encastat al mig; decidim desgrimpar-lo sense la corda per arribar a la capçalera d'un bonic ràpel de 8 metres. Considerem la desgrimpada gens arriscada, en el seu inici és prou encaixonat per a controlar amb els peus i els braços, i en el tram final, passat el bloc, podem esquivar l'actiu per pedra seca, amb compte, sempre, de no relliscar i fer també el R8 sense corda!
Ja des de la capçalera veiem el pont del tren, això s'acaba! Quin xarrup de barranc.

Davallem doncs aquest ràpel de 8, als peus del qual, a mà dreta, hi trobarem alguns tolls d'aigua que crema (50° segons ressenya).

A partir d'aquí alguns ressalts enmig de bardisses ens situen ben aviat sota el pont del tren, sota el qual hi contemplem un enorme vesper, i després del qual hi ha un petit tobogan de 2/3 metres per, tot d’una, trobar un llarg passamà equipat (uns 20 metres) que ens deixa a la capçalera del darrer ràpel.

Opcionalment, i tal com marca la ressenya, a mig passamà trobarem una instal·lació per fer un ràpel fins a la capçalera del R35, però considerem segur d'utilitzar el passamà per arribar-hi i ens estalviem treure la corda.

Arribats a la capçalera d'R35, unim les cordes, ja amb vista a la carretera; el ràpel es veu bonic i directe.
El baixem, i just a pocs metres d'arribar a terra, veiem passar la marca de mitja corda de la de 40 que hem estirat, així que ens fa pensar que el ràpel no pot pas tenir més de 30 mts, sigui com sigui, no serem pas nosaltres qui recomani ser avar amb els metres de corda.

Retorn del barranc de les Gorges de Thuès

De la base del ràpel, ja sota el pont de la carretera, només hem de creuar per sota, i sortir a la dreta, per un passamà equipat i que ens deixa sota la carretera, si seguim arran de paret trobarem un passamà en perfectes condicions de quan es varen fer obres a la carretera i que ens condueix en unes escales metàl·liques just abans del pont que creua el Têt i que ens permeten de pujar de nou a la carretera.

Un cop aquí, només hem de seguir a peu fins al cotxe.

Croquis del descens del barranc termal

Des dels banys de Toès, enfilem camí cap a l'estació

De l'estació enfilem ja cap al torrent

Baixant R4

El tercer ràpel (R8) és ben estètic i ens deixa en un toll d'aigua calenta amb restes d'espelmes de moments... qui sap

Desgrimpant R15

Baixant el ràpel d'abans del pont del tren groc

Petit tobogan passat el pont del tren

Inici del llarg passamà que duu al darrer rapel (R35)

El passamà ens permet arribar amb compte a la capçalera del darrer rapel, i estalviar-nos instal·lar-ne un d'intermig

Baixant el darrer dels rapels del barranc de Toès