Senderisme al Ripollès, la Penya del Roquer

Imponent com ella sola, s'alça com la fulla d'una destral a la dreta de la carretera quan anem cap a Ripoll per la carretera de les Llosses.

Aprofitarem una tarda morta, després d'haver passat el matí pel Ripollès i en tornant de dinar a Ripoll mateix per pujar aquesta icònica roca que sempre ens ha captivat la vista anant i tornant de Ripoll, la penya del Roquer.

La podem trobar referenciada també com a Roca o Castell de Baborers, prenent el nom de la casa situada a l'Est d'aquests cingles, o com en la majoria de mapes, Penya del Roquer, manllevant el nom de la casa més propera, situada a l'Oest.

El que si que pren el nom de la casa de Baborers, és l'antic castell del qual encara se'n conserven algunes runes, referenciat ja des del 1242. Podeu llegir-ne una breu història a la Viquipèdia.

Fitxa

• Activitat: Senderisme
  • Punt de sortida: Encreuament sobre la casa del Roquer.
  • Població més propera: Les Llosses (Ripoll, per a Serveis)
  • Distància: 1,6 quilòmetres aprox.
  • Desnivell positiu: 119 metres aprox.
  • Temps: 44'
  • Dificultat: Fàcil
  • Cartografia/Bibliografia:
    • Taga (Ed. Alpina - 1:25.000)
    • Mapes Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya
Confluència camí pujada 16' 36' 1
Cotxe 8' 44' 1,6

Descripció de la ruta

Des de la carretera que connecta Ripoll i les Llosses, a l'alçada del Cremat, on hi trobarem el restaurant homònim, prendrem el camí que mena al veïnat de Sovelles, però per trencar a l'esquerra de seguida que podem, per dirigir-nos a la casa del Roquer, alerta, sense arribar-hi, deixarem el cotxe amb compte de no estorbar a l'encreuament de pistes, en vista a la gran cinglera, quan una pista es dirigeix, evident, cap a un collet.

Des d'aquí, ens dirigirem cap a la roca, en direcció NE per uns camps de pastures, a cercar la part superior d'uns coberts per les vaques que pasturen en aquest indret, i que, no cal dir-ho, hem de procurar no estorbar.

Just al damunt d'aquests coberts és on hem de cercar el camí, tasca que no és ben senzilla del tot, ja que està tot terriblement trepitjat, enfangat i plè de fems de vaques. Amb més intuïció que certesa, seguirem amb la direcció Nord-Est, fins a topar-nos amb el que si, sembla un sender enmig de les mates, i en el qual de tant en tant trobarem el que no sabem si són termes o fites, en tot cas, petits monolits de formigó.

Aquest caminet, puja de forma suau i constant per sota la penya del Roquer, anant a cercar el seu extrem Est, abans però, trobarem una evident intersecció a l'esquerra, que serà el camí per on baixarem, i que, tot sigui dit de passada, esdevé més comfortable que el camí que fem de pujada.

Sigui com sigui, per a la pujada seguirem fins l'extrem Est de la Penya del Roquer, on hi ha algunes marques blanques i també podrem descobrir el que semblen les restes mig tapades amb troncs, de la cistèrna del Castell de Baborers, bé, aquesta és la nostra deducció.

És doncs en aquest punt, a la base de la penya, on prendrem sense més la cinglera en direcció Oest, pujant per on aquesta ens ho permeti, a trams una mica embrossats fins a trobar la intersecció a esquerra del camí que creiem original, el que antigament hauria servit per pujar i baixar amb comoditat (almenys tota la possible) del castell.

A partir d'aquí el camí es troba mínimament fressat, i observem algunes restes de feixes per reomplir el terreny i aplanar el camí; en pocs minuts ens trobarem dalt de tot de la Penya del Roquer, on ja observarem les restes evidents de construcció, talment com si de dues bases de torre de defensa es tractés.
A més de les restes, també hi trobarem una bandera i una antena repetidora, imaginem que de les emissores d'alguna penya de caçadors, a banda, algunes plaques en record de visites diverses.

Badem una estona, observant l'entorn sota la rogenca llum d'una tarda d'hivern, fins que comencem a agafar fred i decidim baixar, com hem dit, cercarem l'intersecció i agafarem el que creiem que és el camí de debò, el que s'ha d'haver fet servir tota la vida, i a fe de déu que ho deu ser, és molt més net, i còmode que pujar per la carena.

En ben pocs minuts el camí ens deixa damunt dels coberts de les vaques de nou, i des d'aquí amb quatre camallades arribem de nou al cotxe.
La ruta és francament curta i ocupa poc temps, però ens ha servit d'excusa per païr el bon tiberi que hem endrapat a un conegut restaurant de Ripoll, a la cruïlla de la carretera de les Llosses.

Altimetría

Arxius de descàrrega

Descarrega el track fent click dret i seleccionant  aquí "Guardar com"
Format GPX

El Roquer (coll)

Sortim de dret cap a la Penya del Roquer

Just per sota la línia del bosc, unes menjadores i dos coberts per les vaques

Trobarem algunes fites/termes de formigó

Restes del que podria ser la cisterna del Castell

Passada la intersecció de la carena, el camí millora

Les restes a l'extrem Est

Les restes de l'extrem Oest de la Penya del Roquer

Desfem el camí per baixar de nou als camps, i d'aquí al cotxe