descens de barranc de la pedra

Rasa de les Pegueres o Riuet de la Pedra, barranquisme al Solsonès

Curtíssim però bonic descens a tocar de La Pedra, ideal per acabar d'arrodonir una jornada de descens de barrancs a la zona de la Vall de Lord. Entre tot plegat, el descens ens ocuparà poc més d'una hora, així que és perfectament combinable amb qualsevol descens proper.

No n'avancem més, perquè si no ja l'explicaríem sencer, us convidem a seguir llegint per a descobrir els detalls d'aquest descens.

Fitxa tècnica del Riuet de la Pedra

• Activitat: Barranquisme a la Vall de Lord - Solsonès
  • Altres toponímies: Rasa de les Pegueres
  • Punt de sortida: La Pedra
  • Població més propera: La Coma i La Pedra
  • Combinació de cotxes: NO
  • Temps de descens: 45'
  • Dificultat: v3-a1-I
  • Ràpel més llarg: 20 mts.
    • Vall de Lord - Port del Comte - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya
  • Observacions: Cal preveure material per canviar els ancoratges naturals si s'escau, i sobretot el pont de roca, que pot desaparèixer amb una torrentada. Un protector de corda pot ser útil al primer ràpel. Sigueu curosos a l'aparcar el cotxe i al caminar per la finca privada.

Accés i aproximació a la Rasa de les Pegueres

Des de Sant Llorenç de Morunys circularem per la carretera LV-4012, que duu a La Coma i La Pedra, i després del quilòmetre 4, prendrem el trencall que duu al nucli de La Pedra, amb la seva bonica església, que ens quedarà a l'esquerra al nostre pas amb el cotxe.

La pista pavimentada ens duu a deixar enrere les darreres cases del nucli i encarar una tímida pujada que duu a la casa de La Plana, pista on podrem deixar el cotxe en una corba a la dreta que s'eixampla una mica deixant espai per al cotxe. Compte de no barrar el pas.

APROXIMACIÓ AL RIUET DE LA PEDRA

Començarem a caminar seguint la pista fins a la casa de La Plana, passarem amb discreció per sota d'aquesta i seguirem per la pista que continua després d'haver superat la casa, en direcció cap a l'est.

A no molt tardar, veurem a sota el camí la rasa amb un petit embassament ja emplenat de graves, punt on hi ha també la Font de les Mesquites i les captacions d'aigua que abasteixen bona part de la Vall. Observarem també unes curioses formacions de tosca, que alhora formen nombroses cavitats entre si.

Seguirem fins a creuar les mullenes de la rasa, tombant ara cap al Sud, pujarem suaument trobant alguns cartells amb explicacions sobre bolets i ens toparem, de sobte, amb un gran planell inclinat, on hi havia la casa del Puit.

A l'altra banda del prat, seguint recte, podem intuir un sender que segueix en direcció sud fins a retrobar-se amb la pista. Creuarem un primer torrentet, per seguir fins a trobar el que busquem, la Rasa de les Pegueres.

EL DESCENS DEL RIUET DE LA PEDRA

Començarem caminant per una rasa humida, molt oberta i poc coberta per la vegetació fins a trobar l'engorjat, part interessant d'aquest descens.

Just abans de saltar per l'engorjat, el torrent fa una vira molt marcada a la dreta, i cercant darrere la paret rocosa de l'esquerra, trobarem els boixos on hi ha la instal·lació natural per superar el primer ràpel, que ens deixa en un toll d'aigua poc profund, que podem evitar amb un xic de traça per l'esquerra. No ens alliberarem encara de la corda, doncs queda un petit ressalt més per arribar sota el pont de roca accidentat d'on penja la següent i última instal·lació.

De nou a l'esquerra, hi trobarem l'ancoratge natural que ens ajudarà a superar el penúltim ressalt del barranc, compte, que aquest pont de roca és més aviat una acumulació de llastres de roca que algun dia pot desaparèixer, fent necessària la instal·lació d'algun altre element.

Val la pena destacar també que en aquest punt la roca esdevé especialment dolenta, i podrem observar un entorn i una roca molt similar al que seria el Flysch. Superat aquest ràpel podem guardar la corda, doncs només ens queda desgrimpar un altre pas i ja ens trobarem, de nou, en un ambient de torrent obert, i de bon caminar.

Retorn del Riuet de la Pedra

ATENCIÓ: En el nostre descens, el Marcel apunta que el millor retorn seria remuntar la tartera que trobem a la dreta just en sortir de l'engorjat per trobar la pista per la qual hem vingut i seguir-la fins a la casa de La Plana i el cotxe.

Amb tot, però, hem optat per seguir i ressenyar el retorn pel torrent, evitant remuntar més del necessari.

Seguim uns centenars de metres pel torrent fins a trobar un camí a la dreta d'aquest, ens pot servir de referència un gran bloc (d'un metre cúbic aproximadament) rere el qual i a la dreta trobem el sender que ens durà a la casa.

Compte, però, que haurem de creuar la rasa de les Mesquites abans de la captació, doncs el camí acaba a la tanca que protegeix aquestes captacions.

Creuada la rasa, arribarem a unes antigues feixes i intuirem la casa al final d'aquestes, passant amb compte entre un bon mur fet d'arbustos.

Ressenya del Riuet de la Pedra

Trobareu la topografia detallada feta per l'equip d'aperturistes al PDF que podeu descarregar a l'enllaç de sota aquestes línies:

DESCARREGA

La Coma i La Pedra
barranquisme sant llorenç de morunys
aventura el solsonès
instalacions rapel
barranquisme al Solsonès
última desgrimpada barranc del riuet de la Pedra