barranquisme barranquismo barranco barranco rases Trasserra Tresserra Runers Capolat Espunyola Berguedà Catalunya Barcelona

Rases de Tresserra i Runers, Barranquisme al Berguedà

En una jornada que ens ha dut a visitar o revisitar fins a quatre descensos del Baix Berguedà, sortim a descobrir dos descensos amagats al cor de la comarca, bonics i ben encaixonats en els seus trams superiors.

Les rases de Runers i de Tresserra, incloses dins el projecte de l'Altiplà de Capolat de l'EGAN i que els suposà el reconeixement de la Federació Catalana d'Espeleologia amb el seu Premi Núria, són dos descensos molt desconeguts, ubicats en una raconada idíl·lica com n'és la Placeta.

Val a dir que després d'haver-les vist des de fora durant tot l'hivern, en què duien aigües cristal·lines costes avall, cal programar aquest descens en períodes plujosos per gaudir-ne com cal.

En èpoques seques, podem fer únicament el descens d'ambdós engorjats i sortir per l'escapatòria, així escurçarem el descens i farem únicament la part interessant, ja que el caos de blocs pot resultar monòton i feixuc sense aigua. Això, però, ja va a gustos.

Aquí us ho descrivim tot perquè valoreu tenint tota la informació.

Fitxa tècnica de les Rases de Trasserra i Runers

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Punt de sortida: La Placeta
  • Població més propera: l'Espunyola
  • Combinació de cotxes: possible (4x4 molt recomanable)
    • Rasos de Peguera - Serra d'Ensija - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà - 1:50.000 (Ed. Piolet)

Rasa de Tresserra

• Altres toponímies:
    • La trobareu escrita com a Rasa de Trasserra, el topònim més comú és amb E.
  • Temps amb un sol cotxe aparcat a la Placeta:
  • Ràpel més llarg: 16 mts
  • Observacions: Recomanable material de substitució

Rasa de Runers

• Distància d'aproximació: 300 mts aprox.
  • Temps amb un sol cotxe aparcat a la Placeta:
    • Aproximació: 5''
    • Descens (integral): 1h
    • Retorn: 10' màxim.
      • 20' si fem també el tram inferior que tenen en comú
  • Dificultat: v3-a1-I
  • Ràpel més llarg: 15 mts
  • Observacions: Recomanable material de substitució, R2 instal·lat en un natural.

Com arribar a les Rases de Runers i Tresserra

Per bé que sistemes de GPS com Google Maps ens poden fer pujar per la pista des de la casa de Torrades, des del trencall senyalitzat amb el nom de la casa de Tresserra, no recomanem accedir a "la Placeta" per baix si no es disposa d'un tot terreny o vehicle similar, doncs hi ha algun punt on segurament el cotxe ens derraparà sense avançar i espatllarem el cotxe i el camí en va.

El nostre consell, i és el que fem sempre, és pujar pel Mal Pas de Travil, passar Travil i superada la casa de Tresserra, al peu de la carretera, just passada la següent fondalada que correspon a la rasa de Tresserra, prendrem la pista descendent que surt a la dreta, en haver superat també la corba de la carretera.

Baixarem pacients per la pista, el tram és prou llarg, i després d'una corba a l'esquerra d'uns 90 graus just damunt del circ que conforma la confluència d'aquests dos bonics barrancs Berguedans, trobarem al final de la baixada una corba molt tancada a la dreta, que supera la rasa de Runers. D'aquesta corba en surt per l'esquerra una antiga pista de desembosc, formant un generós planell on aparcar.

APROXIMACIÓ DE LA RASA DE TRASSERRA

Com que és més complicat de trobar-la amb aigua, és recomanable començar per la Rasa de Tresserra.

Per accedir a l'inici del tram esportiu d'aquest barranc desfarem part del camí que hem fet amb cotxe, i passada la corba de 90 graus descrita per l'accés, veurem un rastre de pista que baixa cap a la rasa, i un tros enllà alguns arbres amb marques vermelles. Seguint aquest camí arribarem a la rasa i podrem entrar-hi.

DESCENS DE LA RASA DE TRASSERRA

El descens de la rasa de Tresserra comença amb un bosc de ribera que permet un pas generós, amb un bonic terra ple de molsa que de mica en mica donarà pas a la roca de la muntanya, primer força plana sota els nostres peus per ben aviat començar a ensenyar-nos el caràcter del seu tram engorjat.

Desgrimparem el primer dels ràpels, equipat a la dreta des d'un sol parabolt amb anella. Abans del següent ràpel sucarem fins a la cintura en alguna de les tres marmites que hi trobem, que tot i no córrer aigua pel barranc no estan excessivament brutes.

El següent ràpel i a priori el més llarg del barranc de Tresserra el trobarem a l'esquerra sota un tall a la roca. Consta de dos parabolts amb anella (i un espit més enrere).
Aquest ràpel de 16 metres segons la ressenya del barranc ens deixa primer en una marmita de la qual ens costa una mica de sortir-ne en trobar-se força buida.

Ens trobem al cor del tram engorjat i és ben bonic, de fet, ja només un ràpel de 13 metres que trobarem instal·lat a la dreta ens separa del profund circ on la Rasa de Runers ens arriba per l'esquerra, amb unes mànegues d'aigua penjant.

A partir d'aquí el tram és compartit pels dos descensos, i segueix per sota d'un caos de blocs que ens ofereix múltiples opcions per entrar-hi a la part baixa (compte quan hi ha aigua perquè alguns passos poden arribar a sifonar). Alerta, també, si caminem per damunt del caos de blocs, hi ha alguns punts on l'acumulació de fulles damunt de petits troncs o blocs encastats entre els grans es poden esfondrar al nostre pas i podem prendre mal.

Com molt bé indiquen en la ressenya més recent de l'EGAN, sortirem del tram inferior per una gran porta formada per roques, molt i molt característica i veurem de seguida una marca rodona de color vermell pintada en un gran bloc i que ens avisa de la imminent possibilitat d'abandonar el descens, just abans d'un ràpel (desgrimpable)de 4 metres des del centre de la rasa, per sota d'un pont de roca, veurem a banda i banda unes fites (desaparegudes en la riuada de 2023).

EL RETORN O ESCAPATÒRIA DE LA RASA DE TRASSERRA

Retornarem prenent l'escapatòria per l'esquerra i que ens porta a remuntar de forma molt ràpida cap a la pista que uneix la casa de Tresserra amb la C-26, quan arribem a la pista, només l'hem de prendre a l'esquerra i en sentit ascendent per arribar en ben pocs minuts de nou al cotxe.

APROXIMACIÓ DE LA RASA DE RUNERS

Tot i que tenim el cotxe aparcat pràcticament a la rasa de Runers en si mateixa, el més recomanable és retrocedir uns metres per la pista en sentit ascendent, buscant al marge dret de la rasa unes marques vermelles als arbres que baixen en diagonal i de forma ben immediata cap a la rasa, però evitant un primer tram molt i molt vestit (a 2023 gràcies a la riuada aquest tram és ben net)

DESCENS DE LA RASA DE RUNERS

La rasa de Runers comença molt planera, una bonica riera que travessa un túnel de boixos espessos, però que ens permeten un pas còmode i agraït.

De cop, i tot alhora, apareixerà la roca nua de la muntanya i l'engorjat sota els nostres peus, amb un primer ràpel des d'un sol parabolt a terra i a la dreta que ens permet superar els dos primers ressalts.

Arribem a un passadís ample amb un terra de grava, cercarem al final del passadís a mà dreta i penjant, alt, la instal·lació que ens permet davallar una bonica colada de tosca que ens deixa en un toll d'aigua cristal·lina, al que el segueixe un petit ressalt desgrimpable que porta immediatament a un altre ressalt d'uns tres o quatre metres que convé d'assegurar amb corda.

Superat aquest obstacle arribarem al darrer ràpel del tram engorjat, uns deu metres de colada molt bonics que com en el cas de la rasa de Tresserra ens deixa al circ que uneix a les dues rases i a partir del qual comparteixen recorregut.

Sempre que el barranc porti aigua, és recomanable en aquest cas de seguir i acabar el descens esportiu. Seguirem per la riera superant de seguida un pas interior i alguns ressalts sense complicació i arribar de nou al punt on hi ha la possible escapatòria.

Aquest R4 es pot desgrimpar fins i tot amb cabals molt alts, també és saltable si ho coneixem bé. Continuarem i trobarem algun nou ressalt i un enorme caos de blocs que superarem pels passos que ens vinguin més de gust, si el riu de Tresserra brolla amb alegria, és molt divertit d'enjogassar-se en aquest tram, buscant els passos més foscos i estrets (compte amb la possible acumulació de troncs). Trobant fins i tot algun original ràpel que surt d'un estretíssim forat (també es pot desgrimpar segons cabal)

Seguirem gaudint del caos i els seus passos estrets breument, doncs no durarà gaire i sortirem al darrer tram, ribera oberta de bon caminar amb diversos ressalts, un dels quals, és ràpel, però evitem, ja que llevat de dies de temporal, queda sec i l'aigua baixa per la dreta, podent-se desgrimpar.

Ja sense interès, el final esdevé planer i ens aboca a una represa gairebé plena en la seva totalitat de grava.

RETORN DE LA RASA DE RUNERS

Sortirem amb compte per l'esquerra cap a uns planells on ens podrem canviar còmodament.

Seguirem pels planells sortint per una pista forestal on pasturen les vaques i caminarem llargament en direcció contrària al cotxe, passarem uns enormes blocs on s'escala, i més enllà arribarem a la pista, que cal prendre a l'esquerra i en sentit ascendent cap al cotxe, no té pèrdua ni trencalls que ens puguin confondre.

Croquis o topografia de les rases de Tresserra i Runers

barranquisme a la rasa de Tresserra, el Berguedàbarranquisme a la rasa de Runers, el BerguedàFont: EGAN - EspeleoGrup Anoia

Descarrega els Tracks GPS

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: Com sempre, marquem el tram dels descensos sobre mapa per evitar punts errants per manca de senyal o errors de GPS.

Tracks dels dos trams superiors