barranc ravin de boussoule losera lozere occitania frança france

Ravin de la Boussoule

De camí al barranc de Chassezac, després de descartar el Rieutort per horaris, posem rumb al petit barranc de les Cascades de la Boussoule.

Modest, curt, però ben intens, ideal per no desaprofitar l'estona morta que ens ha quedat a la tarda, i a més, assegurant-nos almenys un mínim fil d'aigua a l'època que som, setembre, que ja és molt. A més, per si fós poc, encara hi hem pogut fer un petit salt!

Qui no es conforma és perquè no vol!

Fitxa tècnica del Barranc de la Boussoule

• Activitat: Barranquisme al Losera, Occitània (Lozère, en francès)
  • Altres toponímies: Ruisseau de la Boussoule
  • Punt de sortida: Parking pont a la D901
  • Població més propera: Vilafòrt (Villeforte, en francès)
  • Combinació de cotxes: no
  • Temps amb dos cotxes:
    • Temps d'aproximació: 10'
    • Temps de descens: 1h
  • Dificultat: v3 a2 I
  •  Cordes:
    • 2*20
  •  Cartografia:
    • Mont Lozère - Florac - 2739OT (IGN Francès 1:25.000)
  •  Bibliografia:
    • Gorges et Canyons en Languedoc Roussillon - Ed. Édisud - Jean-Pierre Lucot et Richard Quintilla (ANY: 1990 - Descatalogat)
  • Material recomanable o observacions:
    • Equipament correcte en parabolts, molts sense anella i on mancava el maillon.

Com arribar al Barranc de Boussoule

Circulant per l'A7 en direcció nord passat Montpeller sortirem de la carretera a l'altura de Nimes, prenent la sortida 25 cap a Alés per la carretera N106, creuarem Alés per prendre la D906 cap al Nord i dirigint-nos a Génolhac primer i Villefort més enllà.

Passat Villefort la carretera esdevé la D901, i posarem rumb al llac de Villefort i a la rotonda a tocar del llac, tombarem a l'esquerra cap a Mende, per la D901, passarem un primer pont que creua el llac, i en un segon pont, en forma de corba, la carretera creua el torrent (Ravin de la Boussoule).
Just depassat el pont hi trobarem, a l'esquerra un ample espai on aparcar.

APROXIMACIÓ AL BARRANC DE BOUSSOULE

De l'aparcament estant, si tornem a mirar el pont observarem com del marge dret del torrent neix un sender relativament ben fressat i que de seguida es bifurca, el de la dreta, l'obviarem per ara, doncs serà el camí de retorn; així doncs, prendrem el de l'esquerra que, a voltes força desdibuixat per una feixa a mig esllavissar, ens conduirà a la part alta del primer bot d'aigua, just després d'haver passat a tocar d'una cabana a mig ensorrar. Seguint el camí, aquest ens menarà per les restes d'una antiga canalització que en tombar cap al barranc, ens obligarà a fer una petita grimpada, molt fàcil, per arribar a la capçalera del segon bot d'aigua. Tercer, si pensem en fraccionar-ho.

EL DESCENS DE LES CASCADES DE BOUSSOULE

Arribats a la part alta de les cascades, observarem que més enrere encara hi ha un ressalt, si el volem veure, podem grimpar-lo i desgrimpar-lo, sempre segons el cabal, és clar!

Pel que fa a les cascades, el primer obstacle consta d'un ràpel de quatre metres, al qual podem accedir d'un curt i antic passamà un parell de metres abans, o d'un de nou, ubicat uns 15 metres enrere, als quals el dia de la nostra visita els mancaven els maillons. El cas és però que aquest obstacle mena a un toll ben profund, al qual podem saltar (i saltem) des de la lleixa rocosa d'on hem arribat. També havíem llegit que s'hi podia fer un tobogan, però vist el que hem vist, pensem que n'hi ha per deixar-hi les costelles, així que com de costum, la Glòria fa el ràpel, i jo salto aquest petit salt.

Només sortir del toll, trobarem a la dreta i prou alçat alhora que ben protegit de les crescudes, una nova instal·lació (també n'hi ha a l'esquerra, però no té maillons ni anelles).

Aquest ràpel, d'uns 12 metres té un fort fregament un metre per sota la reunió, a més, evita el curs de l'aigua i ens deixa just abans d'un petit toll on també podem saltar flexionant molt. Creuarem el toll i cercarem, altre cop a la dreta la instal·lació del següent ràpel, que formant una L comença superant una rampa que rellisca i acaba tombant a la dreta, superant un ressalt rocós que bé hauríem pogut desgrimpar.

Caminarem breument per trobar el darrer ràpel, instal·lat en un natural a la riba esquerra, però també al centre, al final d'una petita carena rocallosa, dos parabolts als quals els hem d'afegir el maillon. D'aquest ràpel en podem distingir dues parts, separades per una lleixa de roca inclinada, on també podríem trobar a l'esquerra del tot, una instal·lació per sortir de l'actiu.

Podem decidir doncs, segons el cabal, com fem aquest darrer ràpel, tot sencer, des del natural (compte amb la recuperació), o bé des de la instal·lació de parabolts al centre. També podem davallar des del natural per l'esquerra i cercar una instal·lació, també a l'esquerra i feta de dos parabolts sense anella, però que haurien de tenir maillon, per baixar per fora de l'actiu.

RETORN DEL BARRANC DE BOUSSOULE

Superada la darrera cascada, seguirem unes desenes de metres pel riu, fent alguna desgrimpada, i cercarem a la dreta el sender, que per damunt d'uns bancals suportats per antics murs de pedra, abandona el torrent i es dirigeix cap al pont i la carretera, on tenim el nostre vehicle.

Ressenya del Barranc de la Boussoule

topografia croquis ressenya ravin de boussoule losera lozere occitania frança france

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació i el retorn, sí que han estat enregistrats amb GPS.