iniciació barranquisme Osona Catalunya

Rec de la Coma i Rec del Toll

Aprofitem una primavera que està resultant poc plujosa a les nostres comarques per sortir a descobrir versió més humida d'Osona, i és que aquesta primavera la comarca ens està robant el cor i les ganes de fer barrancs.

En aquesta ocasió, comencem el matí fent el cafè al Restaurant Serrasolses per trobar-nos amb l'Òscar i l'Adrià per dirigir-nos a Ciuret, i des d'allí, prendre el camí cap a l'inici de la riera de la Coma, per fer el descens de dues rieres que se succeeixen, doncs acabarem al Rec del Toll.

Un barranc en general poc destacable si en fem el descens quan és sec, però que amb les aigües generoses dels darrers dies i setmanes a la comarca es presenta com un bon barranc.

Ho farem, a més, cercant el camí per poder fer el descens amb un únic cotxe, puix que l'opció amb dos cotxes tampoc ens estalvia massa caminar.

Fitxa tècnica del barranc del Rec de la Coma i del Toll

• Activitat: Barranquisme a Osona
  • Altres toponímies: Riera del Toll
  • Punt de sortida: Ciuret
  • Població més propera: Vidrà
  • Combinació de cotxes: possible
  • Temps de descens: 1h30'
  • Dificultat: v3-a2-III
    • Puigsacalm - Bellmunt - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Institut Cartogràfic de Catalunya
  • Observacions: Perfecte després de pluges. Instal·lacions regulars

Accés i aproximació al Rec de la Coma i del Toll

Des de Sant Quirze de Besora, prendrem la carretera BV-5227 cap a Santa Maria de Besora, creuarem aquest bonic poble per continuar cap a Vidrà, a la sortida del poble, prendrem el carrer o carretera de Ciuret, i estarem atents fins trobar a l'esquerra el trencall que duu a l'Ermita de Santa Llúcia de Ciuret, on hi ha una bonica finca amb les masies de turisme rural del Mas Quintana i Cal Pubill de Ciuret.

Sense entrar a la finca amb el cotxe, podem aparcar al voral d'una espècie de rotonda que hi ha a l'entrada. Com sempre, hem d'intentar que la nostra presència es noti el mínim possible, ja que a l'indret hi viu i hi treballa gent, i ens movem en tot moment per casa seva.

APROXIMACIÓ ALS RECS DE LA COMA I DEL TOLL

Un cop estiguem a punt per començar l'aproximació per arribar a l'inici del descens que volem fer avui, començarem a caminar amb el màxim respecte i discreció possible cap a l'Ermita de Santa Llúcia, passant per davant i cap a l'esquerra d'aquesta, vorejarem també el Mas Quintana i creuarem el torrent que hi ha al nor d'aquesta per prendre un camí de vaques força fressat i que sense perdre alçada ens conduirà al bosc, punt on trobarem la construcció d'un safareig i una antiga font, al dia del nostre pas, secs.

El camí segueix força evident per arribar a prop del Rec del Toll i cerca enfilar-se per un grau costes amunt per superar un bon desnivell i després baixar per creuar el Torrent d'en Bla o de Fontcoberta, que és tributari del rec de la Coma. Creuat aquest Torrent ens dirigirem cap a l'esquerra, on veurem i creuarem el Rec de la Coma, cercant a l'altre cantó un rastre molt evident de pista que remunta dreta la muntanya i que al cap de ben pocs metres tomba bruscament per remuntar en paral·lel al Rec de la Coma, que ens quedarà en tot moment a la dreta.

Poc més a destacar, veurem la pràctica totalitat dels saltants que haurem de superar en el nostre descens, ja que el Rec de la Coma presenta un caràcter molt obert, amb algunes verticals ben destacables i boniques. És clar que és també una ocasió perfecta per a poder valorar el cabal.

Al final de la pujada apareixerem en uns planells, i seguirem caminant paral·lels al Rec fins a trobar una pista que creua el llit del barranc. Aquí ens podrem canviar i començar el nostre descens.

EL DESCENS DEL TORRENT DEL REC DE LA COMA

El Rec de la Coma s'inicia més com una riera que no pas com al que hom espera en un descens de barrancs, un tret però, força característic de la zona. Ben aviat superarem alguns ressalts sense massa dificultats, i arribarem a la primera vertical d'envergadura prou considerable per a treure la corda.

Podrem identificar un parell d'espits amb anella a la dreta que ens permetran superar aquest desnivell que ben bé deu rondar els deu o dotze metres d'alçada.

Caminarem breument per un tram igualment molt obert de la riera de la Coma per topar-nos amb el següent ràpel que trobarem instal·lat al terra del cantó esquerra hidrogràfic del barranc; altre cop, dos espits un d'ells molt oxidat, units per un cordino força envellit. Amb aquest ràpel superarem un imponent mur de roca amb final baumat d'una alçada total que ben bé deu rondar els quinze metres. Considerem que sóm en el cinquè ràpel dels enumerats a la llista de la ressenya que hom pot trobar per internet.

Seguirem caminant pel rec de la Coma per superar ben aviat un nou ressalt per la dreta, un bonic llavi rocós molt laminat al qual el segueix, després d'una breu caminada, un preciós ràpel, d'uns 23 metres d'alçada i que és instal·lat a l'esquerra en un gran arbre.

Com que tenim ganes de baixar per l'aigua i la instal·lació no ho permet, decidim de passar també la corda per un arbre que a un o dos metres enrere, ens permetrà situar la corda ben bé en la línia per on cau l'aigua. No preveiem problemes de recuperació, més enllà d'haver d'estirar més fort pel fregament afegit per l'arbre que actua com a desviador, però igualment, si tinguéssim algun inconvenient, el marge dret del barranc permet remuntar aquest imponent mur rocós per recuperar la corda des de dalt mateix.

El ràpel és molt bonic i l'aigua li confereix un interès afegit, salvar aquest important mur de pedra, molt ben tallat i vertical amb l'aigua caient-nos al damunt és molt agradable.

Recuperem la corda sense problemes, i continuem, superarem un ressalt de forma gairebé immediata i altre cop, arribarem en breu a un nou ressalt rocós, no trobem instal·lació, però un gran arbre al centre ens permet de llaçar-hi la corda i fer el ràpel amb seguretat.

Al següent ressalt format per blocs de pedra, juguem uns minuts cercant els passos inferiors més divertits i aquàtics que afegeixen interès al descens.

El proper ràpel, supera de nou un mur rocós del qual cau una preciosa colada de tosca, i cal que cerquem la instal·lació en un arbre ubicat a l'esquerra.

Caminarem pel barranc del Rec de la Coma, que segueix amb el seu caràcter obert, i a poc a poc intuirem que ens apropem a la unió amb el seu afluent esquerre, el Torrent d'en Bla o de Fontcoberta.

Identificarem el lloc perquè en l'aproximació hem creuat ambdós torrents per aquest punt.

És recomanable sortir breument del Rec per anar un moment a cercar un salt al Torrent d'en Bla, just creuant-lo tal com hem fet en l'aproximació, i seguir-lo cap al Rec de la Coma. Compte, que és un salt on l'aigua no cobreix completament, comproveu-lo sempre.

EL DESCENS DEL TORRENT DEL REC DEL TOLL

Sense ser grans coneixedors de l'indret, considerem, i així ens ho indiquen els mapes que fem servir, que ens trobem just després de la unió dels dos torrents esmentats amb El Toll, i s'inicia aquí el descens conegut com a Rec del Toll.

Comencem recorrent un petit passadís amb roca viva als nostres peus i superant una successió de graons de roca sense massa rellevància però que afegeixen un punt curiós a l'indret.

Superarem el ressalt més important, que aboca al gran toll caminant per l'esquerra, amb l'única precaució de no relliscar.

Rec del Toll avall, identificarem un sender que creua el torrent, i just en aquest indret, un enorme toll a la base d'una vertical força rellevant.

Si sóm bons saltadors, podrem córrer i impulsar-nos fort per saltar des de l'esquerra hidrogràfica del riu. Cal, de nou, que cadascú ho valori bé, i parar molt de compte, doncs a la base de la paret de roca, hi ha un petit llavi rocós que sobresurt i que no veiem des de dalt. Sens dubte, cal prendre bon impuls!

Seguirem riu avall superant de nou algun ressalt sense importància i precaució de no relliscar per arribar a una llarguíssima rampa inclinada de roca de color beix, amb uns tolls arrodonits excavats que són ben curiosos.

Seguirem aquesta rampa, que en algun moment presenta algun graó fàcil de superar, fins a retrobar-nos amb un ambient més de riera, i on les roques de la vora semblen voler-se alçar per formar parets.

En aquest punt restarem atents, ja que en un punt on hi ha uns quants blocs de grandària mitjana, hem de fixar-nos que a la dreta, a tocar d'una paret de roca hi podrem veure una tanca metàl·lica de color verd, i a la nostra esquerra, el mateix camí que segueix i surt del Rec del Toll cap a Ciuret de nou.

Retorn del Barranc dels Recs de la Coma i del Toll

L'inici del retorn és molt evident, un camí surt a l'esquerra del torrent, i remunta cap a Ciuret sense massa complicacions, bona part del temps anirem acompanyats per la dreta del fil de les vaques, no és elèctric, però compte amb les pues!

Costes amunt arribarem a una porta que ens barra el pas.

En aquest punt creiem que la millor opció és no passar la porta i seguir caminant cap a l'esquerra per trobar el camí de vaques que hem emprat per a l'aproximació.

El que hem fet nosaltres, tanmateix, és travessar la porta, per seguir caminant pel marge superior d'un prat fins a entreveure les cases i l'ermita del petit nucli de Ciuret.

A poc més d'un centenar de metres per arribar-hi, ja veiem per sobre nostre la tanca del camí, i per no destorbar les vaques que s'acumulen als abeuradors que hi ha a la rasa de sota Ciuret, decidim passar per sota el filat i prendre el camí cap a la dreta que ens conduirà directes al cotxe.

Altre cop, i a causa del fet que el track resultant del nostre retorn transita per prats de pastura, hem de demanar a tothom qui segueixi aquestes indicacions, que procuri ser invisible, a més del màxim respecte per la gent i el bestiar, prestant una cura especial amb les vaques a la primavera, perquè en època de cria és quan és més perillós d'estorbar-les si creuen que posem en perill els vedells.

Ressenya del Barranc dels Torrents de la Coma i del Toll

No hem pogut trobar cap ressenya dibuixada d'aquests dos torrents, però si la relació de ràpels que hi trobarem.

Val la pena destacar que alguns d'ells es poden superar sense la necessitat de la corda.

Recs de la Coma i del Toll
8 7 mts. esquerra natural
9 5 mts. natural
11 5 mts. dreta

En el nostre descens sembla ben bé que hem entrat al barranc després dels dos, o potser tres primers ràpels.