barranquisme barranquismo barranco barranco rasa rierar de Canalda Integral Odèn Solsonès LLeida Catalunya

BARRANC DE LA RIERA DE CANALDA INTEGRAL

Atrets pel misteri que genera un descens tan llarg com és la riera de Canalda, si és que realment se'n vol fer el seu descens integral, essent la riera més llarga de la comarca i possiblement un dels descensos dels quals en circula menys informació per les xarxes, decidim, després d'anys de tenir-la al cap i no acabar de trobar mai el moment per saltar-hi, d'emprendre el descens del qual, malgrat que ho hem fet servir de títol, no és el descens de la Riera de Canalda Integral, però si dels trams superior i inferior que n'Edu Gómez ressenyà al seu llibre fa ja molts anys.

Val a dir que malgrat tractar-se d'un descens poc o gens realitzat, hem trobat instal·lacions de tota mena, arbres sense cordino i amb cordino, parabolts amb anella, espits solitàris i d'altres de solidaris entre si amb cadena, sent innecessari l'ús de l'espitador que dúiem per si un cas, per bé que alguns ressalts els hem desgrimpat una mica "pels pèls" podent ser problemàtics en casos de cabals més alts dels que podreu observar a les fotos, i algunes instal·lacions són clarament millorables, però, que serà d'aquest país el dia que el taladre i la pasta química ens privin d'aquests preciosos i salvatges terrenys per a aventurers i aventureres?

L'alt Solsonès, la Vall de Lord i per tant, Canalda, és en qualsevol activitat terreny d'aventura, així que cal anar preparats per qualsevol eventualitat.

La cosa comença de matí quedant amb l'Òscar a Coll de Jou.

Fitxa tècnica de la Riera de Canalda

• Activitat: Barranquisme a la Vall de Lord - Solsonès
  • Altres toponímies:
    • Torrent d'Urdoll
    • Riu o rasa de Canalda
  • Punt de sortida: Carretera a Odèn (L-401)
  • Població més propera: Sant Llorenç de Morunys
  • Combinació de cotxes: SI, llarga
  • Horaris amb un sol cotxe:
    • Aproximació: Immediata
    • Descens: 3h
    • Retorn: 20'
  • Dificultat: v3-a2-III
    • Vall de Lord - Port del Comte - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya
    • Barranc d'aventura, preveure material de substitució.
    • Neoprè (peto) opcional
    • Ideal en èpoques plujoses.
    • Si el tram superior duu aigua, podem preveure un cabal alt a la part inferior.

Accés i aproximació al barranc de Canalda

Des de Sant Llorenç de Morunys ens dirigirem a Coll de Jou, on seguirem prenent la carretera cap a Odèn i Cambrils, la L-401. Passat el trencall de Pubilló i Puig-Arnau i amb una corba molt tancada a l'esquerra, creuarem per damunt el Torrent de l'Urdell, seguirem la carretera i creuarem la gorja final del tram superior de la Riera de Canalda i serà a partir d'aquí quan restarem atents a l'esquerra, d'on surt en sentit descendent el trencall cap al poblet de Canalda.

Aparcarem el cotxe de retorn, si podem per damunt l'església, on tot i que a vegades hi pot haver un bon herbassar, hi ha un espai generós on deixar el cotxe i no molestar als veïns i veïnes.

Amb el cotxe d'accés retornarem cap a Coll de Jou desfent el camí pel que hem vingut i just per damunt la font  i entre la rotonda i el trencall de l'Estació de Port del Comte, surt una pista pavimentada a l'esquerra que duu al Montnou i els Prats de Bacies.

Seguirem aquesta pista, sempre per la principal fins que deixa de ser pavimentada i més enllà creua la Riera de Canalda, poc després, en uns prats amb unes runes tombarem a la dreta deixant el camí asfaltat que ens arriba per l'esquerra.

Ja sense més bifurcacions continuarem fins arribar dalt, on el planell i els pins prenen tot el protagonisme. A l'esquerra un espai ben generós ens permet d'aparcar.

Si arribem a la bassa, és que ens hem passat, malgrat que podriem optar per entrar també des dels prats de Bacíes fent una variant d'accés.

APROXIMACIÓ AL BARRANC DE LA RIERA DE CANALDA

A la dreta de la pista per la qual hem arribat, observarem una rasa, poc formada però prou evident per la qual començarem a davallar.

EL DESCENS DEL BARRANC DE LA RIERA DE CANALDA

Retorn del Barranc de la Riera de Canalda

Prendrem la pista ben evident a la dreta on observarem marques de GR i que en sentit asecendent ens condueix a la masia Can Prat, de turisme rural, serem discrets i la passarem per darrere fins al camí de Canalda (asfaltat i pel qual hem arribat amb el cotxe de retorn), que prendrem a l'esquerra per arribar al petit nucli on tenim el cotxe.

Ressenya del barranc de la Riera de Canalda

croquis ressenya topografia barranquisme barranquismo barranco barranco riera de Canalda Odèn Solsonès Lleida Catalunya BarcelonaHem reproduït la topografia original d'Eduardo Gómez que hem trobat al bloc de Rocaineu. Amb tot, bo i havent intentat actualitzar (de memòria) la part corresponent al tram inferior, preneu-la com a mera referència, ja que de memòria, li veiem moltíssimes imprecisions, i caldria un treball molt més exhaustiu a fi de ressenyar el descens correctament.

El tram superior l'hem deixat com estava, per bé que hi trobareu espits i parabolts, la memòria no ens ha arribat per tot. Agrairem suggeriments de correccions i canvis als comentaris.

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: En aquesta ocasió hem cregut oportú deixar el Track "en brut" sense traçar el descens sobre mapa, ja que les imprecisions causades per errors o manca de senyal GPS són poc importants.