Barranc de la Riera de Clarà

Dividit en dos trams ben definits i diferenciats, la riera de Clarà és d'aquells descensos que cal que fem en període de fortes pluges per a poder-lo gaudir en tota la seva esplendor i trobar així també l'entorn oferint-nos un verd exultant.

Si anem bé de temps, en podem fer el descens integral, que en cap cas ens ha d'ocupar més d'un matí, però si del que tenim són ganes de "tatxar" els tres descensos més propers a Avià, la que ens ocupa, la Riera de Clarà, la Rasa del Regatell i la de Bellús, podem optar per a fer només el tram superior, limitant així l'estona de caminar a una mitja hora entre accés i retorn. Una altra opció també seria la de fer una combinada de cotxes, no massa llarga, i prou pràctica.

Sigui com sigui, si tenim la sort d'ensopegar un generós episodi de pluges gaudirem d'un bonic descens amb ràpels prou interessants, tot plegat en un entorn bonic i amb força vestigis de l'aprofitament de l'aigua.

Així doncs i reprenent el fil de la descripció del descens, pareu atenció, doncs aquí trobareu descrit el descens talment com si es fessin combinacions de cotxes, però també amb alguna pinzellada que permet fer-ho amb un de sol.

Fitxa tècnica de la Riera de Clarà

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Punt de sortida: casa "el Molinot"
  • Població més propera: Avià
    • Retorn: 5'
  • Dificultat: v3-a2-II
  • Ràpel més alt: 20 m.
    • Rasos de Peguera - Serra d'Ensija (Ed. Alpina 1:25.000)
    • Portar maillons i cordinos de substitució.
    • Porteu estisores de podar, mantinguem el curs net entre totes i tots
    • Feu-lo després de pluges intenses
    • Finques particulars, sigueu discrets
    • Procureu conservar les formacions de tosca

Com arribar al barranc de la Riera de Clarà

L'accés a la riera de Clarà no és pas mica complicat, ans al contrari, i comencarem explicant l'accés al lloc on deixar el cotxe inferior.

Centrarem el punt d'inici de la descripció al poble d'Avià, a tocar de Berga, la capital de la comarca.

De la part superior del poble, a la mateixa carretera C-26 ens dirigirem cap a l'Espunyola i Solsona deixant el poble enrere i superant la fàbrica tèxtil que hi ha a la sortida, restarem atents després del pont que tot fent una corba a l'esquerra creua la Riera de Clarà, en aquest punt molt vestida de vegetació i poc visible. Just després del pont, un trencall a la dreta indica la casa "Els Porxos". Prendrem aquest trencall que de seguida esdevindrà pista forestal. Seguirem la pista i obviarem el primer trencall cap a la casa per seguir recte i trobar un petit espai per aparcar just abans de creuar la Rasa del Palau.

Amb el cotxe superior (o si no fem combinada de cotxes i volem aparcar a dalt) ens dirigirem al polígon industrial de la Valldan, entre Avià i Berga per la C-26. pujarem dalt de tot del polígon industrial, on tombarem a l'esquerra passant per sota de la planta de triatge de residus de la comarca, i agafarem la "drecera de Sant Llorenç", una carretera ben estreta que connecta el polígon industrial amb la BV-4241 i que prendrem a l'esquerra, cap a Sant Llorenç de Morunys.

Ben aviat trobarem a l'esquerra uns trencalls cap a Coforb i El Grau, però que obviarem per evitar fer carretera lenta i seguirem la BV-4241. Passarem per damunt l'Ajuntament de Capolat unes corbes més enllà i restarem atents al següent trencall rellevant, de nou a l'esquerra i degudament indicant cap a COFORB (també cap a Barons i St. Andreu de la Serreta).

Circulant amb compte, ja que a la finca hi ha bestiar lliure, passarem la casa i ermita de la Serreta, deixarem la casa de la Coma a la nostra esquerra i abans d'arribar a barons, en una corba cap a l'esquerra, i just abans d'una altra ampla i cap a la dreta, observarem a la nostra dreta una pista asfaltada tancada amb un cadenat. Just a l'esquerra d'aquesta cadena hi ha espai per un, potser dos cotxes com a molt.

APROXIMACIÓ A LA RIERA DE CLARÀ

Per si algú vol fer el descens integral amb el cotxe aparcat a la sortida, seguirem la pista fins a creuar la Riera de Clarà i sense arribar al Verdeguer, tombarem a l'esquerra a la primera cruïlla (els mapes Alpina no son clars en aquest punt). Seguirem pujant fins retrobar la següent cruïlla, que cal prendre de nou a l'esquerra i ja només ens restarà de seguir la pista fins a creuar la riera de Clarà de nou, d'aquí només cal tenir en compte de prendre la següent cruïlla a la dreta (compte, hi ha una primera pista, resta d'una tala forestal que no hem d'agafar).

Si en canvi tenim el cotxe a dalt, aparcat vora el cadenat que barra el pas cap a el Molinot, prendrem la pista primer asfaltada i després de terra que mena al Molinot. Per damunt la casa, prendrem la feixa superior cap a la dreta i vorejarem, discrets i amb respecte per la propietat per, passades les restes de la bassa del Molí, trobar un petit sender que baixa al llit de la riera de Clarà.

EL DESCENS DEL BARRANC DE LA RIERA DE CLARÀ

Comencem el nostre descens en el punt on el camí creua el llit de la Riera, i no caminarem gaires metres per trobar la primera instal·lació a l'esquerra superant els sis metres que ens deixen caure en un bonic gorg custodiat per una gran bauma. També hi ha un estret pas interior per la dreta que, si el cabal ho permet, pot ser ben juganer, malgrat el seu final de mal desgrimpar.

Sortint del gorg, intentarem ser ben discrets ja que passem a tocar de la casa del Molinot i el seu hort. Podem sortir per la dreta cercant un caminet per fer la cinquantena de metres que ens separen del següent ràpel, que trobarem equipat a la dreta en un pi. Com tants ressalts, amb compte i el cabal adequat aquest es podria arribar a desgrimpar.

Seguirem caminant pel llit de riera sense complicacions per topar-nos de nou amb un bonic ràpel que cau en un gorg, custodiat de nou per una bauma a la dreta. El ràpel, d'uns deu metres ens deixa a tocar de la colada de tosca que es forma sota el salt d'aigua, des d'on podem arribar a saltar, a condició que comprovem l'indret exacte on saltar, ja que el gorg no és profund per igual en tot l'espai que ocupa.

Seguirem caminant fins a trobar un nou ràpel o ressalt d'uns vuit metres, que podem o no fer amb corda, segons les nostres habilitats i, és clar, riscos que vulguem prendre. El barranc i el bosc s'obren de nou i topem amb un sender que creua el barranc i per on, cap a la dreta, podríem retornar al Molinot passant per un petit sector d'escalada. Si seguim el barranc, però, buscarem a l'esquerra un pi on instal·lar la corda i davallar una rampa de tosques d'uns 12 metres.

De nou, una vintena de metres caminant per trobar una altra enorme i bonica colada de tosca d'uns dotze metres, la qual rapelarem PER FORA I SENSE MALMETRE-LA gràcies a dos parabolts instal·lats a la dreta.

Altra vegada una curta caminada per trobar nu arbre a la dreta on podem instal·lar la corda i baixar un curt ressalt i sense verticalitat per on l'aigua s'acanala. No hauria de donar problemes per desgrimpar-ho, fins i tot amb cabals Normal-Alt.

Seguim, i arribarem al que potser és a parer nostre el ràpel més bonic, o si més no dels millors del descens, amb una instal·lació en naturals ben elaborada. A l'esquerra trobarem un passamà que enllaça diversos arbres fins a trobar el darrer d'on rapelarem, una vintena de metres de ràpel que superen un bonic saltant amb una gegant formació de tosca ocupant la meitat inferior del ràpel.

Continuarem per un tram amb ressalts sense massa rellevància per trobar un altre ràpel sense dificultats i que farem per fora l'aigua, trobant una instal·lació amb dos parabolts units per cadena i anella, més un tercer, ubicats a l'esquerra i al terra, en una lleixa de roca més que evident.

Prosseguint amb el nostre descens, dos grans blocs conformen el següent ressalt, on si ens hi hem fixat, endarrerit en un pi hi ha el punt on muntar el ràpel. També podem optar per desgrimpar, que amb cabal normal no ofereix cap dificultat, i fins i tot saltar, si coneixem bé o comprovem el toll de la recepció, doncs no és massa gran l'espai on podem saltar. Ben seguida, una rampa de deu metres es pot assegurar d'un parabolt al terra que trobarem a la banda esquerra.

Barranc enllà toparem amb una enorme rampa que podem baixar assegurant-nos d'un pi al centre-esquerre del barranc per anar a cercar a la paret de la dreta de la rampa la instal·lació per a fer el següent ràpel, d'uns deu metres per superar un petit caos de blocs per on brolla, generosa, l'aigua del barranc de Clarà.

Seguirem, i trobarem algun ràpel ressalt que podem desgrimpar o rapelar segons creiem convenient, i topar-nos amb un nou ràpel que cau uns deu metres a un toll generós des d'un pi a l'esquerra.

Cal destacar el següent obstacle ja que tot i no ser res de l'altre món, pot generar-nos certa confusió, i és que una alzina a l'esquerra ens convida a fer un petit ràpel que podem desgrimpar, per "caure" en un minúscul toll d'aigua, la sortida del qual és un pas ben estret (sense arribar a sifonar) entre blocs de roca. Altrament, podem sortir fent equilibris damunt els blocs que conformen el petit toll, per bé que això requereix cert equilibri.

Poc més a destacar, a partir d'aquí, el nostre descens es desinfla i només ens resten alguns ressalts, i un petit ràpel des de l'esquerra per trobar la pista d'accés o de retorn segons ens ho mirem. En aquest punt podriem sortir a la dreta per retornar al Molinot i d'allí al nostre cotxe (ho trobareu descrit a l'apartat de retorn).

Si per contra decidim, o ja portàvem de cap fer la riera de Clarà en la seva totalitat en quant a descens esportiu, seguirem el curs de l'aigua.

El tram inferior de la riera de Clarà, però, ofereix poca cosa més que una gran successió de ressalts i trams a peu pel riu, algun toll on saltar, vestigis antics i recents de l'aprofitament hídric de la riera i un bonic ràpel final que cau a un gorg ben maco  amb una bauma, forma tan característica d'aquest descens, on també podrem fer un petit salt des de la bauma. Fet aquest ràpel tant característic, ens resten uns tres, potser quatre-cents metres pel llit de la riera de Clarà sense interès per trobar de nou la pista, que prendrem a dreta o esquerra segons la logística de vehicles que hàgim adoptat.

RETORN DE LA RIERA DE CLARÀ

Si sortim a la pista que marca el final del tram superior, com ja hem descrit en l'aproximació des de la sortida, prendrem la pista a la dreta, i restarem atents de nou a la dreta, ja que en plena pujada trobarem una antiga pista auxiliar per tales forestals que cal obviar, seguirem amunt per cercar la pista que vé per la nostra esquerra i marxa cap a la dreta. La seguirem sense prendre cap trencall ni sender fins que ja en vistes a la casa del Molinot ens retorna al llit de la Riera de Clarà, punt d'inici del descens.

Si en canvi hem decidit de fer el descens integral, a la pista que marca el final, sortirem cap a la dreta per retornar al cotxe en ben pocs minuts.

Croquis o topografia de la Riera de Clarà

croquis ressenya topografia barranquisme barranquismo barranco barranco riera de Clarà Avià Berguedà Catalunya Barcelonacroquis ressenya topografia barranquisme barranquismo barranco barranco riera de Clarà Avià Berguedà Catalunya Barcelona

Croquis o topografia del tram inferior de la Riera de Clarà

L'arxiu es correspon al track aparcant el cotxe per damunt de la casa del Molinot. Si us plau, eviteu fer dreceres per dins la finca, i voregeu la casa restant-ne allunyats i de manera discreta.