descens del sallent de la batllia

Sallent de la Batllia

Del Pla de Falgars en cauen diversos Sallents de diferents graus d'interès, aquí descriurem el descens que hem fet del Sallent de la Batllia en companyia de l'Òscar, amb qui hem cmopartit la descoberta tots els descensos d'aquesta zona.

El Sallent de la Batllia, com tots els Sallents que cauen del pla de Falgars concentra el seu interès en el ràpel més llarg, i l'entorn més immediat.

Com tenim per costum habitual, hi accedirem pels Hostalets d'en Bas, fent una aproximació prou feixuga per pista.

Amb aquesta curta presentació, doncs, us fem el relat de la nostra experiència i punt de vista d'un altre descens que com els seus veïns es troba inclòs a la llista de 50 Barrancs de Catalunya de la FEEC (Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya).

Fitxa tècnica del Sallent de la Batllia de Falgars

• Activitat: Barranquisme a la Vall d'en Bas
  • Altres toponímies: Torrent de la Batllia
  • Punt de sortida: els Hostalets d'en Bas
  • Població més propera: els Hostalets d'en Bas
  • Combinació de cotxes: possible, més llarga que la pròpia aproximació
  • Horaris:
    • Temps aproximació: 1h'
    • Temps de descens: 1h20'
  • Dificultat: v4-a1-II
  • Ràpel més llarg: 50
    • Collsacabra - Vall de Sau - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Barrancs, Torrents, Canyons i Cavitats del Pirineu de Girona - SPELEOCANYONS 2015 (Descatalogat)
    • Descenso de Cañones - Girona (TOMO I) - Autoeditat Eduardo Gómez
    • Portar cordino i maillons de reposició
    • En època de pluges valoreu dur almenys el peto del neoprè, tot i que no trobareu tolles d'aigua que cobreixin per damunt dels genolls.

Accés i aproximació al descens del Sallent de la Batllia

En el nostre cas veníem des de Vic, pels coneguts Tunels de Bracons (C-37).

Arribats a la rotonda que hi ha al final de la carretera, just després que aquesta creui el riu Fluvià, prendrem la primera sortida a la dreta, ja indicant St. Esteve d'en Bas però també el nostre objectiu, Els Hostalets d'en Bas per la C-152 primer, entrant al terme de Sant Esteve d'En Bas estarem atents al segon trencant a la dreta, degudament indicat, prenent la C-153 en direcció Els Hostalets d'en Bas de nou.

No recorrerem pas gaire carretera fins a trobar el trencant cap a Els Hostalets d'en Bas, i uns 800 metres més enllà ja serem a l'aparcament que hi ha a l'entrada d'aquest bonic poblet. Al fons, presidint l'escenari, la muntanya d'on cauen tots els Sallents.

APROXIMACIÓ AL SALLENT DE LA BATLLIA

De l'aparcament que hi ha a l'entrada dels Hostalets d'en Bas prendrem el carrer principal que s'endinsa al poble i al final d'aquest tombarem a l'esquerra pel carrer de Vic per prendre el primer trencall a la dreta just deixant enrere la darrera casa del poble i que duu cap al Mas Clapera i la font homònima.

Per davant les cases i sent ben discrets prendrem el camí que puja a Falgars d'en Bas tot creuant la pista pavimentada que també hi duu.

Un xic emmandrits, finalment prendrem la pista obviant el camí, que hi remunta més dret.

Passarem per sota la cinglera i arribarem al Pla de Falgars trobant una cruïlla de camins just després de la tanca que barra el pas a vehicles a la pista pavimentada.

A l'encreuament, prendrem el camí a la dreta, deixant enrere Falgars d'en Bas i uns 600 metres més endavant creuarem el pont que supera el Torrent de la Batllia, aqui cercarem la millor manera d'entrar al curs del torrent.

EL DESCENS DEL SALLENT DE LA BATLLIA

Començarem recorrent el curs del torrent de la Batllia superant una successió de grades sense dificultat i en un tomb a l'esquerra del torrent, creuarem un toll d'aigua obligat, on trobarem la instal·lació del ràpel d'accés a la vertical gran del Sallent de la Batllia.

Trobarem la instal·lació a la dreta i al terra, força envellida, que amb uns deu metres ens deixa a la capçalera de la vertical del Sallent de la Batllia, cinquanta metres per damunt del terra i en una balconada ben còmoda.

Aquest ràpel de 50 el trobem mal instal·lat amb dos químics sense encastar correctament, però que no es belluguen ni un mil·límetre.

El descens davalla directe i sense complicacions per una roca vestida de molsa.

Un cop a la base, seguirem buscant el pas més llògic per superar el caos de blocs que regna a la base del Sallent de la Batllia; amb algunes desgrimpades delicades, ens estalviem el ràpel natural instal·lat al centre i buscarem la instal·lació del segon i darrer ràpel que ens permet superar una rampa rocosa d'uns 20 metres que ens deixa a tocar d'un enorme bloc a l'esquerra del barranc i que dóna per acabat el tram de cordes d'aquest descens.

A partir d'aquí una successió de ressalts en forma de caos de blocs de diverses mides, amb alguna desgrimpada delicada ens condueix al camí de sortida, que, caldrà estar atents, trobarem a la dreta de forma no excessivament evident.

Si ens el passem, n'hi ha un segon torrent avall.

Retorn del barranc de la Batllia

Prendrem aquest camí que de mica en mica es va definint més i més fins a esdevenir pista de desembosc i que baixa fent zig-zag fins a trobar la pista forestal pavimentada per la qual hem pujat.

NOTA: aquí ens hem despistat, ja que només trobar la pista, a l'esquerra, hi trobaríem el camí que baixa més directe als Hostalets d'en Bas, però xerrant ens hem despistat i hem baixat fins als Hostalets d'en Bas seguint la pista pavimentada.

Ressenya del Sallent de la Batllia

ressenya topografia barranquisme montserrat barranc sallent de la batllia de falgars

Descarregar el track per a GPS

ATENCIÓ: Com sempre, marquem el tram de descens sobre mapa per evitar punts errants per manca de senyal o errors de GPS.