descens del sallent de la coromina de falgars

Sallent de la Coromina de Falgars

Del Pla de Falgars en cauen diversos Sallents de diferents graus d'interès, aquí descriurem un peculiar descens que fem, únicament de la vertical del Sallent de la Riera de Falgars, més conegut com el Sallent de la Coromina de Falgars.

En aquesta ocasió a més, ho farem muntant dues línies directíssimes de prop de 100 metres cadascuna, abandonant un cop feta la part inicial d'aquest bonic descens i ho farem amb un grupet ben nombrós, en companyia de l'Alex, en Dario, l'Òscar i la Marina.

Amb aquesta curta presentació, doncs, us fem el relat de la nostra experiència i punt de vista d'un altre descens que com els seus veïns es troba inclòs a la llista de 50 Barrancs de Catalunya de la FEEC (Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya).

Fitxa tècnica del Sallent de la Coromina de Falgars

• Activitat: Barranquisme a la Vall d'en Bas
  • Altres toponímies: Riera de Falgars
  • Punt de sortida: Falgars d'en Bas
  • Població més propera: els Hostalets d'en Bas / l'Esquirol
  • Combinació de cotxes: possible, més llarga que la pròpia aproximació
  • Horaris:
    • Temps de descens: 1h
  • Dificultat: v4-a2-II
  • Ràpel més llarg: 65
    • Collsacabra - Vall de Sau - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Barrancs, Torrents, Canyons i Cavitats del Pirineu de Girona - SPELEOCANYONS 2015 (Descatalogat)
    • Descenso de Cañones - Girona (TOMO I) - Autoeditat Eduardo Gómez
  • Corda:
    • 2x70 si en fem el descens clàssic
    • 1 o 2x100 si volem fer la vertical d'un sol ràpel
    • Recomanable neoprè segons la línia escollida.

Accés i aproximació al descens del Sallent de la Coromina de Falgars

En aquesta ocasió hem quedat de trobar-nos a Roda de Ter, i prendrem la C-153 cap a l'Esquirol, més enllà Cantonigros i restarem atents al trencall de Falgars d'en Bas, cap a l'esquerra i just en el punt quilomètric 34. Seguirem aquesta petita carretera i recorrerem l'altiplà de Falgars creuant el nostre torrent i fins depassar les quatre cases que en conformen el nucli, i buscarem aparcament just abans d'un encreuament de camins, aparcarem, sobretot, procurant no estorbar.

També podriem aparcar just a l'inici del torrent, en un espai a la dreta del camí.

APROXIMACIÓ AL SALLENT DE LA COROMINA DE FALGARS

Si com nosaltres heu escollit aparcar a Falgars, desfarem uns minuts la carretera fins tornar a retrobar el torrent. Per la seva esquerra i on hi ha el petit espai on també podriem haver aparcat, cercarem un caminet que busca baixar evitant el primer tram de barranc, i ens deixa just a la capçalera de la vertical de 65 metres i on trobarem l'antiga central elèctrica i les restes de la canalització de l'aigua que l'abastien.

EL DESCENS DEL SALLENT DE LA COROMINA DE FALGARS

El Sallent de la Coromina de Falgars està equipat per al seu descens tant per l'esquerra com per la dreta hidrogràfica.

Si el cabal ho permet, escollirem el de la dreta, ja que baixa per l'actiu i és molt més bonic i interessant.

En cas de no voler fer el descens directe com ha estat el nostre cas, desplegarem primer la corda per rapelar els primers 65 metres per quedar en un ample balcó amb blocs de roca, i cercarem la següent instal·lació, per baixar-ne fent un segon ràpel de 20 metres.

En el nostre cas, despleguem dues cordes de 100 metres a esquerra i a dreta del sallent de la Coromina de Falgars i rapelem entretenint-nos a gaudir al màxim del salt, fent fotos i xalant com canalla petita.

Acabada la vertical en una nova lleixa de roca i abans del següent ràpel de 12 metres i que veiem instal·lat a terra, lleugerament desplaçat a la dreta, cercarem també a la dreta un camí força fressat per retornar i donar per acabat un descens del qual ja hem fet la part més interessant.

Retorn del barranc de la Coromina de Falgars

El camí que emprem per a sortir voreja la muntanya cap a la dreta, i cerca una torrentera on a l'inici el camí està menys definit, l'anirem pujant, i trobarem una represa i una porta a la dreta per passar la tanca. Sortirem d'aquesta torrentera i de nou tornarem a tendir cap a la dreta per trobar una nova portella just a tocar ja de la carretera.

Ressenya del Sallent de la Coromina de Falgars

ressenya topografia barranquisme montserrat barranc sallent de la coromina de falgars

Descarregar el track per a GPS

ATENCIÓ: Com sempre, marquem el tram de descens sobre mapa per evitar punts errants per manca de senyal o errors de GPS.