canyon torrent du beal noir saint crepin alpes

Torrent du Beal Noir (Integral)

En un viatge llampec amb el Martí, on nosaltres visitem per primera vegada la regió dels Hautes-Alpes, ens proposem no de fer els grans barrancs de la zona, que són descensos francament espectaculars, sinó que cerquem activitats que permetin de ser combinades amb altres barrancs o activitats a la zona, aconseguint així completar alguns dies magnífics plens d'activitat a la muntanya.

En aquesta ocasió necessitem omplir un matí tranquil per fer temps i esperar que la llum i l'escalfor del sol entri dins el barranc del Pra Reboul, que tenim planejat a la tarda.

Així doncs, ens dirigim a Saint Crépin, concretament al seu cementiri, punt on comença tot plegat. La idea és fer un petit barranc secundari de la zona, però molt treballat per les empreses i que malhauradament per nosaltres trobarem amb un més que tímid filet d'aigua.

Les informacions contradictòries que tenim d'aquest barranc ens duran a obviar per error l'entrada al tram comercial i acabar fent el seu descens integral, sumant-hi el tram superior, en general poc interessant, però que acaba d'arrodonir la nostra matinal.

Fitxa tècnica del Torrent du Beal Noir

• Activitat: Barranquisme als Hautes-Alps
  • Altres toponímies: Torrent de Saint Crépin
  • Punt de sortida: Cementiri de Saint Crépin
  • Població més propera: St. Crépin
  • Combinació de cotxes: possible, però poc útil
  • Coordenades UTM de l'entrada al descens integral:
  • Coordenades UTM de l'entrada al descens comercial:
  • Horaris amb combinació de cotxes
    • Temps de descens: 1h20'
  • Dificultat: v3-a2-I
  • Ràpel més llarg: 15
    • Guillestre - Vars - Risoul - PNR du Queyras - 3537ET (IGN Francès - 1:25.000)
    • Sense referències
    • A planificar al matí, ben assolellat
    • Tram superior sense massa interès, si teniu poc temps feu només el tram comercial

Accés i aproximació al descens del Torrent du Beal Noir

Circulant en direcció Briançon des d'Ambrun per la carretera N94 entrarem al poblet de Saint Crépin. Just a l'entrada trobem un encreuament on hi ha una nau industrial, prendrem el carrer de Saint-Jean, en sentit ascendent fins dalt de tot del carrer, on aquest es creua amb la D738, que prendrem a l'esquerra i en sentit descendent, pocs metres més enllà, veurem a la nostra dreta el cementiri del poble, on per la seva dreta puja també una curta pista ascendent on amb cura podrem deixar el cotxe sense entorpir el pas d'altres vehicles ni la vida dels veïns i veïnes, doncs al capdamunt hi ha la deixalleria de les restes del cementiri.

APROXIMACIÓ AL TRAM SUPERIOR DEL BEAL NOIR

Al capdamunt de la pujada on hem deixat el cotxe, segueix a la dreta una pista un xic desdibuixada cap a un planell (compte a no agafar el primer sender per l'esquerra, perquè és el retorn). Des d'aquest planell un sender remunta fins a trobar-se amb la pista de servei de les captacions d'aigua municipals, cal seguir aquesta pista en sentit ascendent, cap a l'esquerra quan ens la trobem.

NOTA: És a partir d'aquí, on les dues fonts d'informació que teníem sobre aquest barranc ens han confós amb anotacions confuses, nosaltres explicarem la nostra visió sobre el terreny, obviant cap referència a les informacions que ens guiaven a nosaltres, per no confondre-us.

La pista de servei que seguim comença a fer marrades (zig-zag) i en el segon més destacable, rondant la cota 1050 segons l'IGN Francès, la pista marca una llarga recta ascendent en direcció Sud-Est. És just acabada de fer la corba a la dreta que inicia aquesta recta, que observarem un sender molt traçat que surt a l'esquerra de la pista, i uns metres més enllà un arbre amb una marca verda i blanca.

Si prenem aquest sender, arribarem al marge dret del Torrent du Beal Noir, i si descendim un xic, trobarem de seguida el passamà que ens permet l'entrada a la bonica gorja final d'aquest barranc i, per tant, la seva part comercial.

Si, per contra, decidim com va ser el nostre cas, fer el DESCENS INTEGRAL del Beal Noir, seguirem la pista resseguint la llarga recta ascendent que hem comentat abans de l'incís per l'inferior, i començarem a fer zig-zags fins a la darrera corba molt tancada a la dreta (ho sabrem si mirem el mapa IGN, o també per la referència aproximada dels 2050 metres).

En aquesta corba observarem un sender estret i poc fressat que seguirem seguint de forma força clara la cota d'alçada i que ens abocarà a uns prats oberts. Si seguim aquests prats oberts per la seva part baixa, just en la línia de bosc i cap al torrent, trobarem un altre rastre de camí, amb algun arbre marcat en verd i que ens duu al torrent passant enmig d'uns arbustos i directes a una primera vertical de la qual no hem sabut trobar la instal·lació.

EL DESCENS DEL TORRENT DU BEAL NOIR

Arribats a la llera del barranc, que trobem completament sec en aquest tram superior, cerquem la manera de superar els vora sis metres que ens separen de la continuació del barranc. Així doncs, cerquem l'arbre que ens fa més gràcia i hi muntem la corda directament.

Superat aquest primer ressalt i pocs metres més avall trobarem en un arbre al centre una instal·lació renovada recentment i que ens permet superar la quinzena de metres que separen l'arbre de la base de la vertical. D'ara endavant s'inicia un tram que es fa força pesat on trobarem una enorme esllavissada que ha modificat per complet el torrent, quan puguem, ens aproparem a la paret esquerra del torrent per avançar més còmodament i seguirem sense massa pena ni glòria pel barranc fins que a poc a poc la vegetació començarà a cobrir el terra i trobarem la surgència que retorna l'aigua al barranc.

A partir d'aquí el barranc s'engorja força i de forma progressiva recupera interès, amb alguns ressalts de bon desgrimpar fins que comencem a intuir que ens trobem a prop del tram amb més verticalitat del barranc, punt on trobem el primer ràpel equipat a la roca, un parabolt i un químic a la dreta ens permetran davallar el primer ressalt curt, ara ja acompanyats d'un fil d'aigua que no aconsegueix treure'ns del damunt la calor d'haver fet el tram superior amb el neoprè complet.

Seguim el barranc i obviem un pont de roca molt envellit que permetria rapelar un canaló molt característic per on baixa el fil d'aigua, els arbres guanyen presència i el barranc s'obre momentàniament permetent-nos desgrimpar aquest canaló per una lleixa rocosa a la seva esquerra; encadenem la desgrimpada d'un segon canaló ben consecutiu al primer i de seguida veurem el passamà que per l'esquerra del barranc entra al tram comercial.

Amb el primer ràpel equipat a la dreta del torrent entrem dins la primera de les dues gorges que conformen el barranc i cercarem immediatament a l'esquerra la instal·lació que preferim per al següent ràpel, doncs n'hi trobarem diverses i en diferents estats de conservació, nosaltres optem per la més allunyada i fem un llarg ràpel que tot i la bona orientació del barranc es troba a l'ombra.

Una desena de metres més enllà, ara a la dreta, cercarem la propera instal·lació de ràpel. Seguirem desgrimpant una successió de ressalts equipats amb una corda fixa, al final de la qual, sigui a dreta o esquerra trobarem les instal·lacions pel següent ràpel al qual el segueix gairebé de forma immediata un altre equipat a l'esquerra.

Continuarem pel barranc amb uns tres o quatre ressalts de més o menys bon desgrimpar, alguns d'ells equipats amb corda fixa, o amb instal·lacions per a protegir el descens amb corda i fins a arribar a un nou ràpel, equipat a la dreta, la capçalera del qual és un balcó i mirador perfecte a la vall i el poble de Saint Crépin. En aquest punt la gorja és més baixa, però més excavada a la roca i resulta un indret francament bonic.

Algun ràpel més i alguns ressalts finals ens separen del punt on el barranc s'obre definitivament i observarem molt evident a l'esquerra el camí de sortida, més evident ens resultarà encara la dificultat de seguir pel barranc, perquè la malesa ens barra el pas de mala manera.

Retorn del barranc del Beal Noir

Seguirem el camí sense pèrdua, resseguint una tanca que el ressegueix per la part inferior i veurem de seguida el cementiri i el nostre cotxe.

Ressenya del Torrent du Beal Noir

** Observareu també que el track marca l'accés a la part inferior del descens, corresponent al tram comercial del torrent de Beal Noir, per si voleu obviar la part superior.