descens barranquisme ripollès torrent de fontalba

Torrent de Fontalba

Tot i que hi ha qui s'atreveix a titllar el Torrent de Fontalba com a barranc per a col·leccionistes, la nostra opinió és ben oposada a aquesta dita, doncs tot i que el conjunt es veu interromput per les llargues rampes de roca, el preciós tram inicial amb el seu ràpel final que ens farà vibrar de valent, i també la cascada final, ben fotogènica i que ens ofereix multitud d'opcions per al seu descens, fan d'aquest barranc una bona opció si altres barrancs de la zona com el Núria o el Freser encara es mostren intractables pel seu alt cabal.

A més, l'obligatorietat d'haver de fer combinada de vehicles, fa que l'aproximació i el retorn siguin adequats al que després ens oferirà el descens. Així que som-hi, sortim amb l'Oriol a fer-ne el descens!

Fitxa tècnica del Torrent de Fontalba

• Activitat: Barranquisme al Ripollès
  • Punt de sortida: Collada de Fontalba
  • Població més propera: Queralbs
  • Combinació de cotxes: molt recomanable (12 km)
  • Temps d'Aproximació: 30' aprox.
  • Temps de descens: 2h
  • Temps de retorn: 1h aprox.
  • Dificultat: v4 a3 II
  • Ràpel més llarg: 60 (45 obligat)
    • Puigmal - Vall de Núria - Ulldeter (Ed. Alpina 1:25.000)
    • Barrancs, Torrents, Canyons i Cavitats del Pirineu de Girona - Autoeditat 2015 (descatalogat)
    • Descenso de Cañones - Girona (TOMO II) - Autoeditat Eduardo Gómez
  • Cordes:
    • 2*50 (2*60 si voleu fer el ràpel final d'una tirada)
  • Material recomanable: Cordinos i maillons de reposició

Com arribar al barranc de Fontalba

Des de Ripoll ens dirigirem a Ribes de Freser per la N-260, arribats a l'entrada del poble passarem per sota el pont del Cremallera de Núria i tombarem a la dreta per creuar el Freser, i ben aviat tombarem a l'esquerra per passar tot el poble en direcció a Queralbs per la GIV-5217.

Pujarem cap a Queralbs deixant a la nostra esquerra l'aparcament del cremallera i passarem per sota un túnel. Just entrant al poble haurem d'anar ben a poc a poc, doncs el trencall per prendre la carretera de Fontalba és molt tancat, i el trobarem aquí, a l'entrada de Queralbs.

Després de la primera corba molt tancada a l'esquerra, restarem atents per trobar els aparcaments a l'esquerra de la pista, i a la dreta, on surt la pista de servei del cremallera. Deixarem aquí el primer cotxe.

Amb el segon, seguirem carretera amunt, i 12 km més enllà i superat un gran desnivell, arribarem a la Collada de Fontalba, on aparquem.

NOTA: La carretera de Fontalba és objecte de regulació d'aparcament i circulació els mesos d'estiu, informeu-vos de l'estat de la regulació, i si podeu, aneu-hi abans d'aquesta temporada, no haureu de pagar, i en general trobareu més aigua al barranc.

APROXIMACIÓ AL TORRENT DE FONTALBA

L'aproximació és ben senzilla i alhora no massa fàcil de descriure, ja que cadascú pot prendre el camí com bonament vulgui.

Ja del Coll de Fontalba, si mirem cap al Puigmal, veurem als seus peus, el vas i naixement del Torrent de Fontalba, ens hi dirigirem de dret, talment com si volguéssim prendre el camí que duu a Núria, però cercant la manera més senzilla o que més ens agradi d'accedir al llit.

Un cop al fons d'aquesta vall, seguirem pel marge del barranc fins al primer tram on s'engorja.

EL DESCENS DEL TORRENT DE FONTALBA

Quedi dit abans de començar que el torrent de Fontalba rellisca molt en tot el seu descens, per tant, molta precaució a les capçaleres dels ràpels.

Iniciarem el descens del Torrent de Fontalba superant algun ressalt sense més dificultat que haver d'escollir bé on posem peus i mans, doncs com ja hem deixat dit, tot rellisca de mala manera i arribar així al primer ràpel d'uns sis metres equipat a l'esquerra d'un sol parabolt i que ens endinsa al preciós primer tram engorjat.

Se'ns ha fet un xic estrany, que al segon ressalt no hi hagués res equipat per rapelar, havent de sortir pel marge esquerre, equipar en un arbre penjat sobre el barranc, i haver de baixar pel marge esquerra a buscar la corda, perquè la sortida del segon ràpel des de l'arbre mateix és molt incòmode i complexa.

Sigui com sigui, des d'aquest arbre, amb uns quinze metres podrem arribar amb seguretat al que podem dir que és el tercer ràpel, una preciosa canal molt encaixonada per on cau tot el doll d'aigua, força concentrat, formant a parer nostre el ràpel més bonic del barranc. Ens caldran entorn de 30 metres de corda per davallar fins a un punt sense risc de caure.

D'aquí, evitarem els blocs que hi ha a la base per l'esquerra del torrent per buscar al cap d'unes desenes de metres i al capdamunt d'una llarga rampa rocosa (evitable per la dreta), un pi ben robust a l'esquerra des d'on podrem rapelar per superar els primers 30 metres d'aquesta rampa. I cercar de nou, un altre pi a l'esquerra per continuar superant la rampa, ara, amb una tirada d'uns 40/45 metres ben bons, i havent de creuar al marge dret del torrent de Fontalba per, altre cop, cercar-hi un pi on instal·lar per superar un darrer tram més vertical, ara però ja només d'uns quinze metres d'alçada.

En endavant tenim un tram d'un centenar de metres segons les topos, i nombroses opcions de progressió.

En el nostre cas, com que dúiem dues cordes de 60 metres, ens atansarem a veure la vertical final per si és interessant de fer-la d'una sola tirada.

Així doncs, a mesura que intuirem que ens apropem a la vertical, evident i fàcil d'identificar, ens ubicarem i progressarem pel marge dret, buscant un gran arbre on aproximadament a un metre d'alçada hi trobarem un natural instal·lat i que ens permet de davallar una rampa que tomba cap a l'esquerra del barranc i per on brolla l'aigua de forma generosa.

Llancem uns 40 metres generosos de corda a fi de poder arribar als arbres que veiem al final de la rampa i poder valorar el saltant final.

Al final d'aquesta rampa hi ha un gran bloc, per sota d'aquest i sense visual amb la capçalera del ràpel s'hi obre un gran ventall de possibilitats, primerament en una repisa rocosa molt generosa amb dos arbres hi trobarem una antiquíssima instal·lació a la roca, però també un petit passamà entre arbre i arbre, i del segon, el que resulta ser una fantàstica capçalera per fer la vertical d'una tirada, així que llancem cordes, i fem el ràpel, d'una mica menys de 60  metres, potser 50, però no ho hem comprovat amb certesa, així que dur menys de 55 metres és arriscar.

A la base d'aquest ràpel hi trobarem una represa que canalitza part de l'aigua del Torrent de Fontalba, i més avall, les vies del cremallera de Núria.

Aquí podem donar per acabat el nostre descens, o fer un nou ràpel d'uns vint-i-cinc metres per baixar al Pont del Cremal, on podem tornar a Queralbs pel camí de Núria, o enllaçar, si el cabal ho permet, amb el tram inferior del Barranc de Núria.

NOTA SOBRE LA DARRERA VERTICAL: Certament, tal com s'indica a totes les topografies d'aquest bonic descens, en la darrera vertical, acotada com a 60 metres d'altura, observarem a l'esquerra hidrogràfica, una gran quantitat de pins equipats amb cordinos amb o sense maillons per tal de fraccionar aquesta vertical a voluntat, podent arribar a fer-la amb dues cordes de 45 metres, que pensem que és el mínim obligat per aquest barranc.

RETORN DEL BARRANC DEL TORRENT DE FONTALBA

Arribats a la represa que marca el final, sortirem a la dreta, per baixar fins les vies del cremallera de Núria, on hi ha un generós replà entre dos túnels.

Prendrem la marxa en sentit descendent, observant dos túnels, passant pel de l'esquerra, el del traçat antic del cremallera, és recomanable portar el casc en aquest tram guanyat a la cinglera, doncs pot caure algun roc.

El camí baixa decidit cap a Queralbs seguint el traçat de l'antic cremallera i superant diversos túnels, algun de ben llarg on ben just ens podrem veure els peus en caminar.

No el deixarem i al cap d'uns trenta minuts generosos arribarem de nou al cotxe.

*Per riure una mica de nosaltres mateixos, i també per si pot interessar a algú, ens vàrem descuidar les claus del cotxe de baix, dins el cotxe aparcat al Coll de Fontalba, així que ens va tocar fer tot el camí a peu!
El resultat, amagades les motxilles a la petita cavitat de la paret dreta de l'aparcament, és caminar una hora i mitja a bon ritme per arribar al cotxe de dalt, així doncs, si algú es planteja fer el Barranc de Fontalba amb un sol cotxe, que prengui paciència doncs l'aproximació des del final del retorn són dues hores ben generoses, comptant que amb el pes de la motxilla es poden allargar ben bé fins a les dues i mitja, o potser tres.
Queda dit, ja podem riure plegats d'una badada tan clàssica entre els barranquistes!

Croquis del Barranc del Torrent de Fontalba

ressenya topografia barranquisme montserrat barrancs torrent de fontalba

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació i retorn, si que han estat enregistrades amb GPS.

També s'hi ha corregit l'inici del camí d'aproximació per errors en la senyal de GPS derivades de la proximitat de la cinglera.