Torrent de la Balma Inferior

Malgrat que les darreres pluges a la zona han estat prou generoses, la sequera que l'any 2023 duem arrossegant és tant severa que no han estat suficients per activar el Torrent de la Balma tal com ens pensàvem per aquesta ocasió.

El cas és doncs, que en una visita ben ràpida a la zona amb l'Oriol ens decidim a fer aquest descens oblidat enmig de majestuosos barrancs del Pirineu Oriental, el Torrent de la Balma és considerat un descens de col·leccionista, i de gairebé tanta pressa com tenim, en fem només el seu tram inferior, deixant el descens de la seva part superior per a posteriors ocasions.

Malgrat que el podeu trobar descrit a "infobarrancos" com a terreny d'aventura, les principals capçaleres es troben equipades majoritàriament per parabolts, o espits, però sempre doblats, amb tot, una experiència no pas dolenta, però que és recomanable d'arrodonir fent-ne almenys la seva part superior, o per acabar frescos, fer el retorn realitzant el descens del Freser Inferior, sempre amb aigua fresca i cristal·lina i a mig camí del Trekking Aquàtic i el barranquisme.

Fitxa tècnica del Torrent de la Balma Inferior

• Dificultat: v4 a1 III
  • Cordes:
    • 2*30
    • Puigmal - Vall de Núria - Ulldeter (Ed. Alpina 1:25.000)
    • Barrancs, Torrents, Canyons i Cavitats del Pirineu de Girona - Autoeditat 2015 (descatalogat)
  • Material recomanable:
    • Cordinos de reposició, mai està de més tampoc martell i espitador

Com arribar al Torrent de la Balma

Des de Ripoll ens dirigirem a Ribes de Freser per la N-260, arribats a l'entrada del poble passarem per sota el pont del Cremallera de Núria i tombarem a la dreta per creuar el Freser, i ben aviat tombarem a l'esquerra per passar tot el poble en direcció a Queralbs per la GIV-5217.

Pujarem cap a Queralbs i just abans d'arribar a una corba molt tancada a l'esquerra observarem a la nostra dreta una piscina i un complex que forma part de l'Alberg la Farga, el passarem per davant i just a la dita corba tombarem recte prenent el trencall a Fustanyà i Serrat, creuarem el riu i prendrem la pista de l'esquerra, deixant a la nostra dreta la central de Daió de Baix.

Al cap d'uns centenars de metres trobarem per sobre de la pista, un aparcament generós.

NOTA: Aquesta pista és subjecta a regulació de trànsit (pagant) durant els mesos d'estiu, recomanem que us informeu de l'estat actual de la regulació abans d'anar-hi, o aparcar a la corba del trencall si hi ha lloc.

APROXIMACIÓ AL TORRENT DE LA BALMA

L'aproximació a aquest descens pensem que requereix un xic de sentit de l'orientació a muntanya, una habilitat cada vegada menys habitual entre els barranquistes, més abocats al vessant purament esportiu i abandonant la part més vinculada al muntanyisme que, també, aquest esport hauría de tenir intrínsec. Fer-la sense GPS pot resultar un xic enrevessada, doncs abandonarem camins fressats i cal fer servir la intuïció per trobar els passos adequats. Amb tot, intentarem descriure-la amb cura perquè costi el mínim possible de seguir.

Partirem de l'aparcament de Daió en direcció a la central de Daió de Dalt, i agafarem el camí que puja al Salt del Grill i, més enllà, a Coma de Vaca.

Depassarem per sota el Salt del Grill, així com també, més enllà, la cruïlla amb el sender que duu a la Palanca de les Ribes, endavant, creuarem un torrent que acostuma a dur aigua sempre, el Torrent de la Coma de Gispet i seguirem fins que el camí ens aboca a un prat molt petit, possiblement el Collet de les Paradelles, però amb un immens bloc de granit que obliga al camí a desviar-se per vorejar-lo i des d'on observarem, a la nostra esquerra, el canal i una tartera per damunt del bosc.

Comença, a partir d'aquí l'obligació de parar atenció als detalls. Seguirem caminant pel camí fins a trobar a l'esquerra, just després d'un petit i tímid revolt del camí a la dreta, un espedreguer que ben sembla que pugui dur aigua en algun moment donat.

Si el remuntem, seguint traces de qui sap si sender, o camí de bestiar, remuntarem per la dreta de la tartera que hem vist anteriorment. A poc a poc, i sense pressa, anirem tendint a l'esquerra però sense exagerar perquè ens trobem pròxims al descens que busquem. Remunta que remuntaràs si mirem avall en algun moment haurem d'intuir entre els arbres que ja hem remuntat i ens trobem per damunt de la tartera esmentada, i sense ni tan sols haver-nos-hi posat! Mirant amunt, més o menys en aquest punt, ens semblarà que l'espai per on caminem es divideix en dos, partits per una paret de roca, escollim el pas de l'esquerra i a pocs metres ja descobrirem algunes restes d'un antic mur de pedra, el canal, i just sota els cingles, el que semblen les parets d'una petita cabana de pedra.

Gairebé ho tenim, ens posarem damunt les fustes que tapien el canal, i caminarem cap a l'esquerra cap a un petit i bonic congost excavat a la roca, en sortir, de nou, un paisatge espectacular, i a l'esquerra, la baixada cap a l'inici del tram inferior del torrent de la Balma.

EL DESCENS DEL TORRENT DE LA BALMA

Iniciarem el nostre descens amb la incertesa típica de qui té poqueta informació i tots els dubtes de qui es posa en un barranc d'aventura excavat en Gneis, ja que deunosenguard ens toqui d'instal·lar algun espit en aquest llamp de roca més dura que el metall que portem.

Davallem cap al curs del Torrent de la Balma fent tot el que podem a peu, però no caminarem pas més de cinc metres fins que, per seguretat, decidim llaçar una corda en un pi, i davallar així amb més seguretat fins a un altre pi que hi ha a tocar de la paret, just per sota del canal i on descobrim una instal·lació amb corda i maillon en un estat més que acceptable pel que esperàvem trobar.

D'aquí estant, ja intuïm la vertical principal del barranc, i set o vuit metres per sota nostre i en una balconada rocosa a l'esquerra trobem la següent instal·lació, dos parabolts, als quals decidim canviar el tèxtil que els uneix per tant envellit com el veiem.

Alerta amb aquest ràpel, ja que tot i que en condicions pràcticament seques com l'hem trobat té marge d'error, algunes ressenyes indiquen que mesura 15 metres, i nosaltres, llençant la nostra de 35 en doble hem arribat justos.

Continuarem progressant doncs, i al final de la corda, a l'esquerra de nou, trobem una instal·lació amb dos parabolts, units amb cadena i molt maltractats, sembla que per impactes. Amb tot, el conjunt sembla segur, i continuem la nostra progressió fent el següent ràpel, ara d'uns 25 metres, just abans d'una vira a l'esquerra del torrent. Compte, però, perquè en aquest ràpel es produeix un fregament important, tant és així que nosaltres ens hem endut una bona flor de record només de davallar-hi l'Oriol.

Seguim, amb la flor de record i no caminarem pas massa fins a trobar un nou ràpel amb un petit, de fet minúscul passamà que creua el torrent d'esquerra a dreta, des d'un pont de roca a un espit de la reunió dreta del ràpel d'uns 18 metres segons ressenya i que davalla una estretor i acaba en un toll on l'aigua ens arriba als genolls. Continuarem progressant i el barranc accelera la presentació d'obstacles, algun ressalt i de seguida, un nou ràpel de 5 metres que es troba a l'esquerra, d'un monopunt.

Caminem breument, i topem amb el R9 esquerra que veureu a la ressenya, però que degrimpem per la dreta al no ser difícil en les condicions que l'hem trobat. Poc més enllà, un arbre mig ajagut sobre el llit del barranc ens serveix per rapelar o assegurar l'accés a la capçalera del darrer ràpel que farem, un bonic ràpel, volat en part, que depassa els vint metres i que trobarem instal·lat a l'esquerra. Compte amb l'arbust que hi ha en plena trajectòria de la corda, no ens provoqui una enganxada de cordes.

Superat aquest ràpel, seguirem caminant i fent desgrimpades, que en les condicions seques que hem trobat ens permeten de desgrimpar fins i tot el darrer ràpel que trobareu ressenyat.

Farem vàries desgrimpades i podem seguir pel llit fins creuar el camí, o bé podem estar al cas, quan en un punt a l'esquerra, amb més intuïció que certesa ens semblarà que ens trobem prop del camí, sortirem a un petit planell amb un pi molt característic i gros, i darrere d'aquest, el camí de retorn.

RETORN DEL BARRANC DEL TORRENT DE LA BALMA

Sortim per on sortim, prendrem el camí cap a la dreta i en sentit descendent anirem retornant al cotxe.

Si teniu temps, pot ser molt recomanable baixar al Freser i gaudir d'un refrescant i amè retorn pel riu, trobareu petits tobogans, salts de fins a 6 metres i també algun ràpel.

Croquis del Torrent de la Balma

croquis ressenya topografia barranquisme barranquismo barranco torrent de la balma queralbs ripollès pirineu català vall de ribes

Hem repescat d'internet aquesta imatge de la topografia del llibre a més d'intentar posar al dia alguns petits detalls que hem trobat diferents arran del descens realitzat l'any 2023.

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació i retorn, si que han estat enregistrades amb GPS.

També observareu errors en la senyal de GPS derivades de la proximitat de la cinglera en el camí d'anada i tornada.