barranc clot de les feus clot de prat salvatge tuixent gosol alt urgell bergueda lleida catalunya

Torrent del Clot de Prat Salvatge

Feia temps que el barranc del Clot de les Feus, (com també es coneix al barranc del Clot de Prat Salvatge), ens tenia la mosca darrere l'orella, més encara des que va reaparèixer publicat, aquesta vegada al llibre d'en Xavi Culleré, Laberints de Roca i Aigua, rescatant-lo de l'oblit.

Certament, doncs, si el barranc havia ocupat de nou pàgines de llibre, havia de tenir l'interès que li crèiem certer.

Com tantes activitats, ha costat posar-li data, però finalment ha arribat, i amb l'Oriol i l'Òscar agafem els cotxes i ens dirigim a Gósol, per saltar pel coll de la Mola cap a les Feus per descobrir aquest preciós descens, alpí, a trams engorjat resseguint profundes esquerdes, però sempre, i tota l'estona, amb un entorn preciós.

No ens n'ha quedat dubte de cap mena, ha estat una grata sorpresa i ben segur que algun dia hi tornarem a menar els nostres passos.

Fitxa tècnica del Torrent del Clot de Prat Salvatge

• Activitat: Barranquisme a l'Alt Urgell i el Berguedà
  • Altres toponímies:
    • Clot de les Feus (més apropiat)
  • Població més propera: Tuixent i Gósol
  • Combinació de cotxes: sí, molt útil
  • Horaris TOTALS amb dos cotxes:
    • Temps de descens: 2h 10'
  • Dificultat: v3-a1-III
  • Ràpel més llarg: 30 mts
    • Vall de Lord - Port del Comte (Ed. Alpina 1:25.000)
    • Serra del Cadí - Pedraforca (Ed. Alpina 1:25.000)
    • Laberints de Roca i Aigua - Xavier Culleré
    • Descenso de Cañones - Lleida (Tomo III) - Eduardo Gómez
    • Ben equipat amb parabolts i naturals (preveure cordinos de reposició)

Accés al Torrent del Clot de Prat Salvatge

El més probable és que hom decideixi d'accedir al barranc des de Sant Llorenç de Morunys, tot dirigint-se a Tuixent per Coll de Port i la carretera C-462. Ja al fons de la vall i a tocar de Tuixent, just abans de creuar el Riu de la Mola trobarem un trencall a la dreta, una pista en bon estat amb un rètol que indica els Planells del Sastró. Seguirem aquesta pista fins arribar a l'àrea recreativa dels Planells del Sastró, uns dos quilòmetres pista enllà. Seguirem la pista sense prendre cap trencall fins a passar el riu de la mola en diverses ocasions i just en voler-lo tornar a creuar en una corba molt característica cap a l'esquerra, identificarem una font i una captació d'aigua a la nostra dreta. Aparcarem per aqui on no estorbem el nostre cotxe de retorn.

Amb el vehicle d'aproximació continuarem la pista fins a un  coll molt evident, el Coll de la Mola, on hi passa una gran línia elèctrica. Podem deixar el cotxe per aquí, o si ho volguéssim prendre la pista fins a la barrera del Portell de l'Ós on hi ha un ample espai per deixar el cotxe a la dreta. Les vistes en aquest punt, tot sigui dit de passada són espectaculars.

Aproximació al Torrent del Clot de Prat Salvatge

Tant si decidim deixar el cotxe d'aproximació al coll de la Mola, com fer el primer tram d'aproximació també amb cotxe, prendrem la pista central de les que surten en direcció sud (al Verd), compte perquè la de la dreta és un ròssec de treure llenya i que es complica de seguida, quedant morta i obligant-nos a sortir marxa enrere.

Si prenem la correcta, la pista té un bon estat i permet de circular, i es dirigeix indubtablement a la cara Oest de la Serra del Verd.

No tardarem en trobar la barrera que impedeix de seguir amb cotxe. Seguirem a peu fins a la següent fondalada, el Clot de Prat Salvatge, punt on se'ns farà evident que un torrent molt obert davalla cap a la nostra dreta. Aquest és l'inici del nostre descens.

EL DESCENS DEL TORRENT DEL CLOT DE PRAT SALVATGE

Començarem caminant per aquest torrent de caire ben obert fins que en tombar a l'esquerra i entre uns pins trobarem el primer ressalt que haurem de rapelar des de la dreta, uns sis metres per entrar mica en mica a la gran gorja que conforma el tram mitjà d'aquest bonic i feréstec descens. Encadenem de forma gairebé immediata amb el següent ràpel, d'una desena de metres i des de l'esquerra, davallant un tímid canaló de roca força descomposta.

El següent ràpel, d'entorn vint metres ens deixa, ara si i de cop, al fons d'una esquerda profunda i el barranc de sobte pren encara més interès i el mantindrà fins a pràcticament el seu final. Per sortir d'aquesta esquerda tenim un parabolt que ens permet de rapelar uns cinc metres que sense problemes hem pogut desgrimpar.

Continuarem el nostre descens fins a trobar una altra esquerda enorme a la qual rapelarem des d'una lleixa herbosa a la dreta, on trobarem una instal·lació de parabolts amb anella i cadena.

Seguim, ara en un tram obert que forma una rampa rocosa ben allargassada però que podem baixar sense cap mena de problema. Trobarem també una altra instal·lació a la dreta, dos parabolts molt vells amb maillons que no ens han semblat d'utilitat en les condicions actuals del barranc del Clot de les Feus, hem pogut desgrimpar-ho tot.

El barranc segueix força obert, custodiat per altes parets per la banda dreta, arribem a un altre ressalt que rapelarem des d'un pi a l'esquerra. La progressió segueix fàcil, ara per damunt una llosa de roca i un passadís poc excavat que mica en mica s'anirà estrenyent i que desgrimparem amb compte fins arribar a la següent instal·lació. El lloc és ben particular, ja que caminarem per damunt la paret inclinada de la dreta, mentre que la de l'esquerra sembla voler-nos caure a sobre. Ben bé algú podria trobar a faltar una instal·lació per a la corda aquí. Finalment, trobarem una instal·lació per poder rapelar els vint-i-cinc metres que tenim sota els peus, allarguem la corda fins a baix de tot, la gorja aquí és estreta i profunda.

Seguim per un passadís també estret i que mica en mica es va obrint lleugerament cap a un preciós balcó natural, amb una altíssima paret a la nostra esquerra.

Altra vegada, un llarg i estètic ràpel d'entorn trenta metres segons ressenyes (pensem que força menys) ens permet de seguir progressant amb aquest curiosíssim i interessant sistema d'esquerdes que conformen el torrent.

Continuant barranc avall sortirem de les esquerdes i en el punt en què el barranc tomba a l'esquerra arribarem a un gran circ, vistós i molt bonic, on la instal·lació per seguir progressant es troba a la dreta.

Un gran ràpel de trenta metres amb un bon fregament i inicis volats ens permeten de davallar la primera part d'aquest gran i majestuós circ a la Serra del Verd. Als peus d'aquest ràpel, algú hi ha instal·lat un parabolt nou amb anella per poder baixar amb seguretat els següents 15 metres.

Cercant el següent ràpel, el trobarem a la dreta, de dos punts altra vegada i d'una vintena de metres, ja en un ambient clarament més obert.

Tot el que resta ho desgrimparem fins a arribar a les FEUS, on hi ha construït un petit mirador per observar-les quan brollen alegres d'aigua.

RETORN DEL BARRANC DEL CLOT DE LES FEUS

Arribats a les Feus, pujarem a la llera dreta fins al petit mirador i seguirem el camí fins a la pista on tenim el cotxe.

Croquis o topografia del Torrent del Clot de Prat Salvatge

barranc-clot-de-les-feus-clot-de-prat-salvatge-tuixent-gosol-alt-urgell-bergueda-lleida-catalunya
Font: docuwiki

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram corresponent al barranc ha estat traçat sobre mapa per evitar punts errants derivats de la manca de senyal de GPS.