barranquisme iniciació Osona

Torrent del Gravet

Amb en Marc i l'Òscar hem quedat per a fer el Salt de Sallent de Rupit per la línia volada de la dreta, un descens vertiginós de 100 metres d'una sola tirada que ens duu a visitar el poble de Rupit.

Aprofitant l'avinantesa, decidim fer primer el Torrent de Gravet per acabar d'estirar el dia i aprofitar una mica més el viatget amb el cotxe, així doncs aquest és el primer descens d'un dia molt complet i distret, descobrint a més aquest bonic i interessant barranc del Torrent de Gravet, amb un preciós ràpel de 30 metres i un interessant caràcter engorjat i reverdit, almenys en aquesta primavera, que no és que destaqui per ser excessivament plujosa.

Fitxa tècnica del barranc del Torrent del Gravet

• Combinació de cotxes: no
  • Temps de descens: 1h5'
  • Dificultat: v3-a1-II
    • Collsacabra - Vall de Sau - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Descenso de Cañones - Barcelona (Tomo I) - Eduardo Gómez (Autoeditat)
    • Guía de Descenso de Cañones y Barrancos - Cataluña - Eduardo Gómez (Barrabes Editorial)
    • Instal·lacions en perfecte estat. Compte amb les relliscades
    • El ràpel de 30 es troba fraccionat per l'esquerra, podent-se fer el barranc amb 2 cordes d'uns 20 metres.

Accés al Torrent de Gravet

Quedem a Vic, i ens dirigim a Roda de Ter per prendre la carretera C-153 cap a l'Esquirol, passant també per Cantonigròs més enllà, i arribar finalment al Poble de Rupit. Passat per damunt de l'aparcament que hi ha a l'entrada, prendrem el primer trencall a la dreta que hi ha, per dirigir-nos cap al Salt de Sallent. Seguirem aquest carrer, primer empedrat, i després pista pavimentada per sortir del poble de Rupit, deixant una masia aillada a l'esquerra i just al peu de la pista per arribar més endavant a una amplíssima corba d'esquerres, a l'interior de la qual hi queda un gran prat, punt també on s'acaba el paviment.

Feta la corba, arribarem al primer aparcament per visitar el Salt de Sallent, on un retol ens demana respectar l'entorn i la vida dels qui habiten i treballen a la zona.

Podem aparcar aquí, però els dies de menys afluència podem trobar la cadena del final de l'aparcament oberta, podent arribar fins a un petit aparcament a l'esquerra just uns metres per sobre del Salt de Sallent.

Cal tenir present que ens trobem en un indret amb una alta pressió turística els dies festius, així que hem de procurar entre totes i tots per la bona convivència amb els habitants però també amb els visitants.

APROXIMACIÓ AL TORRENT DE GRAVET

Sigui des del primer o del segon aparcament, començarem a caminar fins a creuar la Riera de Rupit, deixant a la nostra dreta l'icònic Salt de Sallent de Rupit per seguir per la pista que remunta breument fins a l'alçada del mirador del Salt. Pista enllà seguirem caminant fins a arribar a un desviament a la dreta, molt evident, que baixa fins a creuar el Torrent de Gravet o de Garvet (segons el mapa consultat).

EL DESCENS DEL TORRENT DE GRAVET

El barranc és intens i curt, tant, que només deixar el camí que creua el torrent ja hi ha el primer ràpel, on podem instal·lar una corda per accedir amb seguretat a la capçalera, ubicada al centre i permetent-nos fer el primer ràpel, que amb uns 15 metres d'alçada ens permet d'accedir al barranc del Torrent de Gravet.

Immediatament després i havent superat un ressalt d'uns dos metres trobarem un petit i curt caos de blocs després del qual trobarem un ràpel instal·lat a la dreta, que ens permet superar la vertical, fraccionada en dues parts, la segona de la qual, podríem saltar si coneixem el barranc des d'una repisa també a la dreta del barranc. Compte, però, el salt és tècnic i la roca rellisca.

L'entorn és bonic, humit i la roca és força vestida de molsa, afegint bellesa a l'indret.

A continuació el barranc s'engorja, formant un passadís al final del qual ja s'evidencia la vertical més important i interessant del Torrent de Gravet; abans, però, hem de buscar a la dreta un curt passamà que ens permet d'accedir a la capçalera del següent ràpel, d'uns set metres i que com hem dit ens permet d'arribar al toll allargassat i inundat d'aigua que ens permetrà accedir a la vertical tan característica del torrent de Gravet.

Un cop ubicats damunt del ràpel de 30, podem optar per instal·lar un passamà a la dreta i baixar evitant en gran part l'actiu, o com serà la nostra opció, muntar la corda per l'esquerra, i entrar per un forat entre la paret i els blocs, el cabal ho permet i alhora ens permet de fer una bona remullada mentre rapelem.

Sortint d'aquest petit forat, trobarem una lleixa rocosa a l'esquerra del barranc del Torrent de Gravet on hi ha equipat un passamà amb cable que permetria de fraccionar els 30 metres d'aquesta vertical en dos.
En el nostre cas, obviarem aquesta opció i farem els 30 metres d'una sola tirada, passant per sota d'un gran bloc encastat al costat dret del barranc.

A partir d'aquí, podem plegar la corda, ja que només queden alguns ressalts, i opcionalment un ràpel d'uns 10 metres que podem desgrimpar amb compte per la dreta.

Restarem atents després d'aquest possible ràpel, perquè per sota la paret dreta del barranc marxa el camí de retorn.

Retorn del Barranc del Torrent de Gravet

El començament del retorn és poc fressat, començarem a caminar per un camí que s'intueix i resseguint la paret dreta del torrent progressarem entre arbustos i boixos, a vegades perdent una mica el tímid rastre de corriol fins a connectar amb un sender que prendrem a la dreta, molt ben traçat i amb moltíssimes fites.

Aquest camí ens conduirà al camí que baixa a la base del Salt de Sallent. En el sentit dels nostres passos, però, anirem resseguint les parets de la cinglera, creuant alguna torrentera seca fins a topar-nos amb una cruïlla que prendrem a la dreta, per remuntar les parets a través del Grau de la Donada amb un camí còmode, tot i que puja força dret.

Superat aquest grau, arribarem a la pista que hem utilitzat per accedir al Torrent de Gravet, ara, doncs, només l'haurem de prendre a l'esquerra per desfer el camí que hem fet i així tornar al cotxe.

Ressenya del Barranc del Torrent de Gravet

barranquisme a les guilleries osona torrent de gravet rupit