Torrent del Pla Traver

De tots els descensos tributaris del Gurn i al Nord-Oest del Puigsacalm ens restava pendent de davallar el Torrent del Pla Traver.

Ens hi dirigim una tarda a les acaballes de l'estiu amb en Joan Carles i l'Àlex, qui amb molt bon olfacte ens proposa de cercar una entrada diferent de les descrites habitualment entre la poca informació que es pot trobar d'aquest descens.

L'altimetria prometia més, i us podem dir que ben segur ha estat un encert, puix que malgrat ser el "menys interessant" dels descensos de la zona, ha resultat en una bonica activitat, més encara completant-la amb el descens de la recentment instal·lada línia dreta del torrent del Ginebrar inferior.

Fitxa tècnica del Torrent del Pla Traver

• Activitat: Barranquisme a la Garrotxa
  • Altres toponímies:
    • No en coneixem altra
  • Punt de sortida: Trencall al Coll de Ciuret
  • Població més propera: Sant Privat d'En Bas
  • Combinació de cotxes: molt recomanable però llarga (20 km)
  • Temps amb dos cotxes:
    • Temps d'Aproximació: 25'
    • Temps de descens: 1h30'
      • +  1h10' Ginebrar Inferior
    • Temps de retorn: 25'*
    • *Sortint pel Ginebrar inferior
  • Dificultat: v4 a1 I
  • Ràpel més llarg: 28 mts.
    • 60 mts fent el Ginebrar INF (línia dreta)
  • Cordes:
    • 2*60
    • La Vall d'En Bas i les Preses (Ed. Alpina 1:15.000)
    • Sallents, Torrents, Canyons i Cavitats de la Vall d'En Bas - Autoeditat 2013 (descatalogat)
  • Material recomanable:
    • Barranc on tots els ràpels són de naturals (sense equipar), considerem innecessaris cordinos i maillons donada la baia freqüentació d'aquest descens, però aquest és un aspecte molt personal.

Com arribar a l'inici del descens del torrent de Pla Traver

Per a fer la combinada de cotxes ens dirigirem primer a Sant Privat d'En Bas, i des d'allí al Pla d'En Xurri, degudament indicat. Recorrent el camí, ja podrem observar, majestuós, el Salt del Sallent de Gurn.

Deixarem doncs el vehicle de retorn al final de la pista, on hi ha un petit aparcament just abans d'una barrera.

Amb el cotxe de capçalera retrocedirem cap a Sant Privat d'en Bas i a la sortida del poble cercarem el carrer Angel Custodi al trencall a l'esquerra on un rètol indica Vidrà.
Identificarem fàcilment l'indret, doncs just abans del trencall hi ha un parc a l'ombra d'uns plataners, i també una farmàcia.

Seguirem el carrer, que de seguida esdevindrà pista pavimentada just en creuar el Rec del Tinosell. Seguirem aquesta pista, que en alguns trams es troba en un estat prou dolent però sempre transitable fins a la Collada de Collfred, on començarem a baixar. En una corba molt tancada a l'esquerra identificarem clarament una línia elèctrica enorme, i seguirem baixant fins a una corba molt i molt tancada cap a la dreta d'on surt una pista sense pavimentar cap a l'esquerra (o recte, segons es vulgui veure).

Habitualment es prenia aquesta pista, però de fa poc, s'hi ha prohibit el pas excepte als veïns. Si seguim baixant unes desenes de metres per la carretera, trobarem un petit aparcament a la dreta on deixar el vehicle. No costa res de respectar la nova prohibició pel bé de poder seguir fent els barrancs de la zona, tant sols afegeix uns 30 minuts a peu a l'aproximació.

APROXIMACIÓ AL TORRENT DEL PLA TRAVER

Prendrem la pista fins al Coll de Ciuret i tombarem a la dreta fins a la casa de Pla Traver, serem curosos i discrets amb el nostre comportament. El Torrent de Pla Traver és el primer que trobarem a l'esquerra, just per sota la casa.

L'Àlex però, amb bon criteri suggereix d'anar a cercar l'entrada al torrent des del Pla dels Arços, just per sota una bassa artificial. Per arribar-hi seguirem el camí que creua els prats de després de la casa, i en trobar el torrent, el seguirem còmodament per l'esquerra, passarem la bassa, i toparem de seguida amb el primer ràpel, sota els arbres.

Aquesta entrada afegeix un bon nombre de bonics ràpels al típicament ressenyat com a Torrent del Pla Traver.

EL DESCENS DEL TORRENT DEL PLA TRAVER

El primer ràpel el trobarem prou vestit, instal·lat en un natural a la dreta que costa de veure de mimetitzat com està. Nosaltres emprem els boixos de l'esquerra, més accessibles, llaçant directament la corda.

Cal dir que aquesta serà la tònica general del Torrent del Pla Traver, no hem considerat necessari d'equipar cap dels ràpels en naturals, donada la baixíssima afluència de barranquistes.

El barranc ens ofereix un passadís de roca poc format per arribar a un nou ràpel, llaçem la corda a un arbre a la dreta per descobrir un bonic "amfiteatre" rocós.

Continuarem, i de nou un altre ràpel, aquí no ens acabem de posar d'acord, coses que passen quan hi ha diversitat de bóixos per escollir. Sortim per la dreta, tot i que a esquerra també fóra possible per superar una nova paret d'uns 10 o 12 metres.

El pròxim ràpel, l'equiparem a l'esquerra per evitar de malmetre la tosca, la sortida per aquest cantó però planteja certes incomoditats, a més de fer-nos caure molta fullaraca al damunt.

Seguim, trobem un nou ràpel, l'aigua no corre, però hi ha molta humitat. Equipem de nou per l'esquerra i davallem els 8 metres aproximats d'aquest ràpel mig volat. Gairebé de forma immediata, un ressalt en forma de gran llastra rocosa d'uns dos metres, fàcil de superar i arribarem a un altre ràpel amb un gran arbre a l'esquerra, inclinat damunt el torrent. A la base d'aquest s'hi forma una bonica bauma que voreja per sota tota la gran llastra de roca de la qual hem davallat.

El torrent perd continuïtat per uns moments, i caminem per un ambient molt més obert i planer fins a trobar un ressalt amb un petit toll d'aigua a la base que superem amb compte per la dreta.

Observarem un modest afluent a l'esquerra, entrada habitual del Pla Traver, i farem els tres darrers ràpels que habitualment es ressenyen d'aquest descens.

Primer un ràpel des d'un natural a l'esquerra que ens deixa al peu d'uns grans blocs al llit del torrent.

Més endavant, un bonic ràpel d'uns 28 metres d'alçada, que parteix de la capçada dels arbres que tenim als nostres peus, un lloc molt bonic.

Per acabar el descens del Torrent del Pla Traver, un darrer ràpel a la dreta per superar una gran rampa rocosa amb alguns ressalts, terreny típicament de la zona.

No tardarem en trobar la pista, que per l'esquerra ens conduirà a cercar el camí cap a la dreta, cercant el torrent del Ginebrar per fer-ne la part inferior, on recentment s'ha equipat una nova línia per la dreta hidrogràfica.

NOTA SOBRE L'ENLLAÇ AMB EL GINEBRAR INFERIOR: Si observeu el track veureu com s'ha escurçat el caminar pel torrent utilitzant els camins que l'envolten, així guanyem un xic de temps i anem directes a la part interessant.

Del Ginebrar inferior en aquesta ocasió en podem destacar que en visitem la nova línia dreta de la darrera vertical, a la qual s'accedeix igualment per la instal·lació que ja hi havia a la dreta (ara reequipada també amb químics) però ara, sense creuar el torrent cap a l'esquerra. Amb un primer ràpel de 60 metres trobarem una nova reunió, que ens permetrà de baixar a una gran lleixa (on actualment s'hi acumula un gran arbre trencat), de la qual sortirem per la dreta, amb un ràpel d'uns 40 metres que ens deixa directes al terra.

RETORN DEL TORRENT DEL GINEBRAR

Anirem davallant per la dreta o per dins del torrent segons vulguem fins a trobar el camí de les Escales.

Prendrem el camí de les escales a la dreta, i el seguirem sense confusió de cap mena, al cap d'una mitja hora arribarem al cotxe.

Croquis del Torrent del Pla Traver

croquis ressenya topografia barranquisme barranquismo barranco torrent del pla traver vall d'en Bas Garrotxa Girona Catalunya

Compte, croquis trobat online, és millor guiar-se per la descripció que per un croquis amb tan poca informació.

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació i retorn, si que han estat enregistrades amb GPS.