barranc dels obaguets i torrent Forcat a Gósol Barranquisme al Berguedà Lleida Catalunya

Torrent Forcat, pel Barranc dels Obaguets

Altre cop davant d'una activitat de col·leccionista al Berguedà però amb dues sorpreses ben contraposades fins a l'extrem.

En primera instància, el Barranc dels Obaguets, un descens per entrar al torrent Forcat que malgrat que d'inici ens pot semblar que salva un desnivell abismal, ofereix pocs ràpels i moltíssimes desgrimpades, certament no aporta massa res d'interessant a l'activitat i desemboca en el punt més ample, planer i desagradable del Torrent Forcat, on hi ha una munió de pins caiguts dins el llit del torrent que dificulten (que no impedeixen) la progressió.

Mig fastiguejats, però, arribarem en un punt on totes i tots ben segur direu "ep" que aquí hi ha alguna cosa interessant, i de sobte, us trobareu al Forat de Torrentsenta, ben segur, una gorja de les més boniques de la comarca del Berguedà i que, en un obrir i tancar d'ulls, us deixarà al cotxe de nou.

Així que bé, entre pitos i flautes, aquí us descrivim la típica activitat al Berguedà que per si sola no es mereix desplaçar-se a la zona amb dos vehicles, però combinada amb el proper Torrent de les Feus, o del Clot de Prat Salvatge, paga la pena per arrodonir un bonic dia de barranquisme (habitualment sec).

Val a dir també, que ens en resta pendent una altra entrada al torrent Forcat, ressenyada com a Torrent de la Jaça, sent la torrentera anterior al del Barranc dels Obaguets aquí descrit. Tot arribarà.

Fitxa tècnica del Torrent Forcat

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Altres toponímies:
    • Barranc dels Aubaguets de la Font
    • Torrentsenta
    • Forat de Torrentsenta
    • Barranc de Senta
  • Població més propera: Gósol
  • Combinació de cotxes: sí, molt útil
  • Horaris TOTALS amb dos cotxes:
    • Temps aproximació: Immediata
    • Temps de descens: 1h' (2 persones anant a la idea)
    • Temps de retorn: Immediat
  • Dificultat: v2-a1-II
  • Ràpel més llarg: 15 mts
    • Vall de Lord - Port del Comte (Ed. Alpina 1:25.000)
    • Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà - (Ed. Piolet 1:50.000)
    • Dossiers d'obertures EGAN
    • Instal·lacions naturals molt precàries, millor enretirar-les.

Accés al Barranc dels Obaguets

A la rotonda de l'entrada del poble de Gósol, als peus del majestuós Pedraforca, tombarem a l'esquera cap al Càmping, Torrent Senta i la serra del Verd (VERT).

A la primera bifurcació prendrem el camí de dalt, cap al Molí de Gósol. Ben aviat i en creuar una torrentera veurem la deixalleria i la depuradora del poble.

Obviarem el següent trencall a l'esquerra, doncs mor al Molí de Gósol. Seguim la pista principal i de seguida trobarem un nou trencall que duu a Torrentsenta, ens hi dirigirem, passarem primer per l'Àrea Recreativa i un xic més enllà, a la sortida del Torent Forcat, un ample espai d'aparcament i una font que sempre brolla generosa. Deixarem el vehicle de retorn aquí.

Amb el vehicle d'aproximació retrocedirem a la pista principal fins al darrer trencall, prenent ara la pista del damunt, que duu al Verd pel coll de la Mola i també a Santa Margarida. A la primera corba a la dreta observarem una pista en mal estat que continua recte, l'obviarem. Farem una nova corba, ara a l'esquerra i passarem per sota Santa Margalida. El camí segueix més o menys recte fins que de sobte una corba molt tancada a la dreta ens obliga a restar atents, ja que una pista continua recte però amb el canvi de rasant podem no veure-la. Prendrem aquesta pista i creuarem el Riu de Torrentsenta per resseguir l'Obaga dels Reguerons i creuar un nou torrent que segons mapes és el Barranc de la Jaça. Superada la carena del Serrat de Bertran seguirem per sota la Jaça Vella i creuarem un nou torrent, a priori el Torrent de la Jaça que hom pot trobar ressenyat a internet.

Nosaltres per un error d'interpretació vàrem seguir fins la fondalada on creuem el Barranc dels Obaguets. Aquí aparquem el cotxe.

Aproximació al Barranc dels Obaguets i el Torrent Forcat

És literalment immediata, aparquem el cotxe més o menys a la mateixa llera que creua la pista.

EL DESCENS DEL BARRANC DELS OBAGUETS I EL TORRENT FORCAT

Baixem al torrent desgrimpant l'escullera de grans roques que sustenta la pista i comencem a caminar pel Barranc dels Obaguets, a poc a poc ja entreveiem que tindrem ben poques emocions i ens adonem que realment no hem entrat al Torrent de la Jaça tal com esperàvem. Amb tot, desgrimpem la primera rampa de roques descompostes en un ambient de barranc força alpí.

Caminem i caminem, només interromputs per alguna desgrimpada fins a arribar al primer ràpel més o menys obligat, on identifiquem un vell cordino en uns boixos a l'esquerra, superem el ràpel que en cap cas supera els deu metres i quedem en un petit corredor de roca. Continuarem amb les desgrimpades fins a un altre ràpel des d'un pi a la dreta i una mica endarrerit de la vertical. Potser uns quinze metres, no ho hem comprovat.

Ben aviat el barranc s'obre molt, moltíssim i enllaça amb el torrent Forcat, tombem a l'esquerra i observem com a trams hi ha enormes quantitats de grava al curs del barranc, i d'altres moments els boixos s'abalancen sobre el llit del Torrent Forcat dificultant-nos una mica la progressió. És important destacar també la gran quantitat d'arbres caiguts dins el torrent. És en aquest tram on l'activitat esdevé més penosa. A poc a poc, però, anirem observant com unes altives parets custodien des de les alçades i sense tancar-lo el barranc. Seguirem progressant amb força desànim esperant que ens aporti quelcom d'interessant i a fe de deu que així serà.

Algun bloc de roca ens "enganyarà" fent-nos imaginar que el barranc forma passadissos de roca, no sent així, però arribant força enllà al que ha estat una sorpresa MAJÚSCULA.

Una preciosa gorja, ben formada i equipada. Desgrimpem el primer ràpel d'uns set metres, on ja hi ha parabolts i quedem en un espai intermedi, previ a un bonic ràpel de 10 metres equipat d'un parabolt a l'esquerra i que ens aprofundeix encara més dins d'aquesta grata sorpresa.

Segueix un curt passadís allargassat previ a un tomb brusc del barranc a l'esquerra per trobar un nou ràpel, també a l'esquerra i d'uns sis metres, altra vegada per continuar per un llarg passadís, ara força més obert però igualment custodiat per altes parets. Una nova desgrimpada i el barranc tomba a la dreta per un ràpel, altra vegada equipat a l'esquerra i d'uns tres metres desgrimpables amb cura (si no està moll).

Seguim breument fins a un nou tomb a l'esquerra del barranc i, sorpresa, la gorja s'obre cap a la vall, i un passadís ja més obert amb diversos ressalts ens condueix cap a la font on tenim el cotxe de retorn. Ens queda només un ràpel de 3 metres, on l'aigua fa aparició a tall de surgència i ja serem a la pista on tenim el cotxe.

L'alegria de la gorja ha durat poc, però us podem ben assegurar que ens ha arreglat la tarda.

RETORN DEL TORRENT FORCAT

De nou, el retorn és absolutament immediat, sortim del riu i trobem la font de Torrentsenta i el cotxe.

Croquis o topografia del Torrent Forcat

Del barranc des Obaguets no en coneixem ressenya, però si que podem reproduir aquesta ressenya digital del torrent del Forcat.

topografia croquis ressenya torrent Forcat o Torrent Senta Berguedà Gósol, Lleida Barcelona Catalunya Serra del Verd

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: Per manca d'aproximació i retorn, tot el track ha estat traçat sobre mapa, i excepcionalment hi hem inclòs també el tram que cal fer amb els vehicles per a la combinada de cotxes.