barranquisme Guardiola de Berguedà

TORRENT DEL GREIXOT o el Riu de Cerdanyola, Barranquisme a l’Alt Berguedà

Enrere queden els dies en què calia esperar grans episodis de pluja per a poder apropar-nos a gaudir dels entorns del Riu de Cerdanyola, o potser més conegut com el Torrent de Greixot, perquè l'abundància d'aigua "camuflés" la presència de les aigües residuals del poble de Sant Julià de Cerdanyola, a la part alta del barranc.

Actualment i amb la depuradora de Sant Julià de Cerdanyola en marxa, podem anar i fer el descens d'aquest barranc sabent que les aigües són netes, i que les males olors han anat desapareixent pluja rere pluja, havent anat netejant de mica en mica el barranc de Sant Julià de Cerdanyola.

Tot i que encara hi trobarem algun plàstic (que hem de mirar d'anar traient del riu de mica en mica), el torrent de Greixot és ara un barranc absolutament bonic, amb trams ben enfonsats dins les entranyes de la terra, sense que sigui molt engorjat, però amb altes parets verticals a banda i banda, a més d'oferir-nos un entorn molt i molt vestit de vegetació amb un verd ufanós que li atorga un ambient gairebé tropical al barranc.

A més, les seves bones comunicacions i facilitat per arribar-hi, faran que de ben segur es converteixi amb el pas del temps en un dels millors descensos de barrancs de la comarca del Berguedà, molt a prop de Barcelona.

Fitxa tècnica del barranc del Torrent de Greixot

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Punt de sortida: Carretera BV-4021 (Ermita de les Esposes)
  • Població més propera: Sant Julià de Cerdanyola
  • Combinació de cotxes: Si, o uns 45' d'aproximació o retorn
  • Distància d'aproximació: 0,8 km.
  • Temps de descens: 1h'
  • Dificultat: v3-a2-II
  • Ràpel més llarg: 35 mts
    • Moixeró La Tosa - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Catllaràs - Picancel - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà - 1:50.000 (Ed. Piolet)
  • Observacions: Passamans amb cordes fixes, portar-ne per possibles recanvis.

Accés i aproximació al Torrent de Greixot

Circulant per la C-16 en direcció Nord, a l'alçada de Guardiola de Berguedà, prendrem la sortida a la dreta que indica La Pobla de Lillet, Sant Julià de Cerdanyola i Ripoll. A la rotonda on ens deixa, prendrem la primera sortida, direcció Guardiola, Sant Julià, Berga, i a la propera rotonda, seguirem en direcció Sant Julià de Cerdanyola.

AMB COMBINACIÓ DE COTXES: Amb el primer cotxe, i atents a la primera gran corba a l'esquerra hi trobarem un senyal que indica les Nou Fonts, una desena de metres més amunt, a l'esquerra hi ha un planell on podrem deixar el cotxe. Amb el segon, continuarem amunt fins just després de l'ermita de les Esposes, on hi ha un petit aparcament a la dreta

SENSE COMBINACIÓ DE COTXES: Aparcarem al davant del cementiri de Sant Julià de Cerdanyola, per on el GR que puja de la sortida del barranc arriba al poble.

Combinem o no cotxes, ens dirigirem seguint el GR en sentit ascendent o descendent segons on comencem, a les feixes que hi ha sota l'ermita de les Esposes i per on, encara de forma planera, el Riu de Cerdanyola serà el que ens conduirà al primer ràpel del barranc.

EL DESCENS DEL BARRANC DEL TORRENT DE GREIXOT

Un cop a la llera del riu, no haurem de seguir massa metres per l'aigua, que arribarem a les restes del que havia estat una canalització que retornava aigua al riu.

Avançarem amb compte, doncs ens trobem molt a prop de la primera i més llarga vertical del barranc, buscarem un passamà instal·lat a la dreta des d'uns arbres i que ens aproparà amb seguretat fins a la instal·lació d'aquest primer ràpel. En cas de no trobar-lo instal·lat, ens assegurarem amb la corda per arribar a aquesta instal·lació, ja que el risc de caiguda hi és molt present.

Aquesta primera vertical doncs, ens durà a davallar per una enorme formació de tosca, d'uns 35 metres d'alçada i ben coberta d'un vestit de molsa d'un verd molt intens, fent que l'indret sigui molt vistós, també fotogènic. Cal destacar, però el perill per fregament de la corda que hi ha als primers metres del ràpel, baixarem amb molt de compte per no malmetre la corda.

Molt a tocar ens trobarem ja amb el següent obstacle en forma de llarga rampa que acaba en una petita vertical. Per a superar-la, podem buscar a l'esquerra entre els arbres i arbustos, una petita lleixa de roca on hi ha una instal·lació per a superar el primer ressalt amb seguretat fins a una reunió que trobarem de nou a l'esquerra i que ens permetrà superar els darrers metres de rampa i la vertical en què acaba.

Superat aquest obstacle, arribem a uns blocs encastats, els quals formen un pas interior i on hi trobem la instal·lació per a davallar aquest ràpel, i que ens deixa en una mena de cova, damunt d'un ressalt d'uns quatre metres d'alçada i que podrem superar sense massa dificultats per la dreta.

Seguirem avançant pel riu de Cerdanyola, ara amb un tram on avançarem caminant fins trobar un llarg passamà instal·lat en arbres a l'esquerra i que busca trobar la instal·lació de la següent vertical, una colada de tosca d'uns 15 metres en total i on el barranc fa un petit gir a la dreta per redreçar-se immediatament.

Tornarem a avançar per un tram, ara més llarg i on trobarem algun ressalt sense massa importància per arribar a una nova vertical, a la qual hem d'arribar assegurats per força, doncs el terra patina molt, i la instal·lació es troba totalment penjada damunt d'aquest ràpel de 25 metres preciós. Actualment hi trobem un passamà instal·lat en uns espits molt malmesos i un natural com a punt intermig.

Aquest ràpel, molt estètic, ens permet veure ja als primers metres de descens, les taules, i restes de la zona de pícnic de les Nou Fonts, ara, malgrat que ben desbrossades, en un estat d'abandó força llastimós, per com de bonic n'és l'indret. A la base del ràpel, un bonic toll d'aigua fresca i ara també neta, i un gran bloc que ens "barra" el pas, i ens convida a abandonar el barranc.

Fins a dia d'avui, el més habitual és abandonar el descens del barranc en aquest punt, buscant una petita grimpada molt evident per les arrels d'un gran arbre a l'esquerra del riu de Cerdanyola i que ens duu a arribar a la gran bauma que hi ha cobrint l'única taula que queda en bon estat de tot el berenador.

RETORN DEL TORRENT DE GREIXOT

Des de la bauma i el berenador de les Nou Fonts, el camí segueix per la llera esquerra del torrent de Cerdanyola, fins a uns horts, i des d'allí tomba a la dreta per retornar-nos a la carretera i el punt on tenim el cotxe (si hem optat per la combinada de vehicles).

En cas de no haver optat per la combinació de cotxes, seguint el mateix retorn acabarem trobant-nos amb el GR 4.2 que ens retornarà al cementiri, punt on hem deixat el nostre cotxe.

Croquis o topografia del Torrent de Greixot

topografia del torrent de Greixot
NOTA: Hem procurat re adaptar la topografia original a l'estat actual de les instal·lacions. Les mesures són a vista, així que si us plau, preneu-les només com a referència.

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El track original contempla només l'aproximació i el retorn, el tram corresponent al descens del tram equipat del barranc del torrent de Greixot ha estat traçat sobre mapa com a referència visual.