barranquisme barranquismo barranco salt de sallent de gurn o d'Olot la vall d'en Bas, garrotxa, girona catalunya

Torrent del Pla dels Hortals i Salt de Sallent de Gurn

Aconsellats per l'Alex Cuni, bon coneixedor de la zona, sortim amb l'Òscar a aprofitar les darreres pluges que han reactivat els sallents de la Vall d'En Bas, i amb la mirada fixada en especial amb el Salt de Sallent de Gurn, ens dirigirem a l'indret per fer una bonica i completa combinada descendint en una matinal el Torrent del Pla dels Hortals i rematar-ho davallant pel preciós Sallent de Gurn o d'Olot.

Com diem, una activitat ben completa, i on, també cal dir-ho, cal moure's bé en ambients verticals, doncs les instal·lacions del Salt del Sallent de Gurn són, a més de bones, ben exposades al buit en més d'un cas, i si l'enganxem amb aigua com ha estat el cas, el combinat és una autèntica explosió d'emocions, un descens que vibrem amb tots els sentits.

Fitxa tècnica del Torrent del Pla dels Hortals i del Salt de Sallent de Gurn

• Activitat: Barranquisme a la Garrotxa
  • Punt de sortida: Coll de Ciuret
  • Població més propera: Sant Privat d'En Bas
  • Combinació de cotxes: molt recomanable però llarga (20 km)
    • Torrent del Pla dels Hortals
    • Salt de Sallent de Gurn: v5 a1 IV
  • Ràpel més llarg:
    • Torent del Pla dels Hortals: 65 mts
    • Salt de Sallent de Gurn: 40 mts.
  • Cordes:
    • 2*70
    • La Vall d'En Bas i les Preses (Ed. Alpina 1:15.000)
    • Sallents, Torrents, Canyons i Cavitats de La Vall d'En Bas - Autoeditat 2013 (descatalogat)
    • Descenso de Cañones - Girona (TOMO I) - Autoeditat Eduardo Gómez
  • Material recomanable:
    • Preveure material de reposició per al torrent de Pla dels Hortals

Com arribar a l'inici dels descensos

Per a fer la combinada de cotxes aquí descrita ens dirigirem primer a Sant Privat d'En Bas, i des d'allí al Pla d'En Xurri, degudament indicat. Recorrent el camí, ja podrem observar, majestuós, el Salt del Sallent de Gurn.

Deixarem doncs el vehicle de retorn al final de la pista, on hi ha un petit aparcament just abans d'una barrera.

Amb el cotxe de capçalera retrocedirem cap a Sant Privat d'en Bas i a la sortida del poble cercarem el carrer Angel Custodi al trencall a l'esquerra on un rètol indica Vidrà.
Identificarem fàcilment l'indret, doncs just abans del trencall hi ha un parc a l'ombra d'uns plataners, i també una farmàcia.

Seguirem el carrer, que de seguida esdevindrà pista pavimentada just en creuar el Rec del Tinosell. Seguirem aquesta pista, que en alguns trams es troba en un estat prou dolent però sempre transitable fins a la Collada de Collfred, on començarem a baixar. En una corba molt tancada a l'esquerra identificarem clarament una línia elèctrica enorme, i seguirem baixant fins a una corba molt i molt tancada cap a la dreta d'on surt una pista sense pavimentar cap a l'esquerra (o recte, segons es vulgui veure).

Prendrem aquesta pista fins al Coll de Ciuret i seguirem per la dreta. Podem aparcar a l'espai que hi ha a la dreta de la pista en el punt on trobem una pista que per l'esquerra descendeix (tancada amb cadenat o barrera). Altrament també podem seguir per la pista i després d'un pujador i abans de la masia de Pla Traver trobarem un replà rocallós a l'esquerra de la pista on podem aparcar sense molestar.

No cal dir que ens trobem en una propietat privada, i hem de comportar-nos talment com si fóssim a casa d'algú altre, i què carai, de fet, és així.

APROXIMACIÓ AL TORRENT DEL PLA DELS HORTALS

Resulta curiós que encara avui dia moltes topografies indueixen més a l'error que no pas a la certesa en aquest indret concret, doncs en molts casos trobarem el Torrent del Pla dels Hortals rebatejat com a Cavorques.

Sigui com sigui, haguem deixat el cotxe on l'haguem deixat, seguirem la pista i ens dirigirem al Mas Pla Traver i passarem per vora un safareig convertit, o això sembla, en petita piscina i just després creuarem una tanca que cal deixar tal com l'hem trobada.

A partir d'aquí la pista es perd una mica enmig dels prats, però la seguirem creuant-los, i farem la volta per la capçalera del Torrent de Pla Traver. Canviarem de vessant, per trobar-nos a la capçalera del Torrent del Pla dels Hortals, on podem accedir just en el punt que la pista el creua, fent una corba molt marcada cap a l'esquerra.

També pot ser recomanable, just abans d'aquesta corba, seguir per l'esquerra del torrent bo i caminant còmodament pels prats fins que se'ns faci imprescindible d'entrar al llit del torrent per a iniciar així el nostre descens.

EL DESCENS DEL TORRENT DEL PLA DELS HORTALS

Començarem, com és característic de l'indret, resseguint passadissos rocallosos enmig d'una preciosa boixeda que sembla voler-se refer de la plaga de la papallona del boix.

Ben aviat, però, després d'algun ressalt sense dificultats, arribarem a la capçalera de la vertical d'aquest interessant descens, a jutjar per les instal·lacions, mig oblidat pels i les barranquistes.

Trobarem un natural ben precari i equipat d'una manera un xic estrafolària en un arbret a la dreta, permetent-nos d'arribar rapelant a la instal·lació de la vertical.

El ràpel més vertical del barranc és el que segueix, el trobarem equipat a la dreta de dos parabolts en un estat, diguem-ne acceptable, per bé que millorable donada la situació, i és que als nostres peus, ens esperen 50 metres de descens preciós i vertical.

Pararem atenció, ja que a mi m'ha passat, de no saltar-nos la següent instal·lació, que de rovellada com està, es troba mimetitzada amb l'entorn.

L'hem de cercar al replà de la base dels 50 metres inicials, a la dreta i al terra, no pas situada de nou a la vertical, com podria ser d'esperar. Si ens la saltem, a la lleixa de sota hi trobarem un parabolt ben nou, on podrem esperar que el company o companya que vingui darrera trobi la instal·lació correctament i ens passi la corda. Com us diem, així ha estat en la nostra ocasió.

Seguim amb un nou ràpel, menys vertical, que alterna parets dretes amb les típiques rampes ben inclinades de la zona i acabarem el rapel damunt d'un darrer tram vertical on cercarem a la dreta la instal·lació en un arbre per acabar de rapelar i finalitzar el nostre descens, seguint-lo caminant fins a enllaçar amb el Torrent de Pla Traver, més avall, la pista, i també la riera del Salt de Sallent.

APROXIMACIÓ AL SALT DEL SALLENT DE GURN O D'OLOT

Seguirem la riera del Salt de Sallent, per dins o, quan ens ho permeti, per fora, fins accedir a la capçalera del Salt de Sallent.

EL DESCENS DEL SALT DE SALLENT DE GURN

Arribats a la capçalera del Sallent de Gurn, o també d'Olot, segons les referències que en tingueu, ens dirigirem a l'esquerra, amb compte ens aproparem al marge i observarem una petita lleixa per sota nostre, buscarem la millor manera d'accedir-hi, a uns cinc o deu metres màxim de la capçalera, i buscarem el passamà que ens condueix de nou cap al sallent per trobar la primera reunió.

Bocabadats per com de bonic n'és l'indret, no podrem parar de girar-nos i observar el racó de món del que avui hem sortit a gaudir.

Instal·lem la corda, i comencem el primer ràpel, d'uns 15 metres de vertigen, doncs ens trobem a un centenar de metres del terra.

La següent reunió, ens mostra el caràcter del descens, divertit, tècnic i vertical, doncs malgrat que no és la més volada de les que trobarem, és ben penjada!

Un incís, hem de dir que en totes les reunions que s'instal·laren en el reequipament d'aquesta preciosa vertical hi trobarem, equipat amb químics, tres punts separats, dos dels quals es poden unir sempre amb corda de 2,5 mts. per ajudar a encabir més gent al descens, si sóm més de dos, un tercer punt més la reunió amb cadena. La darrera reunió que se suposa que es troba a 40 metres del terra, no l'hem trobada / vista, com podreu llegir en la descripció que continua.

El següent ràpel, d'uns 17 metres ens col·loca en una reunió absolutament penjada i ens endinsa al tram més interessant d'aquesta cascada. Absolutament penjats, sense espai pels peus, ens agrupem amb l'Òscar a la reunió, i instal·lem el següent ràpel, volat del tot i on l'aire de l'indret ens llança agradosament part de l'aigua al damunt. El ràpel és tècnic, sortim, com diem, sense espai pels peus, i pot costar desfer-nos els caps d'ancoratge, continua amb els seus 35 metres fins a una reunió a la qual costa un xic d'accedir, doncs cal fer un petit pèndol d'un metre per arribar-hi, del contrari, a un metre, potser un xic més per sota i a l'esquerra hidrogràfica de la reunió que cerquem, hi ha una lleixa de roca a la qual podem aterrar amb més facilitat i des d'allí pujar com bonament puguem cap a la instal·lació. El lloc és fàcilment identificable, perquè és l'inici d'una lleixa vestida que conduei al que semblen unes figueres, que apareixen amb un símbol d'un arbre al croquis de la Federació d'Espeleologia.

Serà a partir d'aquesta instal·lació on el nostre descens no continua en absolut com esperàvem havent vist el croquis, ben segur que ens hem despistat, però creiem interessant descriure-ho, doncs aquest detall no hauria estat menor si no haguéssim fet també el Torrent del Pla dels Hortals i que ens ha obligat a dur cordes de 70 metres, ja que amb els 40 necessaris pel Salt de Sallent no hauríem arribat a terra.
Suposadament, d'aquesta instal·lació, ja més còmode i menys aèria, ja que tenim espai pels peus i la petita lleixa de roca que ens fa de "balcó", restant component aeri a l'indret, hauríem d'haver fet un ràpel de 40 metres, per trobar una altra instal·lació del mateix estil que les anteriors, químics amb cadena, més tres punts per guanyar espai (de fet, quatre en aquest cas segons la ressenya) i que em 40 metres més ens hauria d'haver deixat a terra.

El cas doncs és que vint, potser vint-i-cinc metres per sota, just per damunt d'uns replans rocosos al centre del descens, trobarem, força a l'esquerra hidrogràfica del barranc, un petit balcó d'uns dos metres quadrats, potser un xic menys, on hi ha una reunió amb dos químics amb cadena, ben còmode, però ni rastre dels altres quatre químics que permetrien encabir amb seguretat a més gent.

El cas és doncs, que instal·lem la corda en aquesta reunió, i seguim el descens, hem llançat, com era d'esperar, 40 metres, però de seguida l'Òscar, que és qui va primer en aquest ràpel em demana més corda, així que toca desembragar i donar-li tota la que necessiti, i sortosament en tenim 70 metres! Seran necessaris, 50 o potser 60 metres de corda per arribar a terra.

Emocionats del bonic descens que acabem de fer, ens oblidem que el descens continua, i ens desequipem, que en som de rucs! Ja que un cop ens separem del gran salt de Sallent i de les Cavorques, topem amb el ressalt d'uns deu metres i veiem, al fons, el darrer ràpel del barranc, que posa final al descens amb els seus trenta metres acabant al Gorg del Diable. Riem, i una mica també fem baixar algun sant per haver-nos desequipat, ens tornem a preparar, i muntem el ràpel, que ja no es troba reequipat, però que són dos parabolts ben valents. Aquest darrer ràpel és en forma de rampa, i no ens obliga a banyar-nos al Gorg del Diable, on podem observar tot de vegetació flotant, testimoni de les crescudes recents.

Acabarem caminant pel barranc, fins no molt enllà trobar-nos amb les passarel·les del camí.

RETORN DEL SALT DE SALLENT D'OLOT

Arribats a les passarel·les que creuen el torrent, prendrem el camí a la dreta, i el seguirem sense confusió de cap mena, al cap d'una mitja hora arribarem al cotxe.

Croquis del Torrent del Pla dels Hortals i del Salt de Sallent de Gurn

croquis ressenya topografia barranquisme barranquismo barranco torrent pla dels Hortals olot vall d'en Bas Garrotxa Girona Catalunyacroquis ressenya topografia barranquisme barranquismo barranco salt de sallent cavorques inferior olot vall d'en Bas Garrotxa Girona Catalunya

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació i retorn, si que han estat enregistrades amb GPS.