barranco torrente nigüelas granada andalucia

Barranc del Torrente de Nigüelas

Per rematar el viatge a Andalusia; un viatge per a fer barranquisme i que, cal dir-ho, fem acompanyant al gran equip de Canyontrek Guara, i al que també s'hi afegirà uns dies en Luís, tot un crac també; ens dirigim a la localitat de Nigüelas, molt pròxima a Granada on trobarem un curt, però interessant barranc que rep el nom del poble.

Com diem es tracta d'un barranc curt, sobretot pel que fa al seu tram engorjat, però que gràcies al seu cabal permanent conserva l'interès tot l'any, a més, la curiosa entrada remuntant els 15 metres de presa fan que ens vingui de gust visitar-lo.

I això no és tot, doncs un cop dins hi trobarem un bon grapat de sorpreses. Un barranc que es fa ràpidament, del qual més que probablement n'hem saltat algun ràpel, però que ens ha permès de gaudir a plaer del darrer dels dies del nostre viatge a la zona de Granada.

Fitxa tècnica del Torrente de Nigüelas

• Activitat: Barranquisme a Andalusia
  • Altres toponímies: Río Torrente
  • Punt de sortida: Pàrking passat l'hotel Juan Valiente
  • Població més propera: Nigüelas
  • Combinació de cotxes: no
  • Horaris amb combinació de cotxes
    • Temps de descens: 1h10'
  • Dificultat: v3-a2-II
  • Ràpel més llarg: 30
    • IGN
    • Barrancos de Andalucia - 30 Descensos - David Prieto Plaza
  • Observacions: Res destacable

Accés i aproximació al descens del Barranc de Nigüelas

Anem o vinguem de Granada, hem de prendre la carretera A44 i estar al cas de trobar la sortida 157 cap a Nigüelas, un cop al municipi el creuarem per baixar al riu, que creuarem per un petit pont, observant el llit d'aquest completament sec (llevat d'excepcions comptades). Remuntarem riu amunt més o menys un quilòmetre fins a arribar a l'hotel Juan Valiente, el passarem per l'esquerra fins a arribar a l'aparcament.

APROXIMACIÓ AL BARRANC DE NIGÜELAS

Un cop tinguem el cotxe aparcat i estiguem a punt, ens dirigirem a la pista per remuntar-la, o del contrari, seguirem cap a la central hidroelèctrica i per la seva dreta remuntarem directes cap a una corba de la pista. Seguirem la pista fins a arribar a tocar del Pingurucho de Nigüelas, un pollegó molt característic darrere el qual s'inicia el descens. Cercarem el camí més fressat per trobar una tartera darrere d'aquest pollegó per la qual amb compte anirem baixant al riu, un cop al llit del riu tombarem de forma evident a l'esquerra i seguirem el planell de grava fins a arribar a la presa.

EL DESCENS DEL BARRANCO TORRENTE DE NIGÜELAS

Curiosament en aquest barranc per a iniciar el descens cal anar amunt, i és que hem de superar els quinze metres de mur de la presa que tenim al davant, i ho farem tot pujant per l'escala que veurem a la dreta, amb compte de no caure, ja que tot i que hi ha cable de vida, rarament durem dissipadors!

Un cop damunt la presa, a la dreta d'aquesta hi trobarem la instal·lació del ràpel, però ben segur que abans, ja haurem restat bocabadats davant la bellesa de l'engorjat que tenim davant dels ulls, més encara mirant-ho des d'on som, ubicats damunt d'una presa que pel seu cantó inferior fa trenta metres d'alçada.

Rapelarem i trobarem a escassos metres una nova represa que podem rapelar o desgrimpar amb certes precaucions per la seva dreta, doncs es troba força malmesa i permet baixar.

No haurem de caminar pas massa per trobar un nou ràpel a la dreta, aquest ben curiós, doncs a mig baixar perdrem la roca i entrarem dins d'una petita cavitat creuant el ventall que l'aigua forma.

A partir d'aquí el cert és que hem pogut desgrimpar tots els ressalts restants de la gorja, i un cop aquesta s'obre, creuarem un tram de bosc de ribera amb alguns nous ressalts desgrimpables, i a poc a poc la roca tornarà a guanyar protagonisme.

Assegurem un ràpel d'uns 5 metres davant la impossibilitat de desgrimpar sense exposar-nos massa al risc de caiguda.

Uns metres riu enllà trobarem el darrer dels ràpels, si volem fer-ho per l'actiu, tenim un natural d'un arbre enorme, ubicat al mig del riu. Si, per contra, volem evitar la vena d'aigua, a l'esquerra, a terra trobarem una altra instal·lació que ens permetrà baixar pel cantó sec.

Retorn del barranco del Torrente de Nigüelas

Superada la darrera cascada des de l'arbre, o dels químics al terra, prendrem un caminet que segueix la llera esquerra del riu i que ens retorna al cotxe.