kanioni Vëndreshë canyon canyoning barranquismo barranquisme albania

Vëndreshë Canyon, Albània

Aquí us presentem l'única obertura que el nostre accidentat viatge a Albània ens va permetre de realitzar, curt, i amb l'interès concentrat al principi i pràcticament al final del descens, així com la seva vertical de 50 metres en un perfecte circ de roca esculpida al cor de la muntanya; tots aquests elements tan interessants, però, es veuen penalitzats per una llarga caminada d'uns 800 o 900 metres només interrompuda per un ràpel.

El barranc de Vëndreshë s'afegeix a la llista de barrancs disponibles per al seu descens a Albània, oferint la possibilitat de fer una pausa al camí entre Bogove i els seus descensos, i Çorovodes.

Restarà per a futures ocasions l'obertura de nous i interessants descensos que resten amagats en aquest bonic país que ens té tan captivats.

Descens realitzat en companyia i gràcies a A.Cuni, J. Gamell i J.Velasco el maig de 2023.

Fitxa tècnica del Vëndreshë Canyon

• Activitat: Barranquisme a Albània
  • Altres toponímies: no en coneixem
  • Punt de sortida: Shkolla 9 Vjeçare Ferit Bregu (Escola de Vëndreshë)
  • Població més propera: Bogovë / Çorovodë (per a serveis)
  • Combinació de cotxes: si
  • Temps amb combinació de cotxes:
    • Temps de descens: 2h 15'
    • Temps de retorn: immediat
  • Dificultat: v4a2II

• Barranc inèdit
    • Sense equipament / equipament de fortuna, preveure material d'instal·lació

Com arribar al Vëndreshë Canyon

Per accedir al barranc de Vëndreshë circularem de Berat cap a Çorovode, passarem Bogovë i Kakrukë per restar atents al desviament que va cap al pont que passa el riu Osumi en direcció a Therepel i Vëndresh. Passat el pont, podem anar a esquerra o a dreta, trobant a l'esquerra la indicació cap a Vëndresh, tot i que recomanem accedir-i per la dreta, doncs la carretera és asfaltada.

Al cap d'uns tres quilòmetres, la carretereta creua el barranc de forma molt evident, deixarem aquí el vehicle de retorn i seguirem amunt amb l'altre cap a Therepel, on després de creuar per davant l'escola i el petit poblet, on trobarem una botigueta amb queviures, tombarem a l'esquerra per la carretera més evident, i més amunt, la deixarem per prendre el camí de terra que tomba a l'esquerra, just en un desviament on hi ha, enclotada, una font amb parets blanques.

Seguirem aquesta pista sense deixar-la en cap dels trencalls que podrem trobar i ens dirigirem a Vëndresh fins a, ja entrant al poblet disseminat, observarem un ample terraplè a l'esquerra i sota la pista, aquí baixarem al terraplè per cercar una pista que condueix a un edifici que Google Maps atribueix a una escola, podem aparcar aquí o al terraplè anterior.

APROXIMACIÓ AL VËNDRESHË CANYON

Per davant l'escola, tombarem a l'esquerra per un sender que al cap d'un centenar de metres deixarem per, cap a la dreta encarar-nos a nord i al cap d'uns 300 metres confluir amb una pista més ampla, seguirem per l'esquerra unes desenes de metres amb la vista posada a l'esquerra, on surt un camí que al cap d'uns 100 metres i havent fet algunes marrades baixa al llit del riu, just uns 300 metres abans de la gran rampa rocosa molt característica que indica l'inici del descens.

NOTA: Si volem fer el descens AMB UN SOL COTXE tenim l'opció de cercar la pista, que en el punt d'aparcar el cotxe de retorn, surt per la dreta hidrogràfica i remunta la carena per cercar una pista forestal de servei que creua l'afluent, punt on cercarem un caminet que duu a Vëndresh. Alternativament, també es pot pujar per la carretera de Therepel, cal preveure ben bé 1 h 30' per l'aproximació amb un sol vehicle.

EL DESCENS DEL VËNDRESHË CANYON

L'inici del barranc és molt evident, al final d'una llarga rampa rocallosa trobarem que un camí creua el curs del riu i aquest cau uns sis metres per un passadís que fa que d'entrada, el barranc prometi.

Instal·larem la corda en un arbre a l'esquerra i farem el primer ràpel, amb el que contents, comencem a explorar aquest barranc. Un petit ressalt ens permet seguir riu avall, on observem les parets creixent a banda i banda del curs d'aigua, amb una visera prou característica a la dreta.

Arribarem a un ressalt d'uns quatre metres que es pot desgrimpar, amb molt de compte, per la dreta. De seguida i només separats per una desena de metres, el següent ràpel del barranc, d'uns quinze metres i que podem superar gràcies a les arrels d'un dèbil arbre que creix, alçat a la dreta. Un parell de ressalts d'un i dos metres ens condueixen a la primera sorpresa del barranc, la captació d'aigua que eixuga per complet el curs del riu per uns metres.

Desgrimparem la rampa del sobreeixidor de la captació per la seva esquerra, entre el mur de formigó i la paret. Travessarem el riu i ens situarem a la seva dreta per cercar la desgrimpada per seguir progressant.

Per la captació, a la dreta, surt una pista de recent construcció.

Aviat arribarem a un nou i modest ràpel, de nou amb aigua, i d'uns vuit metres que instal·lem amb un pont de roca que formen dues roques a l'esquerra. El ràpel ens deixa a un toll d'aigua, i seguirem progressant caminant veient de nou la pista a la nostra dreta, uns metres per sobre, segurament lligada a la captació, i de la qual els següents 150 metres de caminar trobarem els rocs i terres que varen ser llançats directament al riu en fer la pista. Quan perdem de vista la pista seguirem progressant per uns 150 metres més, de ressalts vestits i que rellisquen molt, on observarem unes fulles enormes que ens recorden a les carabasseres.

Aquest tediós tram acaba en una rampa rocosa al final de la qual cercarem, a l'esquerra, un arbre que ens permetrà de davallar el següent ràpel, d'uns quinze metres.

Altre cop, 300 metres de ressalts, alguns d'ells vestits, passarem una primera i curta rampa de roca, fins a arribar a una segona, punt on trobem l'interès principal del barranc.

En plena vira a la dreta del descens, trobem la vertical de 50 metres. Dubtem de si haurem de fraccionar i tot, ja que primerament pensem que potser no ens arribaran les cordes, i bé que hi ha la possibilitat de fer-ho. Amb tot, instal·lem un natural a l'arbre que hi ha a la dreta de la capçalera, i llancem les cordes. Nervis i emoció, arribarà la corda? Baixa en Jaume i comprova que sí, que arriben sobradament.

Així doncs, decidim no fraccionar aquesta vertical i li calculem 50 metres d'alçada. Tot i això, no hauria estat mala pensada fraccionar, perquè la recuperació és delicada, i cal gestionar bé les cordes.

Continuem caminant després que el barranc tombi a l'esquerra just en acabar la vertical de 50, i caminem per un ample corredor custodiat per altives parets. Caldrà caminar ben bé 200 metres per trobar el següent ràpel, de nou molt bonic, i que instal·lem com bonament podem, ja que ni els arbres, ni la qualitat de la roca permeten ancoratges naturals ni artificials que ofereixin garanties per rapelar per l'actiu, que al cap i a la fi és el que volem.

Així doncs caldrà cercar un bloc just a l'esquerra del curs d'aigua on instal·lem, arran d'aigua una corda sobre la qual muntar el ràpel, d'uns 25 metres que cau per una bonica gorja a la base de la qual hi ha un toll d'aigua.

Continuant el nostre descens caminarem uns 60 metres i observarem com s'incorpora un tímid afluent per la dreta, i uns 40 metres més avall depassarem un breu caos de blocs, 150 metres barranc avall, ja amb el barranc molt obert i després d'una rampa rocosa i força relliscosa, el darrer ràpel del nostre descens, que instal·lem a l'esquerra i que fa uns 20 metres d'alçada.

Seguim el descens un centenar de metres per trobar una nova i estètica rampa rocosa poc inclinada i custodiada per l'esquerra per una paret de roca. Alguna desgrimpada ens conduirà a un toll final on podem saltar d'un gran bloc d'uns dos metres i cloure així el nostre descens, perquè ja veiem la carretera uns 50 metres barranc avall.

Retorn del barranc de Vëndreshë

Immediat, trobarem el cotxe on l'hem deixat (o això és el que cal esperar 😜)

Ressenya del barranc de Vëndresh

croquis ressenya topografia barranquisme barranquismo canyoning vëndreshë canyon Albania

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat traçat directament sobre mapa. Així doncs, prengueu el seu tram en el track només com a referència.