Via Ferrada de la Feixa del Colom

Aprofitant, si es pot dir així que els plans de passar uns dies per les boniques Muntanyes de Prades no han acaba de sortir com volíem a causa d'un vent que no teníem previst, i després d'una bona fartanera a la Vila Vermella de Prades, passant per l'Espluga de Francolí decidim sortir a fer una passejada que acabarà amb una petitíssima via ferrada, sense massa pretensions, però que ens durà a conèixer un nou petit racó de món, i, no val la pena per petit que sigui, llançar-se a indrets desconeguts?

Aquí doncs us relatem la nostra experiència a la Via Ferrada de la Feixa del Colom, que vàrem trobar de casualitat a la guia que promet recollir Les Millors Ferrades de Catalunya i l'Aragó Oriental, editada per l'Editorial Alpina.

Fitxa

• Activitat: Via ferrada
  • Punt de sortida: Ermita de la Santíssima Trinitat
  • Població més propera: l'Espluga de Francolí
  • Distància total: 8,5 quilòmetres aprox.
  • Distància de la ferrada: 400 metres aprox.
  • Desnivell: 60 metres aprox.
  • Temps ferrada: 43'
  • Temps aproximació: 1h4'
  • Temps retorn 41'
  • Temps total: 2h28'
  • Dificultat: Fàcil (K2)
  • Cartografia/Bibliografia:
    • Muntanyes de Prades (Ed. Alpina - 1:25.000)
    • PNIN Poblet - El Bosc de Poblet (Ed. Piolet - 1:15.000)
  • Material recomanable: Material bàsic d'autorescat/assegurar, aigua.

Accés i aproximació a la via Ferrada de la Feixa del Colom

Al sud de l’Espluga de Francolí, surt una pista asfaltada que ressegueix també en els seus inicis el GR 171 fins a la capella de Sant Miquel i que més enllà mena, barranc de l’Ermita amunt fins al bonic paratge on hi trobem l’església de la Santíssima Trinitat, just abans que un cadenat ens barri el pas, en una lleugera corba a l’esquerra hi trobarem l’espai per aparcar sense estorbar.

Aproximació a la Via Ferrada de la Feixa del Colom

Un cop a punt per partir, ens dirigirem al cadenat que talla la pista asfaltada i que ascendeix una desena de metres per tombar bruscament a l’esquerra en un indret on se senyalitzen equipaments d’extinció d’incendis i que trobarem al nostre pas. És també en aquest punt, on començarem a trobar marques del GR 175.

Just per sota del Coll de les Vinyes de Sant Joan, el GR abandona la pista per prendre un sender a l’esquerra en una corba de la pista a la dreta i sender amunt remunta suaument cap al Coll.

Des del Coll el sender perd uns metres d’alçada per seguir força planer direcció a l’ermita de Sant Joan de la Muntanya, a la qual hi accedirem per un bonic grauet amb esglaons picats a la caracerística pedra roja de la zona. Passant per sota l’ermita i vorejant-la per darrere, pujarem al mirador amb boniques vistes a l’Espluga de Francolí, entre d’altres, que hi ha al damunt i del qual en surt una pista forestal en sentit ascendent i que fa un parell de marrades.

Després de planejar per uns metres i creuar la rasa de la Coma del Carlà, aquesta pista baixa suaument per, a l’inici, si som observadors, trobarem el sender de retorn, però serà al cap d’uns cent o cent cinquanta metres, quant en trobarem un altre a la dreta, degudament senyalitzat amb un rètol vermell on hi podem llegir “Via Ferrada” i que ens durà per una curta però intensa pujada al peu de la paret.

LA VIA FERRADA DE LA FEIXA DEL COLOM

Tot i tractar-se d’una petita i curta via ferrada sense massa pretensions, i estar equipada amb un cable de vida de secció terriblement prima, sostingut alhora per parabolts de diàmetre reduït (8mm en general, tot i que n’hi trobarem de totes mides), aquesta ens durà a recórrer un pany de paret ben curiós a més de resseguir la bonica Feixa del Colom.

Val a dir també, que la guia de les millors vies ferrades de Catalunya de l’Editorial Alpina que portem ja adverteix de l’any 2008 que una possible variant i/o ampliació resta inacabada des que algún/a impresentable en segà el cable de vida.

Amb tot, començarem la nostra progressió per un bonic diedre molt ben equipat amb moltes grapes, i que hem de superar completament per sortir-ne per dal, malgrat que una desena de metres després d’haver iniciat la via ferrada, observarem com per la nostra esquerra ens arriba la via ferrada, és per aquest punt on després passarem nosaltres, i mig metre més amunt, de nou, la continuació per on acabarem la via ferrada, despres; ara però, com hem dit, el nostre primer objectiu és superar la totalitat de metres verticals de la paret que ens ocupa.

Arribats a dalt, toca caminar, i algunes descripcions són força ambigues en aquest punt, si bé no són perdedores, hem de seguir un caminet cap a l’esquerra, entre els garrics, estret però ben definit i marcat per algunes fites de pedra. El més fàcil però serà identificar a l’esquerra el que sembla un antic màstil per a penjar-hi banderes, a la dreta del qual (tal com hi arribem) hi observarem la baixada cap a la Feixa del Colom, és aquí on a nosaltres ens ha confós, perquè en baixar hem observat com de la Feixa estant en pujava de nou la ferrada, a escassos dos metres d’on ens trobem, cercant una feixa amb un sostre desplomat. És aquesta l’ampliació inacabada que hem comentat, nosaltres, hem de seguir la nostra progressió descendent, fins trobar-nos ubicats en un petit replà on un passamà cap a l’esquerra ens condueix a la peculiar i característica escala de la via ferrada de la Feixa del Colom i que ens deixa precisament, a la feixa que li dóna nom.

A partir d’aquí, s’inicia el que considerem la primera meitat del tram final, començarem caminant per la bonica bauma que es forma a l’inici de la feixa fins trobar de nou el cable de vida de la via ferrada, obviant la variant amb una primera grapa molt anticuada o almenys oxidada. Seguirem progressant horitzontalment, llevat d’alguns passos que ens obliguen a baixar una mica per progressar amb els peus mitjançant la roca nua, o barres de ferro i així fins a retrobar l’indret d’inici, on com hem dit remuntant mig metre arribarem a una llarguíssima feixa per on caminarem còmodament, primer en companyia del cable de vida, però ja a la seva part final, sense aquest, i així fins arribar al final de l’itinerari, on les bardisses ens barraràn el pas per la feixa, i unes cadenes molt evidents ens permetràn baixar d’aquesta per prendre un corriol molt ben traçat que ens retorna a la pista per on hem vingut.

Retorn de la Ferrada de la Feixa del Colom

Arribats de nou a la pista, la prendrem a l’esquerra i de ben segur que l’indret ens serà familiar, només ens caldrà desfer el camí per on hem vingut en l’aproximació per retornar al cotxe.

Descarregar el track per a GPS

l'Espluga de Francolí
via ferrada feixa del colom espluga de francoli muntanyes de prades