Volta a la serra de Busa

En aquesta ocasió ens aproparem a la serra de Busa, serralada situada al Solsonès, al sud de la serra dels Bastets; d'aparença inaccessible, les seves altes parets serven un enorme altiplà al qual ens aproximarem des de la Vall d'Ora, una bonica fondalada que connecta al nord amb la Vall de Lord i a la qual s'accedeix des de la carretera de Solsona a Berga i Cardona.
La ruta ens portarà a recórrer el que podríem definir com els 360º de la serra de Busa, veient pràcticament tot el que aquesta ens pot oferir.

Les espectaculars parets a nord i sud d'aquesta muntanya seran les nostres companyes durant hores en una ruta senderista carregada de fenòmens geològics, d'història, i d'una mirada al futur d'aquelles i aquells qui en treballen la terra avui dia.

Fitxa

• Activitat: Senderisme
  • Punt de sortida: trencall a cal Riuet i el Solà (Vall d'Ora)
  • Població més propera: Petit nucli de la Vall d'Ora
  • Distància: 16,65 km
  • Desnivell positiu: 1000 metres aprox.
  • Temps: 5:49 hores
  • Dificultat: Fàcil Camí fressat i evident tota l'estona, exceptuant el vessant nord, on prendrem la cinglera com a referència.
    • Vall de Lord / Port del Comte (Ed. Alpina 1:25.000)
  • Material recomanable: Cal preveure aigua, doncs no trobarem fonts durant l'itinerari

Punts de referència

Punt de referència

Temps parcial

Temps total

Km recorreguts

Trencant a cal Riuet i el Solà

Bifurcació a bauma “el Xalet”

26’

5h49’

16,65km

Descripció de la ruta

Com arribar al punt de partida: Des de Berga, prenent la C-26 cap a Solsona i passat el Forn d'Aiguadora trobarem un trencant a mà dreta assenyalant la Vall d'Ora. Passats uns 13km, deixarem la carretera per un trencant ascendent a mà esquerra, seguint indicacions de Busa i "el Pujol". Una mica més enllà prendrem la pista direcció "el Pujol", i abans d'arribar-hi, en un planell a la dreta, podrem deixar el cotxe i començar la nostra ruta.

Començem a caminar prenent el camí que surt a l'esquerra de la pista, en direcció a Cal Riuet i el Solà. Una pista que deixarem en breu per prendre un sender a mà esquerra que al principi, és força ben marcat, anirem fent amb pendents suaus al començar, però que poc a poc anirà prenent alçada a mesura que el camí avança costes amunt tot fent zig-zag.

En breu arribarem en un trencant, on un cartell ens indica la bauma del Xalet; no ens ve de pas, però sens dubte és desviament curt, i que val la pena prendre per uns moments per visitar aquesta bauma tant i tant carregada d'història, on hi trobarem un cartell que ens l'explicarà amplament. Val a dir que el camí a la bauma, pot provocar certa por a qui no estigui acostumat a passos relativament estrets arran de cingle, si bé és completament segur, hi ha unes cordes fixes per ajudar-nos a progressar, en cas que ens sigui necessari.

Feta la visita, impactats per les històries que en un passat no tant llunyà van marcar aquestes terres, seguim amb el nostre camí cap a la casa d'Orriols on poc després d'aquesta, prendrem de nou un altre trencant, que ens durà cap a la bauma del Cabreró, i poc més enllà, al famós pas de l'escala de Busa.
Una escala metàl·lica ens ajudarà a salvar un pas vertical que ens condueix a una petita canal equipada amb graons. És en aquest punt on haurem d'anar amb compte els uns amb els altres, perquè la possible caiguda de pedres ens pot provocar algun ensurt.

Al cap de poc, sortirem en un turonet amb vistes a la Vall d'Ora, on tombarem a l'esquerra per, en breu, guanyar els prats del pla de Busa.

Resseguint els cingles, i contemplant a banda i banda un espectacle preciós, a sud, altives cingleres i a nord, un enorme pla, guardat per les primeres, arribarem a la pista per on s'accedeix amb cotxe a Busa, a nord, la casa del Rial.

Prendrem doncs el camí direcció nord, passarem la casa del Rial i en breu el camí tombarà cap a l'est, cap al Reguer, passant per les noves plantades de tòfona i arbres fruiters. Compte passades les plantacions, doncs accedirem a un pla on el camí queda ben desdibuixat. En general, la referència d'haver de caminar cap a nord, farà que en breu, retrobem un sender fressat entre boixeres.

De seguida arribarem al mirador de la Creu del Capolat, on meravellats per les vistes que van des de les parets de Canalda, fins a la gran roca de Ferrús a Ensija, tot passant per la cara sud del Pedraforca, ens sentirem ja de ben segur, recompensats per l'esforç d'haver fet aquesta ruta senderista; sóm però, a meitat del camí, encara ens resta la visita a la Presó de Busa, i recórrer les cingleres de la cara nord de la serra, per a prendre el retorn cap al cotxe.

Seguim doncs direcció est cap al Capolatell, més conegut com a la Presó de Busa. Actualment un pont metàl·lic connecta la Presó de Busa o Capolatell amb el pla de Busa, però antigament, durant la guerra amb els francesos, una passarel·la mòbil servia per a deixar entrar els presos francesos, però un cop retirada, n'era impossible la sortida. Diuen els historiadors que molts d'ells, desesperats per la fam es llançaven cingles avall cridant "Morir a Busa, reneixer a París".

Fem un tomb per la Presó de Busa, visitem les esquerdes i la boca del forat del Diable i tornem enrere fins la creu del Capolat, on a voltes seguin fites, altres moments seguint un sender precari, enfilarem fins al roc de Mitdia i el Serrat del Cogul, punt més alt de la serra de Busa. De nou, paga la pena haver fet aquesta ruta senderista per arribar fins aquí. Ara, la ruta són faves comptades fins al moment de baixar de nou fins la Vall d'Ora, només ens resta anar resseguint la cinglera nord de la serra de Busa, pel sender a mig desaparèixer que hi transita, o senzillament marges enllà, doncs no hi ha una vegetació especialment densa.

Val la pena fer menció al fet que ens toparem amb un indret amb un topònim típicament Montserratí, i és que la Serra de Busa té el seu propi Cavall Bernat, un monolit separat de la cinglera, on podrem accedir gràcies a un bloc encastat entre el Cavall Bernat i la pròpia cinglera. No apte per a persones amb vertigen.

Seguim avançant, passarem el grau de Vilamala, un curiós pas guanyat a cops de mall (i qui sap si dinamita) a la pedra; però aquest no és el nostre camí de baixada. Seguim pel llom de la carena avall, bo i sabent que ens creuarem amb el nostre camí que ja intuïm uns metres per sota nostre. Aquesta pista salta pel grau de les Collades, i tres curves ben definides són les que hem de comptar fins deixar la pista per prendre un camí a mà dreta que surt al bell mig de la tercera curva, de forma suau, però fent-ne via, el sender ens menarà de nou fins la casa d'Orriols, des d'on només ens restarà desfer el camí per tornar de nou al cotxe, sabent que la pràctica del senderisme, avui, ens ha dut a contemplar la pràctica totalitat d'aquesta serra, ara tant tranquil·la, però que tant bullici va veure segles enrere.

Altimetría

Arxius de descàrrega

Descarrega el track fent click dret i seleccionant  aquí "Guardar com"
Format GPX

Documental Emboscats. Memòria d'una geografia secreta

serra de Busa

bauma del Xalet

superant l'escala

seguim la cinglera

restem bocabadats del que deixem enrere