Barranco de las 12 Cascadas de Liri

Ben al contrari d'altres ocasions on el cabal ens ha fet desistir de realitzar el descens del conegut Barranco de Liri, aquesta vegada el fem, i per massa poca aigua que duu, ja que un bon cabal fa d'aquest, un descens més interessant i tècnic que el que hem trobat, un cabal baixet que ha convertit el barranc de les 12 cascades de Liri en una bonica però senzilla successió de ràpels.

Ubicat en plè Solano de Castejón de Sos, conforma un descens curt però molt divertit i intens, més encara si porta força aigua dividit en dos trams, el primer, molt seguit i vertical amb un ambient engorjat i bonic. Després el segueix un tram més avall on el barranc, tot i ser menys format segueix sent ben bonic, i que amaga les cinc darreres cascades.

Un barranc a tenir en compte si ens trobem a la zona i que en aquesta ocasió farem amb l'Òscar.

Fitxa tècnica del Barranco de (las doce cascadas) de Liri

• Activitat: Barranquisme al Pirineu Aragonès
  • Altres toponímies:
    • Barranco de Liri
  • Punt de sortida: Carretera a Liri
  • Població més propera: Llire - Liri (Castilló de Sos per a serveis)
  • Combinació de cotxes: molt útil
  • Temps amb dos cotxes:
    • Temps d'aproximació: 5'
    • Temps de descens: 1h 30'
  • Dificultat: v3 a2 II
  •  Cordes:
    • 2*30
  •  Cartografia:
    • Turbón - Alto Valle de Isábena - 1:25.000 (Ed. Alpina)
  •  Bibliografia:
    • Valle de Benasque, descenso de barrancos - Iván Rodriguez - Torices Gamarra (Ed. Desnivel)
    • 50 Barrancos del Pirineo, Descensos más bellos - José A. Ortega & Miguel Á. Cebrián - Ed. Desnivel
    • Tour de l'Europe en Canyon - Les plus belles descentes - Stéphane Coté (Caracal) - Autoeditat
  • Material recomanable o observacions:
    • Res destacable

Com arribar al Barranco de las 12 cascadas de Liri

El cotxe de retorn el podem deixar en diferents indrets segons com plantegem el nostre retorn del barranc, sent recomanable, per exemple, l'àrea d'autocaravanes de Castilló de Sos (Castejón).

Altrament existeixen dos aparcaments als afores de Castejón, un dels quals es troba quan ens dirigim al cementiri del poble.

Amb l'altre cotxe ens dirigirem per la N-260 a El Pont de Suert i restarem atents aproximadament al cap d'un quilòmetre als senyals indicadors, que ens marquen que a l'esquerra surt una carretera cap a Liri, aproximadament 4 km. més amunt una corba molt pronunciada a la dreta amb unes runes a l'interior i un aparcament al marge esquerre són l'aparcament de dalt.

APROXIMACIÓ AL BARRANCO DE LAS 12 CASCADAS DE LIRI

Des d'on hem deixat el cotxe podem accedir pel camí a peu d'aparcament i que condueix directament cap a la capçalera del segon ràpel. El més recomanable, però, és remuntar uns metres la carretera, deixant a l'esquerra el talús per on cau el desaigue de la captació del barranc, i al cap de poc a l'esquerra trobarem un camí que puja ben directe a la capçalera del primer ràpel del barranc.

EL DESCENS DEL BARRANCO DE LAS 12 CASCADAS DE LIRI

Iniciem el descens del barranc de forma ben immediata, i és que trobarem de seguida les dues opcions que ens ofereix, una a la dreta i l'altre al centre, ja força exposada a la vertical, que amb uns 12 metres ens permet de davallar el primer ràpel i ens deixa al toll on arriba el camí que vé directe de l'aparcament.

Seguim progressant, i cerquem de nou a la dreta un altre ràpel, d'uns nou metres que ens deixa en un altre toll que acaba en un bloc encastat. Els ràpels com observareu s'encadenen molt repetidament.

Aquest següent el trobarem, altre cop a la dreta i davallarem els seus 13 metres de vertical acabant en un engorjat amb toll allargassat on, sense nadar, sortirem de l'aigua.

Una petita vira del barranc ens condueix per un passadís allargassat al següent obstacle, al qual accedim per un petit passamà a l'esquerra arribant a un ràpel de nou metres, que també parteix de sobre un bloc encastat.

Continuarem sense massa pausa per passar un altre dels girs que fa el barranc i trobar un altre passamà a la dreta per fer un bonic ràpel de vuit metres per fora de l'aigua i continuarem cap al proper ràpel a damunt d'un bloc encastat i que trobarem equipada a l'esquerra i que amb vuit metres més, ja ens deixa a un altre toll allargassat.

Hem superat ja el sisè ràpel, i seguirem cap al setè, un ràpel molt bonic, equipat a la dreta i que amb 14 metres davalla una preciosa vertical amb la qual donem per acabat el primer tram vertical de las 12 cascadas de Liri.

Per davant nostre, un tram amb alguns tobogans i ressalts, on passarem per una paret coberta de molsa i que acaba en una petita surgència que forma una escala de gours a l'esquerra del barranc. Caminarem pel torrent de Liri fins a arribar al següent ràpel que marca l'inici del tram final del descens.

Trobarem la instal·lació a la dreta per davallar aquests 14 metres de ràpel on ens crida l'atenció la pedra rogenca que conforma el descens.

El proper ràpel, el novè, és potser el que més ens ha cridat l'atenció, accedirem a la capçalera per un passamà a la dreta, i amb uns 14 metres dvallarem una cascada d'aigua que cau per un petit però molt i molt bonic circ de roca cap a un toll ben generós a la base.

La verticalitat va perdent protagonisme, ja que el següent ràpel que trobem després d'uns blocs davalla per fora de l'aigua una gran rampa de roca rogenca.

Seguirem per trobar l'altre ràpel, equipat en un gran bloc a la dreta i que davalla per damunt uns altres blocs i més avall, una rampa que creua el barranc d'esquerra a dreta.

El dotzè dels ràpels, equipat a la dreta, davalla de nou des d'uns blocs cap a una rampa on l'aigua podria brollar amb alegria si el cabal fós més elevat.

Només algun ressalt ens separa del tram que cal superar pel riu fins a trobar la pista de sortida.

RETORN DEL BARRANCO DE LAS 12 CASCADAS DE LIRI

En arribar a la pista, la nostra opció ha estat tombar a la dreta fins a creuar el barranco de Ramastué i uns metres després, prendre a l'esquerra el sender que es correspon amb el Camino del Solano i que retorna cap al cementiri municipal on, segons l'opció de pàrquing inferior que hàgim escollit tombarem a la dreta, si volem anar a l'àrea d'autocaravanes, o recte, si volem retornar al poble de Castejón de Sos.

Ressenya del Barranco de las 12 Cascadas de Liri

croquis ressenya topografia barranquisme barranquismo barranco barranco12 Cascadas de Llire Liri Ribagorza Huesca Aragón

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació i el retorn, sí que han estat enregistrats amb GPS.