barranquismo barranquisme descens de barrancs afluent barranc saltant del malpàs Capolat l'Espunyola el Berguedà Barcelona Catalunya

Afluent i Saltant del Malpàs, barranquisme al Berguedà

Proper a casa nostra, interessant quan duu aigua i una combinada prou completa si fem també l'afluent del Malpàs per entrar-hi, la zona del Malpàs ens ofereix un bon pati de joc per a practicar nombroses tècniques de ràpel, si fem els dos descensos haurem de muntar passamans recuperables, ràpels amb sortides de diferents tipus, volats, en forma de rampa, etc. i acabant, és clar, amb una bonica vertical d'entorn 50 metres que amb aigua farà les nostres delícies.

I no ens podem oblidar de destacar també que podem deixar el barranc just passada la vertical de 50 metres del Saltant del Malpàs, estalviant-nos així allargar innecessàriament el retorn (o haver de fer combinada de cotxes) a més de no afegir res d'especial interès en el tram inferior d'aquest barranc. Us ho expliquem al detall.

Textos actualitzats el juny de 2023 amb tota la informació referent al reequipament d'aquests dos descensos.

Fitxa tècnica de l'Afluent i el Saltant del Malpàs

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Punt de sortida: El Malpàs de Travil
  • Població més propera: l'Espunyola
  • Combinació de cotxes: NO
  • Distància d'aproximació: 1,2 km.
  • Temps de descens: 1h15'
  • Dificultat: v4-a1-I
  • Ràpel més llarg: 45/50 mts
    • Rasos de Peguera - Serra d'Ensija - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà - 1:50.000 (Ed. Piolet)
    • EQUIPAMENT: Químics en tot l'afluent, previsió de reequipament també pel saltant del Malpàs
    • Recomanable dur tisores de podar

NOTA: Si ens llegiu amb freqüència, sabreu que habitualment si englobem dos descensos en una sola pàgina, en confeccionem una fitxa per a cadascun d'ells, però en aquesta ocasió hem cregut convenient d'agrupar-los, talment com si fos un únic descens a ressenyar.

Accés i aproximació a l'Afluent del Malpàs

Si venim des de Berga, passarem el nucli de l'Espunyola en direcció Montmajor, Cardona i Solsona, al cap d'uns minuts i després d'una baixada entre una casa de pagès i una granja, on veurem també una petita presa plena de joncs a l'esquerra, una llarga recta que acaba en una corba a l'esquerra on hi ha el Restaurant de Cal Majoral, prendrem just abans d'aquesta el trencall ara senyalitzat com a port ciclista del Malpàs i també Capolat.

Seguirem aquesta pista asfaltada durant una estona fins al proper trencall a la dreta, de nou indicant Capolat. La resta a partir d'aquí és ben senzilla, seguirem la carretera que passarà del quitrà al ciment, pujant sense descans i tot fent diverses marrades fins a l'emblemàtic Mal Pas de Travil, del qual penja un gronxador del sostre.

NOTA: Si volem fer el descens integral del Saltant del Malpàs bo i combinant cotxes, deixarem el cotxe de retorn a la segona corba extremadament pronunciada a la dreta, de la qual surt una pista forestal evident cap a l'esquerra.

Passarem just per sobre del Saltant del Malpàs, intuint la rasa a tocar de la carretera, i la creuarem al cap d'un centenar de metres, a l'esquerra de la pista pavimentada hi trobarem un petit espai on hi caben un parell de cotxes, aquest serà un bon lloc per aparcar.

Atenció si volem deixar el descens del Saltant del Malpàs just després de la vertical: Abans d'enfilar cap a l'Afluent del Malpàs per començar el descens, recomanem i molt baixar fins a tocar del Saltant per a deixar una corda fixa d'un parabolt amb un mosquetó que han instal·lat per facilitar l'accés al peu de les vies que escalen el saltant del Malpàs.
Per arribar-hi, baixarem i superarem la part excavada del Malpàs per buscar el punt on la tanca de la carretera es fa més baixa i ens permet el pas, aquí haurem de fer servir la nostra intuïció per a veure el rastre de corriol que creua un espedreguer i busca el saltant del Malpàs, força proper a les parets que ens queden a la dreta.

Superarem una lleixa rocosa amb compte, per la seva part més pròxima a la paret i un feix d'esbarzers, i a la següent lleixa rocosa, intuint l'espai enmig dels esbarzers que es manté gràcies al pas de les persones, buscarem el parabolt a la vertical per muntar-hi la corda que ben segur agrairem en tornar per aquesta grimpada exposada. Podem no fer-ho, però us podem assegurar que seran els deu minuts més ben invertits del dia.

Un cop tornats al cotxe seguirem carretera amunt, fins que se'ns farà ben evident l'entrada a l'afluent, ja que ens adonarem que si seguim pujant la rasa es vesteix i molt de bardisses, resultant impracticable. L'espai per aparcar és just abans de la corba a l'esquerra que hi ha un cop dalt el pla.

EL DESCENS DE L'AFLUENT I EL SALTANT DEL MALPÀS DE TRAVIL

Tot i que l'afluent del Malpàs no és un gran descens, té un parell o tres de detalls que fan que valgui la pena el seu recorregut, a més, també arrodoneix una mica el descens del Saltant del Malpàs, que d'altra manera se'ns quedaria molt curt. De fet, tant és així que en el mateix matí hem pogut fer un total de 4 descensos, doncs després hem visitat les Rases de Tresserra i Runers.

Comença amb roca nua, i una rampa allargassada que en trobar-se molla patina i força, fet que ha motivat que en la seva reinstal·lació s'hi col·loques un químic amb doble anella a la capçalera per poder assegurar el descens amb corda. (El trobareu a l'esquerra, al terra)

Seguim per un curt tram a peu, i aviat arribarem al passamà que condueix al ràpel interessant del barranc del Malpàs, uns 25 metres d'alçada davallant una bonica i ampla bauma a l'interior de la qual unes filtracions hi han format una bonica colada de tosca.
Cal advertir de la problemàtica d'aquesta capçalera de passamà, doncs si emprem les anelles per instal·lar la corda hem de parar molta atenció perquè podem tenir problemes al recuperar-la. És preferible no passar la corda per les anelles i estalviar-nos així un problema.

Seguint pel barranc creuarem un camí que per l'esquerra ens permetria retrobar la carretera, i més enllà, després d'un petit ressalt, un petit i curt passadís tomba la rasa cap a la dreta; en aquest punt i just a l'inici del petit passadís hi trobem dos químics units per anella que ens permeten rapelar o instal·lar un passamà cap a la següent instal·lació, que trobem a la dreta i penjada, molt incòmoda per a màxim dues persones.

Instal·larem la corda i superarem els cinc metres de ràpel que ens separen del terra amb compte de no malmetre les tosques que trobem al baixar.

Creuant un altre caminet, i després d'un petit ressalt més entrem al curs pròpiament del Saltant del Malpàs.

Un primer tram de ribera, que té alguna tolla d'aigua, ens conduirà en uns minuts a trobar la codina viva del saltant, i a notar l'aire que puja acanalat per la rasa.

De seguida observem com es forma un bonic passadís ben excavat en conglomerat al qual ens endinsem i que ens apropa marmita rere marmita a la gran vertical, primer amb un ressalt que podem desgrimpar, seguit d'un segon, i un petit saltiró a una nova marmita, que ens permetrà accedir a la instal·lació a la dreta, amb dos químics units per cadena i que superant dos ressalts dun parell de metres ens servirà per arribar a la capçalera del que hem vingut a buscar, la gran vertical de 45 o 50 metres del Salt del Malpàs (no l'hem medit mai, però si que recordem que amb una corda de 100 en doble sobren força metres a banda i banda).

La instal·lació d'aquesta vertical, que es troba a l'esquerra hidrogràfica consta de tres químics units per cadena i anella.

Comencem el ràpel amb uns primers 10 metres en forma de rampa, on trobem a la dreta hidrogràfica una reinstal·lació de tres espits molt malmesos, que ens permetrien rapelar per fora l'actiu*.

Per sota d'aquí, el ràpel és en la seva major part un bonic ràpel volat que ens duu a la base d'aquest.

* Tot i que semblaria interessant poder utilitzar aquesta instal·lació d'espits secundària, és ben cert que si posicionem correctament la corda pendulant a la dreta hidrogràfica podem baixar per fora l'actiu igualment, doncs la pròpia formació de la cascada ens farà de desviador sense perill de fer un pèndol.

Aquí cal decidir si seguim el torrent per tal de fer tot el tram esportiu del Saltant del Malpas, o deixem aquí el nostre descens, fet que ens pot estalviar la combinada de cotxes. VEURE RETORN 1

Si volem seguir el descens, seguirem per la dreta cercant les millors maneres de desgrimpar, i trobarem un únic ràpel equipat de 20 metres segons ressenya (segurament menys) i que està instal·lat en una alzina a l'esquerra per superar una gran veta de roca. Seguiran els ressalts, i en trobarem dos que no podem desgrimpar, havent de prendre un sender prou evident a la dreta i així acabar el nostre descens en trobar ja la pista de desembosc que ens servirà de retorn. VEURE RETORN 2

RETORN DEL SALTANT DEL MAL PAS DE TRAVIL

RETORN 1: A la base del gran Salt del Malpàs, buscarem a l'esquerra, vorejant els esbarzers i baixant una miqueta, un pas per darrere la malesa que ens permet apropar-nos a una paret, un xic descomposta, i que amb una grimpada d'entre cinc i deu metres, força delicada (que prèviament podrem haver instal·lat amb una corda per assegurar-nos) ens permet guanyar una petita feixa herbosa partida per una petita lleixa de pedra que superarem per la nostra esquerra amb compte de no relliscar. Des d'aquí només ens caldrà seguir el rastre que entre barranquistes i escaladors hem anat deixant en el camí, buscant el pas per tornar a la carretera, just després d'un espedreguer.

Com ja sabem, només ens cal seguir la carretera costa amunt, per superar de nou el Malpàs de Travil fins al cotxe.

RETORN 2: Prendrem la pista a l'esquerra i caminarem còmodament fins al cotxe de retorn.

Croquis o topografia de l'Afluent i el Salt del Mal Pas

ressenya barranc del Mal Pas de Travil Malpàs

Font: MAPA Ed. PIOLET

Nota sobre les ressenyes originals: Ambdues han quedat antiquades amb el reequipament, a més, el tram inferior del Saltant del Malpàs conté dos ressalts després d'R20 que no són desgrimpables i cal evitar per la dreta (sender prou evident).

ressenya actualitzada afluent del salt del malpàs mal pas

ACTUALITZACIÓ RESSENYA DE L'AFLUENT DEL MALPÀS A 2023 POSTERIOR AL SEU REEQUIPAMENT

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El track original enregistrà únicament l'aproximació a l'Afluent del Saltant del Malpàs i el retorn del Saltant, per evitar errors de senyal en el tram engorjat del descens del barranc l'hi hem afegit a posteriori sobre mapa, així que si us plau prengueu la part de descens únicament com a referència visual.

Descarrega aquí sota el track per a fer el DESCENS INTEGRAL de l'Afluent i el Saltant del Malpàs amb combinada de cotxes.

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El track original enregistrà únicament l'aproximació a l'Afluent del Saltant del Malpàs i el retorn del Saltant, per evitar errors de senyal en el tram engorjat del descens del barranc l'hi hem afegit a posteriori sobre mapa.

El Malpàs de Travil
primers ressalts de l'Afluent Oest del Mal Pas
afluent oest del salt del Mal Pas Malpàs Espunyola Capolat Travil Barranquisme Berguedà