iniciació al barranquisme a la Nou de Berguedà

Barranc de Cal Patzí, barranquisme a la Nou de Berguedà

A tocar del nucli de la Nou del Berguedà, un meravellós poblet de muntanya com tants al Berguedà, hi trobem la casa de Cal Patzí, on per arribar-hi des del poble, ho farem amb una curta, però agradable caminada que ens farà creuar el torrent, que baixa de la To, i on a l'altra banda hi trobarem un safareig.

En el punt que la pista creua el rec de la To, o aquí també conegut com a Torrent de la Font dels Avets, una alta paret de pedra calcària amb senyals de vies d'escalada artificials ens mostra una estreta ferida, talment com un tall de ganivet, del qual brolla l'aigua del torrent, i que podem remuntar per la dreta de la paret amb l'ajuda d'unes cordes fixes instal·lades i arribar a la base del tercer i últim ràpel del barranc de cal Patzí, un bonic toll enmig d'un profund engorjat on els dies d'estiu de ben segur ens remullarem a plaer.

Però anem a pams, i descrivim el descens d'aquest preciós, curt i intens barranc des del començament.

Fitxa tècnica del barranc del Torrent de Cal Patzí

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Punt de sortida: Aparcament entre la Nou i Cal Jan
  • Població més propera: La Nou de Berguedà
  • Altres noms: Torrent de la Font dels Avets o Rec de la To
  • Combinació de cotxes: NO
  • Distància d'aproximació: 300 mts.
  • Temps de descens: 1h'
  • Dificultat: v3-a2-II
  • Ràpel més llarg: 23 mts
    • Catllaràs - Picancel - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà - 1:50.000 (Ed. Piolet)
    • Reequipat amb químics l'any 2023

Accés i aproximació al Barranc de Cal Patzí o Torrent de la Font dels Avets

Circulant per la C-16 en direcció Nord, passat Cercs, havent vorejat l'antiga central tèrmica per sota, trobarem en una baixada després del trencall de Fígols i Sant Corneli el trencant de la Nou de Berguedà, que creua el riu Llobregat just a la cua de l'embassament de La Baells.

Aquí prenem la carretera BV-4022 que ens durà fins al nucli de la Nou de Berguedà i que passarem de llarg, talment com si volguéssim cercar la carretera que connecta amb Malanyeu, o anar més amunt, cap a la masia de la To, o més enllà, cap a Sant Romà de la Clusa per una pista forestal.

A la sortida mateix del poble, però, després de les últimes cases del poble, una a cada banda de la carretera, trobarem una renglera de xiprés a la dreta, i una corba a l'esquerra després de la qual, veurem un generós aparcament al cantó dret de la carretera. Aquí podrem deixar el cotxe, sempre amb cura de no molestar.

Si es vol, també es pot aparcar a dins el poble, i aprofitar en tornar per fer un vermut o l'àpat que s'escaigui en algun dels dos restaurants que hi ha al poble.

Bé sigui des de l'aparcament descrit, o des del nucli mateix de la Nou, prendrem la carretera en sentit ascendent i ens dirigirem a la primera casa que trobarem en sortir del poble, Cal Jan per trobar després de la casa un trencall de mal veure, on encara hi ha un vell rètol de fusta on s'hi mig llegeix la indicació al camí de l'Ínsula, la masia que hi ha a l'altra banda del torrent.

Prendrem aquest camí, sense que el nostre pas estorbi la gent de la casa i cercarem unes estaques de fusta que ens marquen el camí cap al torrent, evitant ficar-nos dins el "jardí" de Cal Jan. El camí evita la casa i busca una feixa per la qual baixarem cap al torrent on trobarem un pont que el creua.

És en aquest punt on entrarem al barranc de Cal Patzí.

EL DESCENS DEL BARRANC DE CAL PATZÍ

Gairebé immediatament, només havent caminat una desena de metres, la remor de l'aigua, i la verticalitat ens indiquen que hem arribat al primer dels tres únics, però bonics ràpels que ens presenta aquest curt però interessantíssim barranc.

A la dreta, en una roca trobarem dos espits dels quals podrem rapelar, amb compte perquè la sortida no és massa còmode, baixarem a un toll poc profund en una gorja amb una mica de bauma. El ràpel és bonic, i a la continuació del torrent hi observarem algunes represes formades per la tosca, que procurarem de no malmetre amb el nostre pas.

Seguirem pel barranc de Cal Patzí per un curt tram a peu on hi trobem un ressalt fàcil de superar, d'uns quatre metres escassos d'altura i després del qual trobarem, a l'esquerra, la instal·lació del ràpel més alt del barranc.

Compte amb no patinar, perquè sóm davant d'una caiguda d'uns 23 metres d'alçada.

Gaudirem d'una bonica baixada per una colada de tosca molt ben formada i que cau encara més dins la profunda gorja que forma el barranc de Cal Patzí.

Una desena de metres més enllà, damunt un bloc encastat, trobarem a la dreta la instal·lació per a fer el darrer ràpel, aquest d'uns 8 metres, ens deixa en un toll que ens cobreix per complet, però que no permet el salt, on ens tocarà nedar breument per superar la seva allargada forma.

Només un curt tram de rocs, on arriba l'accés per les cordes que ja ve de fora del barranc, ens permet copsar l'afluència habitual de persones més enllà dels barranquistes. Algun brètol es va dedicar en algun moment de la seva miserable vida a pintar les parets d'aquest bonic indret.

Aquí podem escollir com sortir, si bé podem prendre el passamà de cordes fixes que hi ha instal·lades per sortir per fora de l'aigua, l'opció més interessant és seguir el curs de l'aigua, desgrimpar una miqueta i buscar el pas inferior per dins d'un túnel que uns quants blocs encastats i la tosca han format.

Arribarem a un toll profund i amb quatre braçades mal comptades sortirem del "forat" per veure la llum i la pista que creua el torrent, així com també el safareig a la nostra esquerra.

Ja hem acabat aquest bonic barranc, sens dubte el millor descens de barrancs d'entre els dos que podem fer a tocar de la Nou de Berguedà.

RETORN DEL BARRANC DE CAL PATZÍ

Des de la sortida del barranc estant, prendrem la pista pavimentada a la dreta en direcció al poble, però en breu la deixarem per agafar el sender que puja marcat per la dreta de la pista i que ens duu directe a la sortida de la part superior del poble de la Nou, des d'on seguirem carretera amunt per arribar al cotxe de nou amb pocs minuts.

Croquis o topografia del Barranc de Cal Patzí

ressenya del Barranc de Cal Patzí

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El track original enregistrà únicament l'aproximació i el retorn per evitar errors de senyal en el tram engorjat del descens del Torrent de Cal Patzí, amb tot l'hi hem afegit a posteriori sobre mapa, així que si us plau prengueu la part de descens únicament com a referència visual.