Barranco la Plañera

Sortim amb la Glòria al Pirineu Aragonès en una escapada ràpida, i bo i buscant barrancs fàcils i sense compromís en el seu cabal, tornem la nostra atenció al barranc de la Plañera, o del Temblar.

El fet que aquest no aparegui a cap guia que coneguem, i que se'n disposi de poca informació, ens fa pensar que pot ser una bona ocasió per descobrir aquest descens que com tants altres, resten a l'ombra dels grans de la zona.

Si com és el cas, el trobem amb un bon raig d'aigua, per bé que res problemàtic, el descens esdevé una activitat prou agradable, lluny del que proclamen algunes pàgines que aglutinen informació sobre barrancs de tot l'estat i part de l'estranger, un descens per res del món vestit, de bon passar, sense complicacions tècniques però amb una vegetació exhuberant sempre present.

En resum, una aposta segura si sóm per la zona i anem acompanyats de persones a qui els agraden els barrancs "senzills", on gaudir més de l'entorn que de les descàrregues d'adrenalina sense que això comporti que els més experimentats s'hagin d'avorrir.

Fitxa tècnica del Barranco de la Plañera

• 2*25
  •  Cartografia:
    • IGN
    • Bachimala - Valles de Chistau y Bielsa - 1:25.000 (Ed. Alpina)
  •  Bibliografia:
    • No en coneixem cap, ens en podeu recomanar als comentaris
  • Material recomanable o observacions:
    • Aproximació amb força presència d'ortigues en alguns trams, especialment els prats de la casa Plañera
    • La majoria d'instal·lacions, quan no són naturals, són càncams de ferreteria

Com arribar al Barranco de la Plañera

Des de l'Aïnsa ens dirigirem cap al Nord per la carretera A-138 amb direcció a Bielsa. Passarem Lafortunada, el congosto de Las Devotas i també Salinas de Sin o de Bielsa i fins al dit poble de Bielsa.

Ens fixarem, un cop creuat el pont damunt el Cinca a l'entrada del poble, a l'esquerra on hi ha un ample aparcament que pertany al restaurant Pañart. Aparcarem amb compte de no ocupar més espai del compte a la possible clientela de l'establiment.

APROXIMACIÓ AL BARRANCO DE LA PLAÑERA

Seguirem la carretera en direcció a França unes desenes de metres amb la vista ja fixada a la pista pavimentada que surt a la dreta, pujant als Apartamentos Casasnovas que deixarem a la nostra esquerra un cop siguem a la pujada. Restarem ben atents, ja que ens dirigim a una "barraca" però abans d'aquesta, de la tanca que suposadament la custodia, i una torre elèctrica, un sender tímid, i poc evident si la vegetació és alta, surt per l'esquerra i enfila per damunt de la dita barraca.

Seguirem aquest sender, al principi en suau ascens i que després començarà a fer marrades per guanyar alçada més ràpidament, ens durà de forma força evident i clara, llevat d'alguns punts concrets on caldrà prestar més atenció per veure la continuació del camí, a la casa Plañera.

Bo i deixant la casa a la nostra esquerra, en resseguirem les parets, creuant un prat plè d'ortigues, que hem evitat posant-nos el neoprè. A l'extrem d'aquest "prat" i gairebé a la cantonada de la casa, surt un sender amb una resta de paret empedrada directe cap al Barranco del Temblar, el de la Plañera, segons les ressenyes de barranquistes. Ens trobem just en l'indret on una passarel·la de formigó creua el torrent.

EL DESCENS DEL BARRANCO DE LA PLAÑERA O DEL TEMBLAR

Iniciarem el descens evitant l'aigua, per la dreta, on el rastre del pas de barranquistes ens mostra el camí més evident per arribar a la vertical, suposadament de 25 metres, però que (tot i no haver-ho comprovat amb exactitud) dubtem que realment arribi als 20 metres, doncs de la nostra corda de 55 metres passada en doble en sobraven molts metres. Sigui com sigui però, i per no provocar accidents, seguim recomanant 2 cordes de 25 metres, o una de 50 per a fer aquest ràpel, que és el més alt d'aquest descens. Si mai llegint aquesta ressenya feu el barranc, i teniu la bondat de comprovar-ho amb més exactitud, agrairem el comentari.

Aquesta instal·lació consta de dos expansius amb càncam de ferreteria que ajudarien arribar al natural al centre que ens permet de fer el ràpel. Seguirem caminant pel barranc fins trobar un estret canal esculpit a la roca al qual podem entrar cercant una corda fixa a l'esquerra, i trobant a mig fer una altra instal·lació amb càncams de ferreteria per poder muntar ràpel i acabar el pas assegurats amb corda.

Caminarem superant alguns ressalts fins trobar-ne un altre, equipat amb un càncam, de nou, a la dreta. Podem muntar corda fixa per desgrimpar o fer-la servir per rapelar si volem un extra de seguretat.

Seguirem progressant pel torrent sempre amb la presència d'un bosc exhuberant i buscarem superar el pròxim ressalt delicat per l'esquerra, entre uns boixos i per fora l'aigua, connectant amb el següent ràpel, equipat a la dreta amb un càncam reforçat amb un parabolt amb anella. Uns vuit metres ens seran necessaris per arribar al terra.

El barranc continua i de seguida topem amb el següent ràpel, altre cop d'uns vuit metres i instal·lat en un natural a la dreta. Val la pena destacar que hem observat una corda fixa instal·lada (no arribant a l'aigua) per l'esquerra i baixant el que semblaria un tobogan, però no ens ha semblat una recepció prou neta com per a llençar-s'hi.

Barranc avall, arribem al ràpel de la canalització, ara en desús. El ràpel es pot fraccionar, instal·lant primer a la dreta, i just al principi de la canalització, a la banda esquerra, un possible fraccionament en dos parabolts, un dels quals sense anella. Amb tot, si no, uns quinze metres de corda ens permeten de fer-lo d'una sola tirada, ja que duem corda suficient.

Ben aviat ens trobem amb un curt canaló esculpit a la roca, evitable si es vol per l'esquerra, amb un passamà que ens aboca a una desgrimpada.

La continuació del descens és una successió de marmites on podem lliscar de cul a mode de petits tobogans per arribar a un indret on nombrosos camins surten del barranc.

Seguim però bo i cercant a l'esquerra una corda fixa per desgrimpar el següent ressalt al qual segueix un minúscul tobogan. Caminarem, creuarem per sota un antic pont de pedra tosca i en un ambient igualment obert i amb camins que abandonen el barranc, trobarem a l'esquerra el punt, d'un natural d'on rapelar i seguir el nostre descens.

De nou, toparem altre cop amb un ressalt que es pot desgrimpar, però també rapelar, a conveniència segons habilitat i necessitat de seguretat de cadascú.

Ens resta ja només l'últim dels ràpels, equipat a l'esquerra i per l'actiu, deixant-nos en un petit toll sota el pont del camí de retorn.

Superat aquest ràpel, una desgrimpada ens condueix al riu Cinca.

RETORN DEL BARRANCO DE LA PLAÑERA

Arribats al río Cinca, el seguirem unes desenes de metres fins a arribar a un toll molt generós, on si el dia és calorós podem prendre un darrer bany per refrescar-nos. A l'esquerra hidrogràfica del riu unes grans llastres de roca indiquen el punt on és més fàcil pujar al camí conegut com a Camino Picaruela, i que prendrem a l'esquerra, creuant, ara per damunt, el pont sobre el barranco Plañera i passant després per sota la carretera, just després de passar-la, a la dreta unes escales ens condueixen a aquesta carretera, a un centenar ben escàs de metres del restaurant Pañart, on aprofitem per dinar del menú que ofereixen, no massa econòmic, però bo, tot sigui dit!

Ressenya del Barranco de la Plañera

croquis ressenya topografia barranquisme barranquismo barranco barranco la Plañera Temblar Bielsa Sobrarbe Huesca Aragón

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació i el retorn, sí que han estat enregistrats amb GPS.