barrancs canyons i descensos del Berguedà

Barrancs de Querot Negre i Afluent

El dia començava amb la intenció de sortir a explorar un de tants barrancs i torrents berguedans, mancats d'interès esportiu, però que poden amagar alguna vertical interessant. La mandra i el no haver-lo estudiat prou ens han dut a descobrir altres descensos de poc interès, per bé que ja ressenyats propers a la zona de Cercs i la Rodonella.

En concret ens hem dirigit amb en Pere a Fígols, on hem fet per primera vegada el descens del Querot Negre i amb la intenció també de fer-ne l'afluent que recull el mapa de barrancs del Berguedà de l'Editorial Piolet, el conegut com a Cal Quel o Afluent del Torrent del Querot Negre. Ens hem despistat, tot sigui dit, i hem acabat baixant un afluent, si, però no el que tocava, doncs a les dues verticals que hi hem trobat no hi havia ni rastre d'instal·lacions, com si que n'hem trobat a partir de la confluència amb l'afluent que originalment volíem baixar.

Ja havíem visitat altres vegades l'indret, una de les vegades i d'interès barranquista, el descens del Torrent de la Garganta amb en Marc.

Fitxa tècnica del Barranc del Querot Negre

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Altres toponímies: Barranc del Querol - Afluent del torrent de Querot Negre
  • Punt de sortida: Pla del Castell
  • Població més propera: Fígols
  • Combinació de cotxes: gens útil si no es vol baixar fins al dipòsit de l'antiga central tèrmica de Cercs
  • Coordenades UTM de l'entrada al Torrent del Querot Negre:
  • Coordenades UTM de l'entrada a l'Afluent de Cal Det:
  • Temps de descens: 1h (Cadascun)
  • Dificultat: v3-a1-I
  • Ràpel més llarg: 20 mts. (Torrent del Querot Negre)
  • Ràpel més llarg: 10 mts. (Afluent de Cal Det)
    • Rasos de Peguera - Serra d'Ensija - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà - 1:25.000 (Ed. Piolet)
  • Observacions: Preveure almenys un cordino de substitució i algun espit o material d'instal·lar si es fa l'afluent.
    • IMPRESCINDIBLES LES TISORES DE PODAR, ABUNDEN ELS ESBARZERS
    • Neoprens opcionals o innecessaris fora d'èpoques plujoses

Accés i aproximació al Torrent del Querot Vell i el seu Afluent

Des de Berga prendrem la carretera C-16 en direcció Nord, cap a Puigcerdà, restant atents quan passem el nucli de la Rodonella i posteriorment l'icònica i ara clausurada Central Tèrmica de Cercs, doncs per sota d'aquesta just en una baixada de la C-16 trobarem a mà esquerra el trencall a Sant Corneli i Fígols.

La carretera puja serpentejant i passant per davant de mines tant icòniques de l'Alt Berguedà com la consolació fins trobare l trencall que duu al Museu de les Mines de Cercs i als coneguts polvorins. Passarem pel terraplè que ocupa el Torrent de Sant Romà, just davant del museu i seguirem passant pel camp de tir Joan Sistach i dirigir-nos primre al Polvorí Vell i més enllà al Polvorí Nou, punt on desapareix l'asfalt i cal seguir per camí forestal, generalment en bon estat.

Passarem l'opulent finca del Quer i Cal Gorra, voltada d'una tanca natural molt alta i característica per trobar un trencall a la dreta que obviarem, uns metres més enllà hi veurem a la nostra esquerra i molt evident, l'inici del Torrent del Querot Negre.

APROXIMACIÓ AL TORRENT DEL QUEROT NEGRE

Més que aproximació, pensem que val la pena destacar que les primeres dues terceres parts del barranc tenen poc o gens interès, doncs la nostra única preocupació serà cercar el pas més evident per evitar alguns esbarzers que, sobretot al començament ocupen bona part del llit del torrent.

EL DESCENS DEL TORRENT DEL QUEROT NEGRE

Com hem dit, baixarem com podrem, primer pel marge dret i entrant al torrent a tocar la pista, desgrimpant alguns ressalts sense equipar que podrem baixar a peu, canviant en algun moment a la banda esquerra del barranc, seguirem aquest joc poc agradable fins a topar-nos amb la primera vertical d'importància, sense possibilitat de superar-la a peu.

Trobem un parabolt amb anella a l'esquerra, i un arbust nascut a tocar de la instal·lació que ens obliga a fer de jardiners per poder baixar sense haver-nos d'esbatussar amb les seves rames. Sense haver-ho medit a consciència creiem que aquesta vertical ronda els 12 metres.

Seguirem torrent avall superant un tímid, però ben estètic encaixonament sense equipar i que es pot baixar desgrimpant, que bé hauria pogut sumar un ràpel més al descens i després del qual caldrà que busquem al centre del torrent dos espits molt vells, per bé que en bon estat i amb restes de pintura blava. Ens trobem a la part alta de la darrera vertical, i la més important i bonica d'aquest barranc, a parer nostre, és el que dóna sentit a aquest descens.

Nosaltres hem trobat els espits units per un dels cordinos més afectats per la molsa i la humitat que recordem, el canviem, i fem la primera part d'aquesta vertical per anar a cercar la següent instal·lació que podem intuir a la dreta del barranc en una petita lleixa rocosa. Uns 18 o 20 metres de corda són els que hem llançat per poder arribar amb seguretat a aquesta segona instal·lació.

Arribats aquí, ens queda l'última part de la darrera vertical del Barranc o Torrent del Querot Negre, aquesta última, amb una alçada de 20 metres, presenta un petit extraplomat a l'inici per arribar a un replà rocós, i acabar de baixar d'aquí sense deixar-nos de la corda.

Retorn del Torrent del Querot Negre

Si hem estat mínimament observadors de la darrera vertical estant, haurem observat la línia elèctrica sota la qual transcórre el GR270 i que remunta cap a la pista que ens permetrà caminant mitja horeta tornar al cotxe si l'agafem a la dreta, o com ha estat el nostre cas en aquest primer ascens del GR, tombar a l'esquerra i anar a cercar l'afluent.

Però anem a pams, doncs primer podem escollir, o bé remuntem el talús que tenim just davant per davant de la darrera vertical, o seguim unes desenes de metres torrent avall; ambdues opcions ens duen al GR, i igualment ambdues opcions impliquen tenir alguna discussió amb algun esbarzer que trobarem al nostre pas.

APROXIMACIÓ A L'AFLUENT DEL TORRENT DEL QUEROT NEGRE

Per bé que la nostra intenció principal era fer el descens ressenyat al mapa de l'editorial Piolet com a Torrent de Can Quel o Afluent del Torrent de Querot Negre, torrent que tot sigui dit de passada resseguirem per la seva llera esquerre en el nostre ascens pel GR, i en havent observat que es tracta només d'una successió de ressalts amb aigua, completament obert i sense cap vertical interessant, la memòria ens ha traït i hem cregut que calia caminar més bo i prenent la pista a l'esquerra passant per sota la casa de Ca l'Abat, creuar un altre afluent mig sec, i seguir fins abans de Cal Det per entrar al que per orografia sembla la rasa principal, més marcada i amb més caràcter i aparença de poder-se encaixonar o presentar alguna vertical.

EL DESCENS DE L'AFLUENT DEL TORRENT DEL QUEROT NEGRE

Podem dir-ne, per qui tingui necessitat de batejar tot allò que no ha estat ressenyat amb anterioritat, el torrent de Cal Det i/o també de Cal Clenxa, uns metres més amunt.

Aquest torrent, completament sec fins a la seva confluència amb el torrent de Cal Bonic i Ca l'Abat, i més avall el de Cal Quel, comença sota la casa de Cal Det de forma poc evident.

Hi accedirem una cinquantena de metres abans d'arribar a Cal Det, i bo i baixant feixa a feixa, amb algun pas on ens juguem trencar-nos un turmell, podem entrar al llit d'aquest torrent, en forma d'una gran llosa inclinada.

Ben al principi observem la possibilitat de fer un primer ràpel a la dreta, pero com que anavem perdudots i buscàvem instal·lacions hem seguit la llosa rocosa fins on el rastre del pas de l'aigua semblava que hauríem d'haver trobat un ràpel instal·lat. Res més lluny de la realitat, tot i la presència del que sembla que hauria estat una fita de rocs, ara desmuntada, no hem trobat res. Així doncs, tot i que hi havia la possibilitat de desgrimpar per un lloc o altre, pensem que el ràpel en temps de pluges bé es pot valdre treure martell i espitador i instal·lar almenys un espit per baixar-lo. Dit i fet, baixem els escassos deu metres d'aquest ràpel i seguim pel torrent fins a arribar a un petit però bonic encaixonament amb vistes a la línia elèctrica que remunta acompanyant al GR.

La primera part, es pot desgrimpar amb més o menys facilitats, però arribarem a una petita marmita, ara eixuta però que en temps de pluges ben bé deu acumular dos pams d'aigua. Aquest ressalt es pot desgrimpar per l'esquerra, però rememorant els descensos que vàrem fer a Albània plegats amb en Pere, llacem la corda a un gran bloc per baixar amb corda, som uns nostàlgics dels bons moments, si.

Pocs metres torrent avall trobarem l'aigua provinent del primer dels afluents, i encara més enllà algun altre ressalt malxinat sense equipar i on instal·lem directament la corda a un boix a la dreta.

Passat ja l'Afluent de Cal Quel, o Afluent del Querot Negre, ja trobarem un ressalt amb un monopunt al centre, al qual succeiran nombrosos ressalts sense importància fins a trobar una paret rocosa molt característica a la dreta, punt on restarem atents al centre, doncs hi trobem de nou una instal·lació per seguir baixant.

Davallarem alguns ressalts més, molt atents en veure el Torrent de Querot Negre i també una torre de la llum, cercarem a l'esquerra un petit sender, no massa evident i que passa per vora una petita paret de roca, on hi podrem observar una marca de pintura vermella, aquest és el caminet que hem utilitzat per a sortir del barranc en direcció al GR.

EL RETORN DE L'AFLUENT DEL TORRENT DEL QUEROT NEGRE

Com en la sortida del Torrent del Querot Negre, prendrem el GR costes amunt fins trobar la pista, que prendrem a la dreta per tornar al cotxe de nou en menys de mitja hora.

Ressenya del Barranc del torrent del Querot Negre i el seu Afluent

Ni tant sols en l'edició del mapa de Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà s'hi inclou una topografia o ressenya dibuixada del Torrent del Querot Negre, menys encara, doncs, n'hi ha cap de disponible per l'afluent que hem recorregut per "error", i no considerem necessari invertir temps en dibuixar-ne una. Amb tot, qui necessita un dibuixet sabent l'alçada del ràpel més alt?