Barranquisme a la Catalunya Nord, el barranc de les Anelles

Fa anys que fem barrancs, i fa anys que ens mirem d'apropar cada any a fer, almenys una vegada, les divertidíssimes Gorgues del Llech.

També és clar que parlem i parlem, i pensem sobre la possibilitat de combinar el Llech amb altres barrancs bonics a la zona, barrancs que no hem fet i que tenen també força nomenada. Aprofitem així el darrer cap de setmana abans de començar la feinada de la temporada d'estiu per a apropar-nos de nou a la Catalunya nord, al Llanguedoc-Rosselló amb cinc barrancs a la llista, dels quals tres són els preferents.

Maria Valenta, Mas Cal Sant, Anelles, Baussous, i és clar, el Llech per a posar la cirereta al pastís.

Sortim amb la Glòria, que estrena neoprè, i no té gaire pràctica amb això dels barrancs, així que també serà bona ocasió per a prendre-s'ho amb calma, i aprofitar per prendre notes dels barrancs i fer-nos nosaltres mateixos les ressenyes que no hem trobat d'aquests barrancs i oferir-les a tothom qui les pugui necessitar.

Sóm a dissabte i al matí ja hem fet el Mas Cal Sant, i ara li toca al que sembla ser el considerat més emblemàtic de la zona, el gorg de les Anelles.

Fitxa del descens

• Activitat: Barranquisme / Senderisme
  • Punt de sortida: Aparcament abans del trencant Mas de la Maura/Mas de l'Arnau
  • Població més propera: Ceret
  • Combinació de cotxes: no és necessària
  • Distància d'aproximació: 0,87km
  • Longitud del barranc: 1km aprox
  • Temps de descens: 2h29' comptant equipar-nos, el ritme lent, i havent trobat un grup nombrós al penúltim rapel
  • Temps de descens real: podem comptar 1h30' com a màxim si sóm mínimament àgils
  • Temps total emprat: 3h4' (si no trobem grups i anem a bon ritme, podem retallar una hora ben bona.
  • Dificultat: Dificultat mitja
  • Ràpel més llarg: 22/23 mts (fraccionable)
    • 2449OT CÉRET - 1:25.000 (IGN Francès)
  • Material recomanable:Res a destacar, en general molt ben equipat

Punts de referència

Punt de referència Temps parcial Temps total Km.
Cotxe 00:00 00:00 0
Sender descens 4' 4' 0,37
Inici Barranc 9' 9' 0,87
Fi Barranc 2h29' 2h42 1,87
Carretera 19' 3h1' 2,55
Cotxe 3' 3h4' 2,73

Descripció de la ruta

Accés a la zona:
No ens és fàcil descriure l'accés a l'aparcament del gorg de les Anelles, doncs hi vàrem accedir per dins Ceret, fet que ho fa més enrevessat, a veure si ens en sortim.

Arribats a Ceret, des de la Forja de Reiners trobarem una rotonda just després de passar sota un antic pont de ferrocarril, on prendrem la segona sortida, indicada com a "Le Perthus, MAUREILLAS las ILLAS", cap al centre de la vila.
Seguirem per aquest carrer fins a arribar de nou a una rotonda on prendrem la darrera sortida, seguint "LE PERTHUS I MAUREILLAS".

Seguint el carrer i abans d'una altra rotonda, trobarem un primer trencant a la dreta on posa LE VENTOUS I FONTFREDE, no prendrem aquest, doncs si ens hi fixem, al següent trencant a mà dreta (a pocs metres) hi indica també FONTFREDE, CENTRE VILA i entre altres també la GENDARMERIE, aquest és el trencant que hem d'agafar i seguir sense prendre cap trencant, passant per la caserna de bombers i fins arribar a una bifurcació on hem d'escollir esquerra o dreta, i escollim esquerra, al cap d'un tros veurem uns amples aparcaments a la nostra esquerra, i un edifici oficial a la dreta, que ens confirmen que anem bé.

De seguida el carrer s'endinsa sota uns arbres que pel nom del carrer deuen ser Til·lers. Si ens hi fixem, un rètol ens indica LAS ILLAS i Fontfrède a la dreta, aquest tencant a la dreta és el que hem d'agafar per seguir cap al barranc. Seguirem sempre pel carrer més evident, així com cercant les indicacions a Las Illas i Fontfrède.

En breu, el carrer esdevé una carretereta que s'enfila a la muntanya, deixant enrere la vila de Ceret i transitant per les típiques urbanitzacions de muntanya de la zona.

A partir d'aquí, poc més a comentar, seguirem muntanya amunt, passarem per un bonic mirador a la vila de Ceret, en una corba de dretes, després d'un tram força revirat i seguirem, ara parant atenció a un petit pontarró de pedra que creua una rasa, tot fent corba a la dreta, després del qual, veurem un evident aparcament a dreta i esquerra, que és on hem de deixar el cotxe.

Aproximació:
Des del cotxe seguirem la carretera en sentit ascendent fins uns metres després d'una corba marcada de dretes, un sender baixa per la dreta, hi trobarem algunes marques blaves, i el descens és força ràpid i directe al riu.

EL BARRANC GORG DE LES ANELLES

El gorg de les Anelles comença francament fort i amb emoció, el trobem una mica més carregat que el Mas Calsan, el barranc que hem fet al matí, amb tot però el cabal no sembla que hagi de donar problemes (és la primera vegada que baixem el gorg de les Anelles).

Arribats al barranc i després d'un petit ressalt arribem al passamà que hi ha a l'esquerra per arribar a les capçaleres per a fer el primer ràpel, d'uns 27mts, un llarg tobogan corbat, fent un ràpel realment estètic i que ens llança a una gran tolla.

Val a dir que aquest primer ràpel és fraccionable per la dreta, on trobarem, més o menys a mitja alçada, un passamà que se surt de l'actiu i ens duu a un ràpel d'uns 12mts i que a priori sembla saltable (no comprobat).

Sortint del toll que hi ha a la base d'aquest primer ràpel, hi trobem un arbre mort, no podem evitar tornar la mirada enrere per mirar-nos aquesta raconada tant bonica; al cap de poc, un nou ràpel en forma de rampa de 7 metres i que ens duu a un petit ressalt que podem superar per la dreta, o si estem juganers, buscar el petit pas inferior que hi ha per l'esquerra.

Aquí trobarem un petit tram amb arbres, uns 30 metres potser, i que després d'un ressalt ens durà a un bloc encastat al començament d'una gran gorja i inici d'un passadís que zigzagueja, amb una primera reunió a l'esquerra, i que amb un ràpel de 8/9 metres ens deixa en una altra reunió que amb uns 13 metres ens deixarà ja fora d'aquest passadís, en un toll d'aigua, al qual es pot saltar si accedim al passamà ascendent que hi ha a l'esquerra.

Si seguim endavant, a l'extrem del toll hi ha la capçalera d'un ràpel en forma de rampa, d'uns 15 metres i que ens deixa en un passadís d'aigua on cal nedar, o deixar-nos portar, que fa corba cap a la dreta i ens deixa en un indret on la gorja fa una bauma a l'esquerra, i a l'inici del ràpel de 6 metres, força encaixonat, on caldrà valorar si el cabal ens permet controlar la situació, o hem d'optar per l'alternativa esquerra, per fora de l'actiu. Superat aquest rapel, un tobogan d'uns 3 metres ens deixa en un gran toll on l'ambient s'obre un xic.

En aquest toll hi ha vàries coses a comentar, la primera i de seguretat, és que sortint del toll, a la zona d'arbres i a mà dreta, sembla intuir-se una canal per on puja un rastre que pot ser un possible escapament. A l'altra banda, a la paret esquerra, en canvi, trobarem un passamà ascendent, que ens permet arribar a un petit replà a mitja paret per a fer un salt d'uns 6 metres. Tot plegat ho reconeixerem, a banda de ser la sortida després del ràpel encaixat, perquè hi ha un gran arbre mort enmig d'altres arbres vius.

Passats uns vint metres, a l'esquerra trobarem un passamà que ens duu a un ràpel de 5 metres que sembla saltable.

Aquí ja trobem un grup amb guia d'unes 10 persones, fet que ens fa perdre molt de temps als dos rapels, i als passos inferiors que vindran.

Superat el ràpel de 5 metres, encarem el darrer ràpel, de 12 metres que podem baixar d'esquena a la paret. Un cop baix, podem remuntar una mica fins a una repisa que hi ha a la dreta hidrogràfica del ràpel, i fer un salt d'uns 4 metres. A la repisa hi trobem alguna instal·lació per a fixar-hi una corda, si anem en grup pot ser útil per a fer la grimpada més segura.

Seguirem avall sense complicacions a destacar fins a arribar a una gran llosa al mig del torrent, on per l'esquerra hi ha instal·lacions per a progressar amb corda; també hi trobarem una corda fixa que ens ajuda a superar els 2 metres que hi ha fins a sota la llosa, primer pas inferior.

Buscant, sortint de sota la llosa i arrambat a la paret dreta, un nou pas inferior, aquest encara més estret i que haurem d'afrontar sense motxilla.

Superat aquests dos passos inferiors ja només ens quedarà seguir riera avall fins trobar alguna marca blava que ens indica el camí de sortida, que és molt evident.

Retorn:
El sender, malgrat que pensaríem que sortiria per la dreta, s'inicia per l'esquerra hidrogràfica de la rasa, per creuar a la dreta de la rasa al cap de pocs metres, s'enfila fort i amunt, en un ascens molt directe a la carretera. Hi ha alguna bifurcació que ens pot confondre, que hem de prendre a l'esquerra.

Arribats al a carretera la seguirem uns metres cap a la dreta, per creuar de nou el pont de pedra i arribar al cotxe.

El barranc de les Anelles és un barranc espectacular, especialment el seu primer ràpel i el tram engorjat. Pot ser apte per a no iniciats, però cal parar compte amb que qui no està habituat amb aquests ambients, pot sentir-se tens amb la primera gran vertical a més de tenir dificultats per superar el passamà fins la capçalera.

Ressenya del Barranc de les Anelles

croquis ressenya anelles

Arxius de descàrrega

ATENCIÓ: El track original contempla només l'aproximació i el retorn, el barranc ha estat traçat sobre mapa.

Descarrega el track fent click dret i seleccionant  aquí "Guardar com"
Format GPX

Ceret
GORG DE LES ANELLES

L'entrada al barranc ja és de per si bonica.

De seguida arribem al passamà del primer ràpel

Baixant l'espectacular primer ràpel

Paisatgísticament és espectacular

BARRANC GORG DE LES ANELLES

Una rampa d'uns set metres després del primer ràpel

Encarant el final del passadís en zigzag

El darrer ràpel del tram més engorjat és també molt maco

Penúltim ràpel o salt, de 5 metres

Últim ràpel, 12 mts

Buscant la corda fixa per al pas inferior

BARRANC GORG DE LES ANELLES

Sortida del segon pas inferior

El caos de blocs que provoca els dos passos inferiors

Algunes marques blaves ens marquen el camí de tornada

BARRANC GORG DE LES ANELLES

Després d'una bona suada i remuntar gairebé 150 metres arribem a la carretera de nou