el pas de la Cova dels Talibans al Pedraforca

Les Coves dels Talibans i la Gran Diagonal del Pedraforca

Sortim per a recórrer una de les rutes menys transitades per pujar al Pollegó Inferior del Pedraforca, la muntanya màgica.
Si bé la Gran Diagonal al Pollegó Inferior sí que és molt coneguda per molts i moltes senderistes, arribar a la Feixa Alt, a la base de la Gran Diagonal a través del Forat Gran de la Feixa Alta i el bonic pont de roca que el precedeix, conjunt conegut com a les Coves dels Talibans, és una opció molt més atractiva malgrat que no és una activitat a l'abast de tothom, doncs ens presenta petites complicacions tècniques que poden requerir progressió amb cordes per avançar amb més seguretat, tot i que hi ha una instal·lació de cordes en fix.

En la nostra darrera visita el novembre de 2020 hem trobat les cordes fixes en un estat acceptable, moltes d'elles nusades directament damunt la xapa dels ancoratges. La corda en més mal estat, és la primera que trobem, per remuntar el primer mur herbós a l'esquerra del pont de roca, la camisa s'ha separat de l'ànima i aquesta última es veu per complet en un tram de ben bé un pam.

Els ancoratges, en canvi es troben tots en bon estat.

Així doncs, aquí descriurem una activitat que resulta més que atractiva i interessant per pujar al Pollegó Inferior del Pedraforca, però que en cap cas podem subestimar ni molt menys considerar apta per a tothom. A més, serà molt i molt convenient portar un mínim de material per assegurar-nos. Dir també, que entre el Pont de Roca i la cavitat del Forat Gran de la Feixa Alta hi ha un flanqueig obligat i molt exposat, sense instal·lacions per a protegir-lo, tot i que si que hi ha alguns boixos que ens poden ser útils, eviteu fer la ruta en dies després de pluja.

Fitxa d'aquesta ruta per pujar al Pedraforca

• Activitat: Senderisme al Berguedà
  • Punt de sortida: Aparcament sota Coll de Jou, a la pista del Mirador de Gresolet
  • Població més propera: Saldes
  • Distància: 9,3 quilòmetres aprox.
  • Desnivell positiu: 1.100 metres aprox.
  • Temps: 6h11'
Camí de Gósol o 360º del Pedraforca 14' 5h51' 8,15
Torrent damunt l'aparcament 8' 5h59' 8,74
Aparcament vora carretera al Mirador 12' 6h11' 9,3

Com arribar l'inici de la ruta de les Coves dels Talibans:

Si arribem a les Valls del Pedraforca per la carretera C-16 en sentit Nord, passat el Túnel de Guardiola de Berguedà situat just a la confluència del riu Saldes amb el Llobregat i on trobem també a l'altra banda del riu la Central Hidroelèctrica Guardiola de Berguedà, trobarem els indicadors del Massís del Pedraforca, assenyalant-nos que hem de prendre a mà esquerra la carretera que duu al Collet i d'allí comença a resseguir la riba dreta de la vall del Saldes.

No deixarem aquesta carretera fins a passar el poble de Saldes, que ens quedarà a la nostra dreta, per damunt la carretera i amb unes vistes privilegiades a la muntanya del Pedraforca i a la seva famosa tartera de Saldes.

En una recta fora del poble, amb unes vistes privilegiades a la cara sud del Pedraforca i també a uns coberts de les antigues instal·lacions que anys enrere havien explotat les mines de les quals avui dia encara en veiem algunes cicatrius a la muntanya, estarem atents al trencall a mà dreta indicant el Refugi Lluís Estasen, el Mirador de Gresolet, Massís del Pedraforca i altres veïnats de Saldes.

Seguint aquesta carretera uns centenars de metres i un cop deixat enrere el Refugi El Roget, en una corba  molt tancada d'esquerres veurem vagament les instal·lacions d'un dipòsit d'aigua. Després d'aquesta corba la carretera planeja llargament fins a una altra corba molt i tancada aquest cop a la dreta. Just després d'un conjunt d'arbres hi veurem una primera pista que marxa a l'esquerra i al cap d'unes desenes de metres, molt i molt evident, trobarem a l'esquerra un generós aparcament de grava del qual surt també una pista en sentit ascendent.

Si no tenim un vehicle tot terreny, el deixarem aquí, doncs a voltes la pista a Coll de Jou no permet la pujada a turismes.

La ruta d'aproximació a les Coves dels Talibans:

Un cop haurem aparcat prendrem la pista que surt en direcció Oest/Sud-Oest de l'aparcament, que ascendeix de forma suau però continuada cap a Coll de Jou. A mitja pujada per la pista deixarem enrere i a la nostra dreta un dipòsit d'aigua i uns tres-cents metres més amunt obviarem un primer trencant a la dreta que marxa en la direcció oposada a la que avancem nosaltres.

Arribarem de forma clara i evident a Coll de Jou, on observarem les cicatrius que les mines a cel obert que s'havien explotat al Pedraforca i que tant havien omplert de vida les Valls del Pedraforca i tantes altres de la comarca del Berguedà, resten avui com a un trist vestigi d'un passat que molts enyoren.

Tornant a la ruta, però, en aquest punt prendrem la pista que surt a la dreta, en direcció als terrers de la part superior del celobert. Després d'una corba a l'esquerra i més o menys al final del terrer que hem anat resseguint per sota, trobarem un cartell i un camí amb marques de sender local (verdes i blanques) que prendrem per començar a guanyar alçada direcció al Prat de Reo on no acabarem d'arribar perquè a mesura que anem pujant veurem el primer pont de roca i restarem atents a la part alta del torrent, superades les tarteres més amples i just abans d'endinsar-nos massa al bosquet de la part alta, començarem a creuar cercant els rastres de camí que anirem trobant, intentant evitar embardissar-nos més del compte a la vegada que buscarem apropar-nos a la paret de mica en mica fins a arribar de forma molt evident i clara als peus del gran i preciós pont de roca on ja veurem a l'esquerra d'aquest, un fort pendent herbós amb una corda fixa instal·lada fins a la vora d'uns boixos.

Les Coves dels Talibans, i el Forat Gran de la Feixa Alta

A la base del pont de roca aprofitarem per equipar-nos amb el casc i l'arnés, i ens encordarem fins a superar el pont de roca i entrar en una curta canal just abans del temut flanqueig.

Iniciem la grimpada per la nostra esquerra seguint l'itinerari de la corda fixa i ajudant-nos amb aquesta, però sense estrebar-la massa perquè no en coneixem l'estat. Només arribar dalt comprovem que aquesta corda no es troba en el millor estat possible, per bé que encara aguantarà el pes d'una persona estirant per grimpar.

Com ja hem dit, la camisa s'ha separat de l'ànima deixant aquesta a la vista en ben bé un pam.

A aquesta grimpada la segueix un flanqueig cap al fons de la canal en la qual ens estem endinsant, on comença el passamà ascendent que busca superar el pont de roca. El pas en si mateix no és complicat, però no hi abunden massa preses per a les mans i precisament en aquest punt una relliscada i la consegüent caiguda les pagaríem cares. El tram més complicat està equipat amb la corda vella i una de nova amb un tros de mànega a tall de protector per un més que evident fregament amb la roca.

Superat el pont de roca, un darrer tram de corda fixa ens treu de la vertical i ens deixa en una curta canal.

Arribats en aquest punt voldríem fer un petit incís, i és que ens hem penedit i molt de no haver dut alguns trams de corda vella (però en bon estat) per substituir i retirar les més perjudicades en favor de qui pugui resseguir la ruta els dies posteriors a nosaltres a més de posar mallons a les xapes dels ancoratges per allargar la vida útil de les cordes.

A la part alta de la canal, un pas tallat entre els boixos que hi ha a la dreta ens permet accedir a un flanqueig un xic compromès on si caiem no explicarem cap més batalleta al bar.
Tot i el perill en cas de caiguda, el flanqueig no presenta cap complicació tècnica i es fa a peu sense trobar-nos amb cap complicació tècnica enmig. Al final d'aquest flanqueig baixem a un balcó inclinat i vestit amb herba als peus del Forat Gran de la Feixa Alta, més conegut com les Coves dels Talibans.

Arribats fins aquí i abans d'endinsar-nos a la cavitat, parem i restem embadalits uns minuts, ja que les vistes, i la sensació de trobar-nos en un indret inhòspit com aquest ens regala un sentiment molt agradable i que convida a gaudir del moment.

topografia i mapa de les coves dels talibans

El Forat Gran de la Feixa Alta es tracta d'una cavitat de tres boques, coneguda de fa molts i molts anys i amb un recorregut en forma de túnel ascendent d'una vuitantena de metres que supera un desnivell total d'uns cinquanta metres. Actualment com ja hem comentat molts cops es coneix més com a les Coves dels Talibans, incloent-hi en el conjunt el pont de roca que hem superat anteriorment.

Començarem a ascendir cap a la boca superior de les Coves dels Talibans, amb cura perquè hi trobarem molta grava i podem fer-la caure damunt dels companys, i sortirem a la part baixa de la Feixa Alta on, de nou, l'espectacle que l'entorn ens brinda als sentits és senzillament aclaparador.

La ruta per la Feixa Alta i la Gran Diagonal al Pollegó Inferior

Arribats en aquest punt la ruta esdevé menys tècnica, creuarem en sentit Nord i fortament ascendent la feixa alta per situar-nos just per sota les altives parets del Pollegó Inferior, la cara Sud del Pedraforca i recorrerem la Feixa Alta cap a l'oest, buscant l'entrada a la gran diagonal, molt evident. (Cal restar atents, puix que abans de la Gran Diagonal podríem estar temptats d'entrar a una altra diagonal just abans, i que ens pot donar molts maldecaps).

Ens endinsarem doncs a la gran diagonal, un itinerari ja més conegut i apte per a un ventall més gran d'esportistes, tot i que cal ser hàbils en les grimpades.

De tota la Gran Diagonal al Pollegó Inferior del Pedraforca en destacarem sobretot l'entorn d'alta muntanya que ens acompanyarà de forma continuada durant bona estona, doncs hi ha grimpades llargues i prolongades, a més del tram equipat amb cadenes fixes.

Convé destacar també que aquestes cadenes tenen en la seva capçalera una instal·lació sobre tres burins, dels quals la placa d'un ja s'ha trencat, i els altres dos es troben fortament doblegats. De fet, si ens hi esforçem una mica aquest tram bé que el podrem treure grimpant en lliure si optem per progressar per l'esquerra de les cadenes.

Arribats a la part alta de la Gran Diagonal del Pedraforca hi trobarem un petit replà que flanqueja a la dreta per endinsar-se a una tartera per la que progressarem escassament cent metres per grimpar de nou per la dreta on trobarem un pas encaixonat de IV grau però que amb prou feines medeix dos metres d'alçada i que superarem sense problemes.

Passada aquesta darrera dificultat, ja només ens quedarà seguir per pujar al cim del Pollegó Inferior del Pedraforca. Mantindrem el rumb fixat a l'est una cinquantena llarga de metres fins trobar el punt més evident que ens conduirà inequívocament al cim "petit" del Pedraforca.

La baixada del Pollegó Inferior per les Costes d'en Dou

Un cop al cim, havent-nos refet de la pujada, menjats i gaudit plenament de la panoràmica, iniciarem el descens buscant les marques verdes del descens per les Costes d'en Dou en direcció al Balcó de la Joaquima.
Val a dir que a la part baixa és molt fàcil perdre el camí i les marques perquè el sender esdevé poc fressat, i de fet, tampoc és necessari anar fins al Balcó de la Joaquima per baixar a la base de la Tartera de Saldes.

Com que el terreny es va tornant cada vegada menys vertical baixem pel dret, buscant els passos més evidents fins retrobar de nou el camí que davalla del Balcó de la Joaquima i que ens duu a la base de la Tartera, que ja fa estona que teníem a la vista.

Arribats a la base, en lloc de prendre el conegut i recorregut PR C-123 que ens retornaria al Refugi Lluís Estasen del Pedraforca, continuarem tartera avall fins a trobar la cruïlla del Camí que ve de Gósol i que forma part de la ruta de la volta de 360° al Massís del Pedraforca.

Aquest camí, que primer baixa moderadament, però que acaba esdevenint planer ens duu a Coll de Jou, des d'on podríem prendre la pista que hem pujat a primera hora.

Amb tot, però, decidim baixar pel torrent que el mapa indica just damunt de l'aparcament on hem deixat el cotxe i que en pocs minuts ens permetrà concloure l'activitat sense repetir cap tram del camí d'anada.

Altimetria

perfil altimetría del Pollegó Inferior del Pedraforca

S'observen dos errors a l'altimetria de la ruta en els quilòmetres 4 i 4,75

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: Parts del tram han estat corregides sobre mapa degut als errors de la senyal GPS per la proximitat de cingleres, parets, o zones enclotades.

el sender local que puja a les coves dels Talibans

Un sender perfectament senyalitzat ens apropa a la part alta del Torrent de Cal Ninot

la cara sud del Pedraforca

Les parets de sota la Feixa Alta, a la cara sud del Pedraforca

camí a les coves dels talibans al Pedraforca

El camí cap a les Coves dels Talibans no té massa continuïtat

Als peus d'una esquerda i del gran pont de roca

pas complicat de la cova dels Talibans

Un cop superat el pas complicat de les Coves dels Talibans

el pas de la Cova dels Talibans al Pedraforca
vistes sobre la Serra d'Ensija

Precioses vistes sobre la Serra d'Ensija des de la canal rocosa

Vista general de la canal que separa el pont de Roca del flanqueig

Sortint del delicat flanqueig entre les Coves dels Talibans al Pedraforca

Vista general de la boca inferior del Forat Gran de la Feixa Alta

Vistes cap al sud des de dins del Forat Gran

grimpant dins les Coves dels Talibans

Grimpant dins les Coves dels Talibans

Sortint per la part alta de la cavitat