Senderisme al Berguedà, de la creu del Cabrer als Rasos de Dalt

Si algun indret és ideal per a iniciar-se al món de la muntanya, o almenys un d'ells, és l'estació de Rasos de Peguera.

Aquesta ens ofereix un indret perfecte per a començar a endinsar-nos en el món del muntanyisme; un terreny controlat, sense grans desnivells ni zones excessivament perilloses així com ambients de tot tipus segons la temporada.

En aquesta ocasió expliquem una bonica ruta ideal per a un matí i en la que gaudirem tant com puguem de l'entorn, pujant al cim més alt de l'indret, i visitant el que molt segurament és el fenòmen geològic més curiós que hi ha per aquests verals.

Ho farem, a més, seguint camins, però també deixant-nos guiar per la intuïció a través de bells boscos de pins amb les més variades i inversemblants formes.
Qui sap, si amb un xic de sort, ens toparem amb algun gall fer, sens dubte, el rei de Rasos de Peguera.

Fitxa

• Activitat: Senderisme
  • Punt de sortida: Creu del Cabrer (Rasos de Peguera)
  • Població més propera: Espinalbet (Berga per a serveis)
  • Distància: 4,28 quilòmetres
  • Desnivell positiu: 217 metres aprox.
  • Temps: 1h11'
  • Dificultat: Baixa-llevat del tram que segueix la carena entre els Rasos de Dalt fins al Corral
    • Rasos de Peguera - Serra d'Ensija (Ed. Alpina 1:25.000)
  • Material recomanable: mapa i brúixola

Punts de referència

Punt de referència Temps Parcial Temps total Km recorreguts
Creu del Cabrer 0 0 0
les Collades 14' 14' 1,04
Rasos de Dalt 16' 30' 1,73
Corral de Vallsabuc 24' 54' 3,28
Creu del Cabrer 17' 1h11' 4,28

Descripció de la ruta

Esperant l'hivern, o almenys, la seva neu, sortim un dia de gener a estirar les cames fins als Rasos de Dalt.

Val a dir, abans de començar, que tant el trobareu anomenat així, Rasos de Dalt, com el Salabardar, el cap de la Baga de Peguera, o fins-hi tot, el Pedró, tot depèn del mapa que tingueu a les mans.

Sortirem doncs caminant des de l'aparcament de l'estació de Rasos de Peguera, conegut com la Creu del Cabrer, degut a la creu que presideix l'aparcament i que té una estreta relació amb el bandoler Cabrer; però això ho explicarem en una altra ocasió.

Ens endinsarem a les pistes de Rasos de Peguera en direcció Est/Nord-Est, anant a cercar l'inici dels circuits de raquetes de neu, per anar a cercar el camí que segueix, un xic alçat, el torrent de les Canals de Catllarí i que ens durà a les Collades. Altrament també podríem seguir el circuit groc de raquetes de neu fins que se'n separa la variant blava, doncs en aquest punt ja s'obrirà, evident i davant nostre, el pla de les Collades.

A les Collades veurem, a la nostra dreta (sud), l'imponent tallafocs de l'estació de Rasos de Peguera, amb els petits pins, reclamant de nou per al bosc, el terreny que se li va guanyar anys enrere. Al nord, veurem ja el Salabardar o Rasos de Dalt, i bé que podríem encarar directament el pendent per atacar directament el cim, però no ho farem, sinó que anirem a cercar el camí habitual de pujada bo i creuant el planell en direcció Est fins que aquest comença a baixar suaument, i ens anirem dirigint a l'esquerra (nord, nord-est) buscant una rasa molt evident al principi de la qual ja veurem un cartell oxidat amb una marca groga.

Les marques grogues ens acompanyaran durant el nostre ascens per la rasa fins al cim dels Rasos de Dalt, així que en aquest tram, no cal patir per les nostres habilitats d'orientació. Durant la pujada, ens trobarem amb un bosc vell, ple de pins de moltes branques i terriblement recargolats que amenitzen la feixuga pujada.

Poc abans d'arribar a dalt, observarem com el bosc es va obrint, els arbres són més baixos i esclarissats, i el pendent es va suavitzant, fins a esdevenir pràcticament pla a la part alta, just al cim dels Rasos de Dalt.

Arribats en aquest punt, podem tornar sobre els nostres passos si no tenim nocions d'orientació, però si sabem llegir mapes i treballar amb la brúixola, o senzillament ens orientem bé a la muntanya, podem afegir un xic d'aventura a l'excursió, a la vegada que la fem circular, dirigint-nos bo i resseguint la carena dels Rasos de Dalt en direcció Oest fins a trobar els planells on hi ha el Corral de Vallsabuc.

Altra vegada, tindrem trams de bosc vell, amb algunes oportunitats de treure el nas entre els pins en algun planell per a contemplar les precioses vistes a algunes de les pistes de Rasos de Peguera, i sobretot, les vistes a Montserrat i la plana central del Principat.
Arribats als plans del Corral de Vallsabuc, veurem que hi ha una pista que els travessa de Sud a Nord o viceversa, paga i molt la pena seguir-la en direcció Nord, fins a uns planells un xic més alts (la cota 1956 al mapa Alpina), des d'on les vistes a la creu del Cabrer són espectaculars, més encara en un dia clar, i encara més i més espectaculars són les vistes a la cara Sud de la serra del Cadí i sobretot la d'Ensija, molt i molt propera; també si ens apropem a la cota 1956, gaudirem de vistes fins més enllà de la Tossa d'Alp, albirant fins al Puigmal.

Tornant al Corral, que segur que no ha passat desaparcebut als nostres ulls, contemplarem l'enorme fenòmen doliniforme, envoltat de parets on a l'estiu podem gaudir de bones escalades a la fresca. Aquesta és una bona opció si cerquem un lloc on aprendre.

Del Corral estant, només ens quedarà seguir la rasa que en baixa en direcció Sud, fins a creuar una bassa artificial per abeurar el bestiar que amb la bonança pastura per Rasos de Peguera, i arribar a baix, vora la pista de Peguera, on trobarem un triador de vaques.

Prendrem la pista en sentit sud, cap a l'estació de Rasos de Peguera, de nou, tornarem a ser a l'aparcament, a la Creu del Cabrer.

La totalitat de la ruta és apta per a fer durant tot l'any, prenent la precaució de sortir, és clar, amb raquetes de neu els dies d'hivern que hi hagi neu.

Altimetría

Arxius de descàrrega

Descarrega el track fent click dret i seleccionant  aquí "Guardar com"
Format GPX

Els indicadors grocs del circuit de raquetes ens poden ajudar a arribar a les Collades

Al bell mig de les Collades hi ha una dolina prou gran, i vistes als Rasos de Dalt

Un senyal oxidat ens indica l'inici de la pujada per la rasa

Una senyera amb un rètol coronen els Rasos de Dalt

Detall del rètol posat pel CEB

La Tossa, el Puigllançada i fins al Puigmal, les boniques vistes que tenim

El Corral de Vallsabuc, un bon indret per a aprendre a escalar.

Vistes a Port del Comte, des de vora el triador de vaques