Garganta de Mirabal

No és només que la Garganta de Miraval, o també escrita Mirabal aparegui a l'interessantíssim llibre que de fa anys recull els 50 descensos més bonics del Pirineu (vessant sud), sinó que també apareix al més que interessant llibre d'en Caracal (Stéphane Coté) "Le Tour de l'Europe en Canyon", on ens proposa doncs això, un preciós viatge per Europa bo i visitant el que són, a parer seu, els millors descensos de cada zona, recollint-ne un total de 103 (+1 al Marroc), i doncs, incloent també la Garganta de Mirabal.

Tota aquesta tirallonga per començar a parlar del barranco de Mirabal?

Doncs si, i és que el Mirabal, es miri com es miri, valgui la redundància, és un descens que cal escriure en majúscules, ja que ens trobem davant d'un descens llarg, cabalós tot l'any i amb trams ben estrets que arriben a generar parts de foscos i també moviments d'aigua que cal llegir anticipadament per evitar accidents.

Així doncs, caldrà una bona forma física, i també paciència, perquè el barranc acaba sent ben aquàtic.

Amb tot, cal prendre's el temps suficient per a gaudir del magnífic canó excavat per la força de l'aigua, que no deixarà de meravellar-nos fins al seu final.

Cal fer notar també, que aquí descrivim un descens fet a vista amb l'Òscar, i cap dels dos coneixíem el barranc, així que podem haver-nos saltat algun element interessant, sembla que algun salt sí que el vam passar sense saltar.

Fitxa tècnica de la Garganta de Mirabal

• Activitat: Barranquisme al Pirineu Aragonès
  • Altres toponímies:
    • Miraval o Mirabal, ho podem trobar escrit d'ambdues maneres.
  • Punt de sortida: Caserío / Molino de Miraval
  • Població més propera: Cortalaviña - Hospital de Tella
  • Combinació de cotxes: si
  • Temps amb dos cotxes:
    • Temps d'aproximació: 5'
    • Temps de descens: 2h 30' *
    • Temps de retorn: 30' *

* Comptant com a retorn també el tram caminant pel riu després de sortir de la gorja.

• Dificultat: v2 a4 IV
  • Cordes:
    • 2*15
    • IGN
    • Ordesa y Monte Perdido - 1:40.000 (Ed. Alpina)
    • 50 Barrancos del Pirineo, Descensos más bellos - José A. Ortega & Miguel Á. Cebrián - Ed. Desnivel
    • Tour de l'Europe en Canyon - Les plus belles descentes - Stéphane Coté (Caracal) - Autoeditat
    • Barranquismo en el Pirineo, Aínsa y Alrededores - Ed. Prames
  • Material recomanable o observacions:
    • Eviteu el descens en dies d'inestabilitat meteorològica.

Com arribar al Barranco de Mirabal

Des d'Ainsa prendrem la carretera A-138 enm direcció Escalona i passat el poble, a la rotonda, seguirem recte cap a Bielsa. Al següent nucli que arribarem és Hospital de Tella, on després de la primera casa-restaurant, a la dreta, creuarem el Río Yaga, fixem-nos de seguida amb l'ample aparcament sota el poble, on deixarem el cotxe de retorn.

Amb el cotxe d'aproximació continuarem, no pas gaire, fins a identificar el següent trencall, a l'esquerra i que es dirigeix a Tella, la Ruta de las Ermitas, però també a la Garganta de Escuaín i els "Miradores de Revilla". Seguirem aquesta petita carretera asfaltada fins a veure el poble de Cortalaviña, on després d'un rètol del camino de Santiago i just a l'inici d'una corba a l'esquerra, surt per sota la carretera una pista amb un rètol que indica Mirabal i Estaroniello.

Cal destacar que aquesta pista és, a priori, de pagament, i trobarem al cap de poc una màquina per fer-ho, cal dur monedes d'euro, o billets de cinc. Al dia d'aquest descens, maig de 2023, la màquina no funcionava, així que no vàrem pagar, però se'ns havia advertit de fer fotos a l'error indicat a la pantalla, per si se'ns posava alguna multa per no tenir el tiquet visible al cotxe.

Seguirem doncs aquesta pista, amb un estat més que acceptable, i farem una corba molt marcada a la dreta amb un ample espai per aparcar al seu interior, aquest seria l'aparcament per al Mirabal inferior, o de la sortida del superior. Nosaltres continuem, passarem el Barranco Labovaral, i aviat ja intuirem els planells del Caserío o Molino de Mirabal així com també alguna de les seves teulades. Seguirem la pista fins a trobar l'aparcament, molt evident, per sota i a l'esquerra de la pista a l'inici d'una recta, sortint d'una corba cap a l'esquerra, l'ample espai d'aparcament és un pla inclinat cap al Barranco de Lamiana i el reconeixerem perquè té una tanca de carretera o guarda-raïl amb una cadena que barra el pas a la pista que va cap a Miraval. Deixem aquí el vehicle, ben aparcat per si altres persones també volen fer-ho.

APROXIMACIÓ LA GARGANTA DE MIRAVAL

Amb discreció, ja que entrem en una propietat privada, seguirem la pista cap a Mirabal i quan aquesta creua el Barranco de Lamiana, un cartell ens convida a seguir el sender que segueix aquest barranc cap al Río Yaga, passant per la dreta d'una petita construcció.

Ja al curs del Río Yaga el seguirem, creuant per sota un pont (on hi ha un medidor que el dia del descens marcava ZERO) i ja deixant enrere les cases de Mirabal, llestos per iniciar aquest interessant i llarg descens.

EL DESCENS DE LA GARGANTA DE MIRABAL

Descriure el descens del Mirabal! Quin repte majúscul! Tant és així, que no en coneixem, o no n'hem sabut trobar croquis de cap mena, ni descripció massa acurada.

Però que el repte no ens espanti, provarem de descriure el nostre descens de la forma més acurada possible, tingueu present, però, que on nosaltres podem haver passat desgrimpant, podria haver-hi un salt per als qui coneguin bé el barranc, així que gaudiu del barranc amb cautela, i si és en companyia d'algú que el coneix bé, segur que en gaudireu encara més!

La progressió s'inicia per un tram obert, amb ressalts poc destacables i una gorja que es va formant de mica en mica, tant en estretor, com en alçada de les seves parets, que ja d'inici mostren senyals d'haver suportat grandíssimes quantitats d'aigua. Una gorja que amb ressalts petits i formacions ben curioses de seguida ens convida a nedar pels seus tolls d'aigua, alternant amb altres trams on caminarem sense inconvenient de cap mena.

No tardarem a trobar més ressalts, algun tobogan que sempre cal que algú del grup comprovi perquè hi ha molts blocs sota l'aigua durant tot el descens.

Se succeeixen ressalts minúsculs en aquest primer tram, i l'engorjat s'obrirà lleugerament i momentàniament per tornar-se a endinsar, de forma molt progressiva a la gorja, de nou, amb parets molt ben polides. Aquest nou tram de gorja ens ofereix una primera desgrimpada per l'esquerra i fora de l'aigua, trobant uns quants blocs grans sortint de l'aigua a la seva base, després dels quals l'engorjat és mes marcat.

Ressalts de diferents mides, i algun tram de natació ens condueixen a un estret on l'aigua baixa ben concentrada cap a una paret on colpeja i vira a la dreta amb força, en aquest punt, podem remuntar per una lleixa de roca a la dreta i saltar al toll de després.

Continuem el barranc en un ambient de penombra total, i davallarem un estret passadís en còmoda i segura oposició, l'aigua, per sota nostre forma un bullidor resseguint la llarga rampa. Al final d'aquest passadís en oposició, un bon "planxasso" i a nedar.

Seguim, ara ja caminant per un estret passadís custodiat per altives parets, ara però, amb més presència de la llum del Sòl.

Superarem una estretor formada per enormes troncs encastats i seguirem nedant per la gorja fins que, altre cop, observarem com les parets s'abaixen i se separen obrint lleugerament la gorja i fins que aquesta s'obre per complet on seria d'esperar que poguéssim localitzar la sortida esquerra del tram superior del barranc de Mirabal (no la hi hem sabut veure).

Ja en un tram de riu molt més obert, seguirem l'aigua i en una petita gorja, buscarem un caminet a la part dreta que ens permet saltar al toll després d'aquesta petita gorja, estalviant-nos, alhora, aquest tram de natació, que ja en duem un bon tip!

Seguim nedant, en tolls amples i ben regats per la llum del Sòl que, ara, juga amb l'aigua cristal·lina conferint encara més bellesa a l'indret.

El barranc segueix obert, però les parets es van alçant, i alhora, es recaragolen cap a damunt del barranc de Mirabal formant estètiques viseres. Fa ja una bona estona que l'amplitud de l'espai fa que desaparegui l'intens brogit de l'aigua, i ens hem relaxat a plaer, gaudint tant com podem i intentant gravar a les nostres retines cadascun dels racons que se'ns estan regalant a la vista.

Progressarem evitant com podrem els llargs trams de natació, fent algun salt a l'aigua, i superant curts caos de blocs. Tot en un espai molt bonic, una gorja ampla i generosa que a poc a poc s'anirà vestint de verd, amb alguna estretor de regal, però gens destacable.

Sabrem que arribem al final quan després d'una corba a l'esquerra del riu, aquest forma un llarg passadís aquàtic, on la paret de l'esquerra és molt més alta que la de la dreta, podent veure ja el bosc i la muntanya de la riba dreta al final del passadís d'aigua. Aquesta gorja ens deixa en un ample toll del qual sortirem, per variar, nedant.

RETORN DE LA GARGANTA DE MIRABAL

Acabada la gran gorja del Mirabal, ens queda mitja hora prou feixuga de caminar pel riu Yaga. En alguns punts podrem buscar salts a l'aigua per refrescar-nos de tant feixuga caminada. En arribar al pont de la carretera, buscarem el camí de pujada per l'esquerra, que ens condueix al cotxe de seguida.

NOTA: Sota el pont hi ha un nou medidor, que el dia del nostre descens marcava 10, en contraposició amb el 0 que marcava el de l'entrada.

Ressenya de la Garganta de Mirabal

No hem sabut trobar cap croquis dibuixat de la Garganta de Mirabal, més enllà del petit dibuix de les seves seccions, aparcaments i accessos que circula per internet.

croquis ressenya topografia barranquisme barranquismo barranco barranco Garganta Mirabal Miraval Tella Hospital de Tella Estaroniello Sobrarbe Huesca Aragón

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació i el retorn, sí que han estat enregistrats amb GPS.