Garganta de Sorrosal

Resulta inevitable tombar la vista cap a aquesta bonica cascada excavada en flysch quan hom visita la també bucòlica vila de Broto, al Pirineu Aragonès.

I en l'ocasió que aquí us relatem, no només hi tombem la mirada, sinó que també hi dirigim els nostres passos. Un descens que, sorprenentment i més enllà del que molts pensen, ofereix moltíssim més que la mateixa cascada de Sorrosal. Una gorja ben formada i estètica, amb una bona quantitat i diversitat d'obstacles fan d'aquest, un bonic i entretingut, però també llarg descens, repetim, que no es limita en absolut a la magnificent cascada del Sorrosal.

Un descens esportiu, però on també totes i tots ben segur al·lucinarem amb l'enorme caos de plecs que la roca de flysch hi forma.

En ocasió d'aquesta visita ens afegim a la trobada que els companys de Brollats es troben fent a la zona en un grup de vuit persones, així, tingueu en compte que els temps d'aproximació i descens són un xic més pausats del que és habitual en les nostres descripcions.

Fitxa tècnica del barranc de la Garganta de Sorrosal

• Activitat: Barranquisme al Pirineu Aragonès
  • Altres toponímies:
    • Barranco o río del Sorrosal
  • Punt de sortida: Plaça de Fragen
  • Població més propera: Broto
  • Combinació de cotxes: si, 5 km.
  • Temps amb dos cotxes:
    • Temps d'aproximació: 5'
    • Temps de descens: 3h 30'
  • Dificultat: v4 a3 III
  • Cordes:
    • 2*50
    • IGN
    • Ordesa y Monte Perdido - 1:40.000 (Ed. Alpina)
    • 50 Barrancos del Pirineo, Descensos más bellos - José A. Ortega & Miguel Á. Cebrián - Ed. Desnivel
    • Barranquismo en el Pirineo, Aínsa y Alrededores - Ed. Prames
    • Senderos de Agua del río Ara - Ed. Prames
  • Material recomanable o observacions:
    • Preveure material de reposició, força ancoratges malmesos.

Com arribar a la Garganta del Sorrosal

Des de la carretera N-260 a  Fiscal ens dirigirem per la carretera N-260a cap a Broto. Creuarem el poble fins al pont que travessa per damunt el Río Ara, on restarem atents ja que passat aquest pont hi ha un primer trencall a l'esquerra que obviarem per cercar el següent, al final de la barana blava, indicant "Centro de Salud", Oto, i la Cascada de Sorrosal.

Prendrem aquest trencall i circularem pel que es coneix com la carretera de Oto fins, abans de creuar el riu Sorrosal per un pont que té un altre pont de pedra a la dreta i just a tocar, observar un ampli aparcament a l'esquerra on deixarem el vehicle de retorn.

Amb el vehicle d'aproximació, retrocedirem al trencall de la carretera d'Oto amb la N-260a, ara per tombar a l'esquerra i deixant enrere Broto, dirigir-nos al seguent poblet, Fragen.

A Fragen mirarem d'aparcar al lloc on menys molestem, ja que a jutjar per l'actitud dels veïns i veïnes que hem vist, n'estan prou ben tips de barranquistes aparcant de qualsevol manera pel poble. Com sempre, la nostra actitud ha de ser del més absolut respecte a la gent i la seva tranquil·litat.

APROXIMACIÓ A LA GARGANTA DE SORROSAL

Aparquem on aparquem, començarem la descripció des de la Plaça de Fragen, a l'extrem de la qual segueix un carrer que baixa a una font bo i seguint el PR-HU-126 i que passant a tocar de la Ermita de la Asunción segueix cap al barranc sense massa confusió. Arribats al pont que creua el riu Sorrosal, cercarem a l'esquerra un petit i curt sender que condueix a un arbre del qual rapelarem per entrar al barranc.

EL DESCENS DE LA GARGANTA DE SORROSAL

Amb un primer ràpel de vuit metres des de l'enorme arbre, començarem a progressar pel barranc del Sorrosal, que en ocasió del nostre descens, porta l'aigua tèrbola fruit de les pluges prou generoses de la tarda anterior.

No tardarem pas massa en descobrir a la nostra esquerra com, podent-la confondre amb una surgència, la claveguera de Fragen cau al riu, provocant, almenys avui, una intensa olor de detergent. Una desgraciada mostra més de com, encara avui dia, bo i creient-nos un país desenvolupat, seguim contaminant el més gran dels tresors d'aquest planeta, l'aigua.

Seguim però el nostre descens, que malgrat tot ja es presenta ben bonic i comença a engorjar-se a poc a poc, amb parets mig altes vestides d'un verd exuberant, amb el flysch polit i despullat de vegetació a la part baixa, prova evident dels enormes cabals que pot arribar a acumular aquesta gorja.

El nostre descens es veurà interromput per un primer ressalt corbat cap a la dreta on, amb compte, i amb el cos també tombat cap a la dreta podrem fer un peculiar tobogan.

Més ressalts, blocs encastats a mig passadís i un entorn on el flysch no para de meravellar-nos a cada moment que alcem la vista, ens condueixen a un nou obstacle, que des d'una lleixa a l'esquerra podem saltar amb molt de compte, ja que el toll no és profund del tot, o bé, muntar un curt passamà i accedir a una capçalera per rapelar.

La gorja es va fent més profunda a cada pas, i sortirem del toll on ens trobem per un passamà ja instal·lat a la dreta on observarem que la pràctica totalitat dels punts es troben malmesos, prova, altre cop, de les enormes crescudes que experimenta el barranc de Sorrosal. Al final d'aquest passamà podrem saltar a l'aigua des d'uns sis metres d'alçada.

Seguirem progressant pel barranc fent algun tobogan, superant grans llastres de flysch al mig del barranc, una d'elles molt característica i que si, el cabal ho permet, podrem passar per sota.

El següent punt serà molt característic, un tobogan de sis metres arran de la paret dreta i que acaba en un drossatge que, tot i no fer bona pinta des de dalt, ens escup ben remoguts uns cinc o sis metres parets enllà. Alternativament, si ens fa recança l'experiència de deixar que l'aigua faci el que vulgui amb el nostre cos, trobarem una instal·lació a l'esquerra per baixar per fora l'actiu.

Poc més a destacar fins que la ferralla faci acte de presència al barranc, i és que ens trobem amb la famosa Via Ferrata del Sorrosal. En aquest punt antigament s'havia pogut fer un "tobogan de la muerte" que ben segur supera de llarg els 15 metres, però la recepció del qual s'ha omplert amb graves no oferint prou profunditat.

Podem fer un ràpel curt per perdre alçada i deixar-nos caure de més avall, o prendre el passamà de cadenes de l'esquerra per davallar força més i fer un salt o ràpel d'uns vuit metres. D'escollir l'opció de saltar, recomanem desgrimpar fins que no poguem més per així perdre alçada, doncs la recepció no és profunda en absolut, comproveu-la sempre abans de saltar perquè hi ha parts del toll que són esgarrifosament poc profundes.

Seguim la nostra progressió, fent un petit salt i fins a observar una estesa de grapes a la paret esquerra que desllueixen i resten a l'ambient feréstec del qual haviem gaudit fins ara, passarem per sota el pont de mico de la ferrata i arribarem ja a la vertical de la Cascada del Sorrosal, on observarem al marge dret, una comporta que serveix per a desviar l'aigua del riu en èpoques de sequera, i també l'entrada al conegut túnel de la Ferrata del Sorrosal.

Nosaltres però, progressarem per l'esquerra, seguint un passamà instal·lat amb cordes fixes i que ens condueix a la capçalera d'un ràpel de vuit metres per accedir, ara ja si, al primer dels grans ràpels de la cascada del Sorrosal, l'ambient i l'entorn no poden ser més bonics! Vibrem de valent.

Aquest primer ràpel de 40 presenta problemes de fregament, i ens permet també d'accedir a una lleixa per saltar des de 18 mts ?¿ i una de més baixa amb un espit, on podem recuperar la corda i fer un petit salt d'uns dos metres.

Saltant dins l'enorme toll que es troba a uns 45 metres alçat respecte a la base de la gran cascada, nedarem per creuar al marge dret, però sense temor, ja que amb un cabal normal no presenta dificultats, i no ens succionarà cap al buit. Així doncs nedant cap a la dreta, arribarem a una llastra de roca a tocar del caient de l'aigua per on podrem remuntar a la paret dreta, on trobarem la instal·lació per a rapelar els darrers i espectaculars 45 metres fins a terra, amb cabal normal, sense que l'aigua ens toqui.

Un cop a la base, ens allunyarem d'aquesta, ja que si sóm observadors, veurem a terra una incomptable quantitat de blocs caiguts de la part alta.

Opcionalment, si ens han quedat ganes d'aigua, podem saltar des de l'enorme bloc que hi ha a la base de la cascada, cap al toll que es forma entre aquest i la base de la cascada del Sorrosal.

RETORN DE LA CASCADA DE SORROSAL

A la base de la cascada de Sorrosal trobem un camí que creua el riu i que per l'esquerra hidrogràfica retorna a l'aparcament on tenim el vehicle de retorn.

Ressenya de la Garganta del Sorrosal

croquis ressenya topografia barranquisme barranquismo barranco barranco Garganta del Sorrosal Broto Fragen Sobrarbe Huesca Aragón

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc així com el de retorn, han estat modificats sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació, sí que ha estat enregistrada amb GPS afegint algunes correccions sobre mapa.