Barranc de la Canal del Joc de l’Oca – Montserrat

Recuperem la memòria tot tornant a recórrer cadascuna de les passes d'una de les canals més concorregudes del vessant sud de la muntanya de Montserrat. Una canal que fins fa uns anys fent honor al seu nom, el Joc de l'Oca, es podia fer en sentit ascendent, remuntant cordes i cadenes, trobant les diferents "caselles" d'un joc de l'Oca reservat als més forts i fortes.

A causa dels nombrosos rescats que s'hi van anar produint i la degradació de l'equipament, l'any 2020 es va reequipar per al seu descens, però se'n va desequipar i prohibir l'ascens.

Així doncs, en aquesta ocasió en companyia de l'Òscar sortim a fer memòria i recórrer altre cop aquest bonic i format corredor de roca conglomerada que és el Torrent o Canal del Joc de l'Oca.

Fitxa tècnica del Barranc Joc de l'Oca de Montserrat

• Població més propera: el Bruc / Collbató
  • Combinació de cotxes: no
  • Horaris:
    • Temps de descens: 2h / 1h (per a dues persones experimentades)
  • Dificultat: v3-a1-III
  • Ràpel més llarg: 15
  • Corda:
    • 2x20
    • No en coneixem
    • Instal·lacions en perfecte estat
    • Algunes desgrimpades delicades

Accés al barranc del Joc de l'Oca de Montserrat

Des de Manresa ens dirigirem primerament a la carretera C-25, passant a tocar de Sant Joan de Vilatorrada, que passarem de llarg i estarem atents a la sortida 130, corresponent a la C-37 en direcció Tarragona i Igualada entre altres.

Ja per la C-37 no ens caldrà recórrer massa quilòmetres, passarem l'enorme viaducte de Suanya i després un parell de túnels, i amb el Massís de Montserrat al fons trobarem el trencall a Salelles i Manresa sud, per on abandonarem la carretera per la qual circulem. Ben aviat trobarem una rotonda de la qual prendrem la sortida a la C-37z, altre cop indicant Salelles i Manresa sud. A la següent rotonda, que trobarem immediatament, prendrem la primera sortida en direcció a Sant Salvador de Guardiola i El Bruc; no deixarem aquesta carretera fins a passar el famós coll de Can Maçana i després de baixar-ne incorporar-nos a l'A-2 després de l'Hotel Bruc.

Restarem atents a la sortida 572 cap al Bruc, on abandonarem l'A-2 i la creuarem per sota fins a encararar el vessant sud de Montserrat i trobar un trencall que prendrem a la dreta, i ens mantindrem a l'esquerra, perquè de cara ens trobarem el trànsit que s'incorpora de l'A-2.

Arribats als primers edificis del Bruc Residencial, una urbanització, tombarem a l'esquerra per l'avinguda de la Moreneta, per seguir pel Carrer del Monestir, al final del qual i ja topant amb el Torrent de la Canal de Migdia tombar a l'esquerra pel Carrer de Can Marques.

Aquí podem escollir de prendre el primer o el segon trencall a la dreta, que tots dos ens duran a l'aparcament nou de Can Jorba; si prenem el primer, haurem d'agafar els dos següents encreuaments a l'esquerra. Si per contra prenem el segon, serà suficient prendre l'únic trencall que trobarem a la dreta.

APROXIMACIÓ A LA CANAL DEL MIGDIA MONTSERRAT

Del nou aparcament de can Jorba en surt un sender a l'extrem nord que busca enllaçar amb una pista que ens duu a la casa de Can Jorba, als peus del Torrent de la Canal de Migdia. Fins aquí, compartirem camí amb el que després serà el nostre retorn, però a la cruïlla que trobarem just abans de Can Jorba tombarem a la nostra dreta talment com si ens volguéssim dirigir a la Vinya Nova, però restant atents perquè en breu trobarem una corba molt ampla a la dreta a l'esquerra de la qual unes tanques i un rètol malmès indiquen el començament del sender conegut com a Camí dels Francesos o del Bassal dels Gats.

Seguirem aquest camí en sentit ascendent i que ens presenta ben pocs dubtes per recorre'l i arribarem a la cruïlla on cal estar atents, aproximadament a la cota 820/830 el camí i les seves marques tomben a la dreta, però un altre camí ens tempta de seguir a l'esquerra cap al Coll de l'Ajaguda o del Bassal dels Gats.

En el nostre cas, però, si les fites de pedra que hi ha de forma habitual no hi són, hem d'anar a l'esquerra, però seguir en sentit nord, potser lleugerament nord-est remuntant la codina rocosa que hi ha just a la cruïlla, i de seguida intuirem entre els arbustos un sender prou fressat que en ben poca estona ens conduirà al llit del Torrent del Joc de l'Oca o de Migdia.

EL DESCENS DEL BARRANC DEL JOC DE L'OCA A MONTSERRAT

El principi del barranc del Joc de l'Oca té poc a comentar més enllà d'intentar no esgarrinxar-se amb algun esbarzer que ocupa un bon espai malgrat que entre totes i tots es van retallant prou sovint, un camí per damunt la grava que hi ha al fons d'una ampla canal és plaent i només interromput per alguna desgrimpada sense massa importància.

Arribarem més enllà a una desgrimpada d'uns 3 metres, un xic delicada si no estem acostumats a aquest tipus de progressió, la baixarem en oposició i ens trobarem davant per davant amb un enorme cartell que rememora el reequipament per a la baixada, i el desequipament de la pujada per la canal. A parer nostre, un "enredo" que ja es podria anar retirant d'una muntanya on el patronat que la gestiona no permet altres actuacions menys invasives i necessàries que aquest cop de puny visual al mig d'un entorn prou salvatge.

Falques ideològiques a part, ens topem, davant el primer ràpel, que ens deixa al bell mig d'un caos de blocs que formen una petita cavitat que superarem sense problemes desgrimpant els ressalts que s'hi formen. Ens trobem ja dins d'una interessant estretor on les parets de conglomerat típicament Montserratí.

Aquest preciós i estret passadís comença a fer tombs a dreta i esquerra en el que serà una successió força seguida de ràpels, el primer el trobarem equipat a la dreta, on caldrà superar un primer tram "volat" i un segon ressalt que cal també fer amb l'ajuda de la corda.

Tombem a l'esquerra i el sol entra al barranc, continuem amb aquesta successió de ràpels, molt seguits, tots o gairebé tots equipats a la dreta i de diferents entitats, fins i tot algun d'ells es pot arribar a desgrimpar sense massa dificultat.

Havent superat uns set ràpels, segons si n'hem desgrimpat algun o no, arribarem en un curt tram on la vegetació entra de nou al torrent de Migdia i s'obre lleugerament.

Després d'aquesta breu caminada ens trobarem damunt un breu però interessantíssim caos de blocs encastats que formen un dels ràpels més bonics del barranc del Joc de l'Oca, trobarem una cadena que forma un passamà per accedir amb seguretat a la capçalera que, instal·lada a l'esquerra, ens permet de fer un ràpel que comença superant una estretor* per després endinsar-nos en una cavitat on el ràpel esdevé volat.

*En aquest ràpel pot resultar-nos més còmode sortir amb la motxilla penjant de l'arnés per superar amb més facilitat l'estretor inicial.

Seguim amb un nou ràpel a la dreta més endavant un altre, també a la dreta i allargassat, passant una estretor incòmode, al final d'aquest, desgrimpem un xic i caminem una mica per arribar ja als darrers ràpels.

Identificarem l'indret perquè davant nostre observarem de forma molt evident un gran circ de roca al qual ens anirem endinsant ràpel a ràpel.

Ens trobem al que si els hem fet tots amb corda, hauria de ser l'onzè ràpel, el trobarem a la dreta i ens permet baixar a un replà que ens ubica ja en la línia final del torrent de Migdia.

En aquest replà hi trobarem a l'esquerra la instal·lació per al següent ràpel que ens durà a superar la primera vertical, i una segona, passant per l'esquerra d'un gran bloc encastat a mig barranc.

Som al final del barranc, un últim ràpel que trobarem a la dreta ens permet baixar a terra.

Retorn del barranc del Joc de l'Oca a Montserrat

Acabat el darrer ràpel seguirem baixant uns pocs metres pel torrent de Migdia, primer potser ens temptarà de desgrimpar per l'esquerra, per després oferir-nos la desgrimpada més fàcil creuant cap a la dreta passant per un punt de pintura. Serà a la dreta on hem d'estar ben amatents a trobar el camí que ens porta a la dreta, valgui la redundància, per apropar-nos més i més a la paret fins a passar per una bauma amb restes d'antigues edificacions i punt final també de la canal del Tres en Ratlla o Canal Roja.

Seguirem arran de paret superant tot un sector d'escalada, passant per una antiquíssima via d'artificial que recorre un petit sostre sota el qual hi ha un gran bloc, i aviat el camí anirà abandonant la paret per seguir un descens molt ràpid cap a la casa de Can Jorba.

D'aquí estant, no té cap secret, reprendrem el camí que segueix cap al sud, conegut també com a Camí de Can Jorba al Bruc, passarem un primer sender a l'esquerra i amb rètols que obviarem, i estarem atents ben aviat al petit camí que duu al nou aparcament de Can Jorba.

Ressenya del Torrent del Joc de l'Oca

ressenya topografia barranquisme montserrat barrancs secs joc de l'oca torrent canalressenya topografia barranquisme montserrat barrancs secs joc de l'oca torrent canalressenya topografia barranquisme montserrat barrancs secs joc de l'oca torrent canal

NOTA: Malgrat que és la ressenya més acurada d'aquest descens de barrancs a Montserrat, aquesta ha quedat obsoleta en quant a les instal·lacions, recentment renovades.

Descarregar el track per a GPS

ATENCIÓ: Com sempre, marquem el tram de descens sobre mapa per evitar punts errants per manca de senyal o errors de GPS.