vistes al port del comte des de peguera

La Cresta de Peguera, el Bergued脿

Ben coneguda i sobradament divulgada des de fa anys, la cresta que formen els Cingles del Griell rere el poble abandonat de Peguera s贸n ja una activitat cl脿ssica d'iniciaci贸 al m贸n i al terreny de les crestes a la muntanya.

D'una dificultat relativament f脿cil, amb algunes petites complicacions que van apareixent a mesura que ens endinsem en la segona meitat de la cresta i que ens obligaran a mantenir l'atenci贸 en tot moment, la cresta de Peguera resulta una activitat ideal per a una matinal d'aprenentatge i pr脿ctica en un entorn natural incomparable com s贸n els entorns de l'antic poble de Peguera, on el rellotge sembla que s'atur茅s fa anys i panys.

Fitxa t猫cnica de la cresta de Peguera

• Activitat: Senderisme / Escalada
  • Punt de sortida: Coll de Peguera
  • Poblaci贸 m茅s propera: F铆gols
  • Dist脿ncia: 1,54 quil貌metres
  • Desnivell positiu: 162 metres aprox.
  • Temps: una hora anant per feina
  • Dificultat: F脿cil Nom茅s un pas de IV cap al final de la cresta, ja molt "sobat" ens dificultar脿 moderadament la progressi贸.
    • Rasos de Peguera - Serra d'Ensija聽(Ed. Alpina 1:25.000)
  • Material recomanable: En la nostra darrera visita, la reuni贸 del IV d'escalada es trobava bandalitzada. Dur una cinta per assegurar des del pi que hi ha a la cap莽alera.

Punts de refer猫ncia

Punt de refer猫ncia Temps Parcial Temps total Km recorreguts
aparcament pista 0 0 0
Inici de la cresta 30' 30' 0,85m
Final de cresta 1h 1h30' 1,4km
aparcament pista 8鈥 1h38鈥 1,54km

Com arribar al punt de partida:

Bo i prenent Berga com a punt de partida, tenim dues opcions, si duem un vehicle tot terreny, pot ser una bonica excusa per pujar a l'estaci贸 de Rasos de Peguera i de l'aparcament d'aquesta, prendre la pista que baixa cap al poble abandonat de Peguera, darrere del qual veurem de forma molt evident la cresta que formen els Cingles de Griell.

Si del contrari, tenim un cotxe de ciutat, prendrem la C-16 fins a just passada la ja tancada Central T猫rmica de Cercs, prendre el trencall cap a Sant Corneli i F铆gols. Una bonica i revirada carretera ens dur脿 a rec贸rrer alguns dels vestigis m茅s importants de la mineria al Bergued脿. Seguirem aquesta carretera bo i creuant algunes col貌nies mineres seguint sempre en direcci贸 Fumanya i Peguera. Quan en una recta de la carretera enmig d'un planell trobem el desviament a l'esquerra on el senyal 煤nicament indica el poble abandonat de Peguera, nosaltres seguirem per la pista asfaltada per creuar la rasa de l'Aimada de Cal Manuel, resseguint els cingles de Griell per baix i remuntar lleugerament fins a聽 deixar el cotxe just abans d'una corba molt tancada i que tomba a la dreta, just a la punta dels cingles de Griell.

Aproximaci贸 a la Cresta de Peguera

Si hem deixat el vehicle al poble de Peguera, nom茅s hem de creuar per l'esquerra del gran roc que custodia el poble abandonat de Peguera per, un cop a l'altra banda, trobar-nos de cara amb la cresta de Peguera.

Si d'altra banda, hem deixat el cotxe al Coll de Peguera, a la vora de la pista asfaltada que va a Rasos de Peguera, sortirem de la carretera per l'aresta de la corba, o baixarem un tros m茅s la pista per deixar-la a l'esquerra, bo i resseguint la cresta per sota, sense cam铆 massa evident, estant sempre alerta a m脿 esquerra de trobar el moment que ens sembli m茅s indicat per pujar al llom de la cresta de Peguera.

Seran moltes les ocasions que ens oferir脿 la cresta per pujar-hi, per貌 recomanem allargar fins a for莽a enll脿, aix铆 no escur莽arem massa l'activitat, que ja de per si no 茅s gaire llarga.

Descripci贸 de l'escalada de la Cresta de Peguera

La pr脿ctica totalitat de la cresta de Peguera no ens demana altra forma de progressar que senzillament caminar pel seu llom, llevat d'algunes grimpades molt puntuals i petits trams de cresta, alguns d'ells equipats amb parabolts per ser assegurats malgrat que alguns parabolts ja han estat bandalitzats, tot i aix貌 tots els trams de cresta s贸n evitables, i si tenim algun problema, la Cresta de Peguera ens permet m煤ltiples escapat貌ries a la nostra esquerra.

Aix铆 doncs, la cresta de Peguera 茅s una bona excusa per sortir a passar un mat铆 divertit, sense patir per les dificultats t猫cniques, amb un xic de sensaci贸 d'aventura per貌 amb un comprom铆s baix en cas de tenir algun tipus de problema.

Com hem dit bona part del temps i molt en especial al comen莽ament de la cresta de Peguera 煤nicament caminarem per damunt d'aquesta fins que a mesura que anem avan莽ant per la seva carena, aquesta s'anir脿 estrenyent sota nostre a m茅s de tornar-se un ambient m茅s aeri, ja que en alguns trams veiem a la nostra dreta tota la timba als nostres peus.

Arribats al punt culminant de la cresta trobarem a la dreta una instal路laci贸 de r脿pel, que ens permet baixar amb seguretat els 10 metres aproximadament de desnivell que tenim davant nostre, tot i que es pot desgrimpar amb compte, com que portem la corda, no dubtem en fer-la servir per a baixar amb tota seguretat fins al primer dels tallants que fa la cresta. A partir d'aqu铆 la cresta mant茅 de forma m茅s o menys continuada un car脿cter irregular, amb trams m茅s t猫cnics i distrets, la roca calc脿ria aflora arreu formant agulles i bretxes que es van alternant obligant-nos ara a grimpar, ara a desgrimpar sense massa inconvenient, tret d'algun passet de III per貌 que no resulta problem脿tic.

En un punt de la cresta, la desgrimpada la farem amb certa tend猫ncia a la dreta i arribarem a un grau ple de boixos a l'altra banda del qual veurem l'evident xemeneia que amaga el pas d'escalada de IV grau, for莽a gastat ja, francament no el record脿vem aix铆 de quan anys enrere freq眉ent脿vem la cresta m茅s sovint.
Aquesta escalada es troba equipada amb dos tensors qu铆mics per assegurar-la, i un esp脿rrec de parabolt, ara sense xapa a la cap莽alera que permetia assegurar al segon o segona escaladora. A dia d'avui es pot fer sense problemes des d'un petit pi que hi ha a la sortida de l'estreta xemeneia.

La cresta segueix, vorejarem la roca amb tend猫ncia a la dreta per enfilar de nou la cresta i arribar aix铆 al seg眉ent r脿pel, tamb茅 opcional doncs es pot desgrimpar per la dreta si es va amb compte, al nostre parer 茅s m茅s f脿cil de desgrimpar aquest que no pas el primer dels r脿pels.

Amb tot, aquest r脿pel d'uns 15 metres d'al莽ada com a molt t茅 una sortida molt dolenta doncs tendeix a fer-nos fer un p猫ndol per sortir de la reuni贸.

Superat aquest r脿pel, arribem de nou a una bretxa que ens permet deixar la cresta a l'esquerra per sortir a uns preciosos planells plens de boixos, o enfrontar-nos, a la banda dreta de l'enorme gendarme que tenim davant, on trobarem una escalada d'uns 8 metres i IV+ de grau, tamb茅 instal路lat amb qu铆mics i que ens permet pujar dalt del gendarme per, des de la mateixa reuni贸 de l'escalada, fer el r脿pel. Cal anar amb compte en aquesta part, doncs no hi ha molt d'espai al punt culminant de l'agulla.

Superat el r脿pel final de 15 metres quedem a la base de la darrera agulla, de nou als planells plens de boixos que hem esmentat abans, i on podem trobar diverses vies molt mal equipades que escalen el vessant solei de la cresta de Peguera.

Per a retornar al cotxe, nom茅s haurem de buscar entre els boixos un petit cam铆 que segueix la mateixa direcci贸 que la cresta per arribar al Coll de Peguera on tenim el cotxe.

En resum la Cresta de Peguera 茅s una activitat molt divertida, m茅s encara per a qui no est脿 avesat a aquest tipus de terrenys i resulta excel路lent per a iniciar-se o sortir a practicar t猫cniques de progressi贸 en crestes. A m茅s pot resultar interessant per a fer-la amb canalla.

Si creiem que aquesta activitat se'ns far脿 curta, o b茅 volem acabar d'arrodonir el dia, podem entretenir-nos encara m茅s recorrent els carrerons del poble abandonat de Peguera, i fins i tot enfilar-nos al roc de Peguera. Tamb茅 podem allargar el dia, si tenim prou temps i pujar a la Serra d'Ensija que ens ha custodiat en tot moment, pel curi贸s per貌 perdedor cam铆 que remunta la rasa de les Pedregoses, que surt dels Pedregassos amunt cap al coll que hi ha entre el Pla de les Tores i la Creu de Ferro.

Altimetr铆a

perfil altim猫tric de la cresta de peguera

Arxius de desc脿rrega

Descarrega el track fent click dret i seleccionant聽聽aqu铆聽"Guardar com"
Format GPX

ALERTA: El track ha estat modificat per tal d'eliminar punts errants.

V铆deo de la Cresta de Peguera

T'animem a visitar aquest indret i descobrir-ne tots els racons i activitats que et permet, i, si t'ha resultat 煤til l'article, no oblidis compartir-ho! 馃槏

poble abandonat de Peguera
cresta de Rasos de Peguera
cresta al poble abandonat de Peguera
vistes al port del comte des de peguera
cresta poble de peguera
rasos de peguera poble abandonat
煤ltim rapel cresta de peguera
De relleus Escalada 0 Comentaris

L'adre莽a electr貌nica no es publicar脿. Els camps necessaris estan marcats amb *