merdureck canyoning montenegro

Medjurecki, barranquisme a Montenegro

Malgrat no poder fer la combinada de cotxes per superar els 3 km d'aproximació i un desnivell de pujada per accedir al barranc que cal no menystenir, el Merdureck figurava a la llista dels barrancs que podien caure al cabàs abans de creuar la frontera entre Montenegro i Albania i començar el que és el nostre objectiu final, fer barrancs per Albània.

De fet, el Merdureck és el darrer barranc del qual tenim constància abans de passar la frontera Albanesa, així que ens va perfecte, ens mig bé de pas i no el podem descriure d'altra manera que LA GRAN SORPRESA, i és que així ha estat, el barranc ens ha fascinat per la seva bellesa paisatgística.

Fitxa tècnica del Merdurek

• Activitat: Barranquisme a Montenegro
  • Altres toponímies: Mejdurecki Potok (Merdureck fins que vam descobrir-ne el nom local)
  • Punt de sortida: Petit espai en un corba al camí
  • Població més propera: Dobra Voda (i petits nuclis arreu)
  • Combinació de cotxes: Possible (3km)
  • Temps aproximació: 1h
  • Temps de descens: 2h
  • Dificultat: v4a3III
  • Ràpel més llarg: +/- 40 mts.
    • APP MapsME
    • No en disposem
  • Observacions: Instal·lacions correctes. Amb opcions per l'actiu o fora d'aquest.

Accés al Merdureck

Des de Bar hem de dirigir-nos a dobra Voda i cercarem el desviament a Pečurice. Molt atents abans de creuar la vall de Medjurecki hem de tombar a l'esquerra i buscar una intersecció a la dreta (que al nostre pas tenia un petit rètol). Creuareu la riera i seguireu fins trobar una pujada que acaba en una corba molt tancada cap a la dreta on hi arriba una pista forestal i hi ha un petit espai per deixar el cotxe.

APROXIMACIÓ AL MERDURECK

Del punt on hem deixat el cotxe començarem a caminar pista amunt, paciència que va per llarg i quan arribem a la part alta d’aquesta, just per damunt del barranc, veurem una primera senyal de sender, típica a la regió, dos cercles concèntrics, blanc sobre vermell.

Seguirem la pista, ara en descens, cercant a l’esquerra una fletxa vermella pintada al paviment (pot desaparèixer), i una altra pintada de senderisme, aquí un camí força definit comença a baixar força directe cap al barranc, uns deu minuts ens separen de començar el descens.

Abans d’accedir al barranc, però, haurem de creuar una petita tala d’arbres sota la línia elèctrica, que sense ser un problema, ens fa un xic la guitza.

EL DESCENS DEL MERDURECK

Entrats al barranc, comencem a caminar i aquest fa una petita vira a la dreta darrere la qual s’amaga la veritable entrada al barranc, una espectacular cascada de 40 metres caient en un enorme i profund toll.

Per un petitíssim ressalt just superada la base de la cascada, sortirem de l’engorjat per començar una marxa pel torrent que s’acaba fent una mica llarga, però quan arribem al següent obstacle, el barranc guanya de nou interès i continuïtat.

Començarem trobant una instal·lació a la dreta, permetent-nos davallar una nova, però més curta cascada vestida amb pedra tosca i que cau de nou en un bell toll d’aigua.

El següent desnivell és una formació combinada de tosca i roca, la part baixa de la qual està excavada i és volada, en certa manera, permet el salt, caient a un profund i allargassat passadís d’aigua.

Seguim, que això no para, i trobem a l’esquerra una nova instal·lació que ens permet davallar una altra cascada d’uns 12 metres, creuem l’actiu, que forma una diagonal i caiem de nou en una profunda tolla d’aigua a la sortida de la qual ja trobem noves instal·lacions, que per la part dreta ens permet rapelar una bonica formació de tosca, amb un toll a la base d’aigua turquesa, molt fotogènic.

El Merdureck continua, i no para, s’encara vers la costa i ens regala vistes al mar, i una nova i interessant vertical, corbada, en certa manera té forma de essa, molt bonica i que amaga una petita cavitat a mig descens. Just en sortir del toll de recepció, trobem a l’esquerra una nova instal·lació (inici de passamà) que ens permet arribar amb seguretat a la capçalera que baixa la següent cascada per l’actiu.

El barranc es va obrint, i ens topem amb un curt ressalt de no més de 5 metres, equipat en un monopunt a la dreta i que preferim rapelar. Aquest ens deixa en una rampa rocosa que podem baixar per l’esquerra sense risc de relliscades, o fen certs equilibris pel mig.

Seguint barranc avall, una corda fixa ens permet baixar uns metres per acabar baixant per un bonic tobogan. El sol entra de ple al barranc i, ara si, agraïm refrescar-nos!

A aquest obstacle el succeeixen un altre ressalt amb corda fixa per la dreta, i un segon més, amb un passamà equipat en fix a l’esquerra i amb una darrera corda que supera la verticalitat de l’indret.

Un petit tobogan més ens separa de la següent vertical, també molt bonica i interessant on cal prendre compte a la recuperació de la corda. Des de la dreta superarem una preciosa formació de tosca, en un ambient de nou encaixonat i prou vertical, un racó realment bonic.

Amb un petit salt des del següent ressalt gairebé podem donar per acabat el descens, seguirem riu avall fins a trobar un antic pont de fusta.

Retorn del barranc Medjurecki

Tot i que l’opció que sembla més senzilla sigui seguir el torrent fins a creuar amb la pista que creua el riu, i prendre-la a l’esquerra per retornar al cotxe, descrivim aquí la que vàrem fer nosaltres.

En creuar per sota un pont de fusta molt tronat, veurem, al cap de pocs metres un sender que puja a un altre sender que segueix el riu per la riba dreta, si el seguim, creuarem alguna captació d’aigua i arribarem a un terraplè del qual surt una pista per la dreta i que el voreja per sota, creuarem una porta de la finca, i anirem a buscar el punt on creuem el torrent, només hem de seguir caminant per arribar al cotxe.

Ressenya del barranc Merdureck o Medjurecki

No hem trobat cap croquis d'aquest barranc ni tenim constància que aparegui a cap guia de barranquisme.

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat traçat directament sobre mapa. Així doncs, prengueu el seu tram en el track només com a referència.