rikavac canyoning bar stari bar Montenegro

Rikavac, barranquisme a Montenegro

No és pas que figurés dins els nostres plans el descens del barranc de Rikavac, però tot trobant-nos recorrent la bonica costa Montenegrina i consultant la fantàstica guia escrita per Stéphane Coté, sorgí l'ocasió i aquest petit, però bonic barranc va acabar encaixant a la perfecció en els nostres plans, doncs ens va resultar perfecta per a una tarda de repòs després de llargues jornades conduint per creuar la costa Adriàtica fins al nostre destí final: Albània.

Així, amb el descens del Rikavac hem descobert un petit barranc sense massa pretensions, però amb afegitons especials, com la seva proximitat a la platja, podent tenir-ho tot en unes vacances a prop de Bar.

Fitxa tècnica del Rikavac

• Activitat: Barranquisme a Montenegro
  • Altres toponímies: No en coneixem
  • Punt de sortida: Terraplè a la sortida superior de Stari Bar
  • Població més propera: Stari Bar
  • Combinació de cotxes: Poc útil
  • Temps de descens: 1h30h (rapelant-ho tot)
  • Dificultat: v2a3II
    • APP MapsME
    • Le Tour de l'Europe en Canyon - T2 - Association Promotion Projets Canyon
  • Observacions: Instal·lacions correctes.

Accés al Rikavac

No és fàcil descriure l’accés al barranc, menys encara amb les poquíssimes indicacions existents al final.

Ens dirigirem a Stari Bar des de Bar, i passarem per damunt de l’aparcament turístic prenent la pujada de l’esquerra. Seguirem el carrer principal fins a la sortida a la part alta del poble, on en un terraplè podrem aparcar a l’esquerra, a la dreta hi veurem un abocador, que l’octubre de 2021 començava a arribar prop del camí de retorn (comprovar abans).

APROXIMACIÓ AL RIKAVAC

Des de l’aparcament en acabar el paviment, només hem de seguir la mateixa pista fins a trobar-nos el pont que creua el torrent, el més fàcil és entrar per l’afluent que entra per la riba dreta, on passarem per sota un petit pontarró i entrarem directes al primer ressalt, sota el pont.

També es pot remuntar un xic per la pista que creua l’afluent per fer-ne el tobogan que veiem en entrar-hi.

EL DESCENS DEL RIKAVAC

Just sota el pont nou trobem la primera instal·lació a la dreta i que ens permet superar dos ressalts, el segon dels quals pot fer-se com a tobogan, fins a una tolla de la qual haurem de sortir nadant, caminarem un xic fins trobar-nos amb un petit encaixonament al qual podem entrar per la riba dreta rapelant per fora de l’actiu, o bé davallar pel curiós tobogan per on baixa l’aigua.

Arribats a la cascada més alta, si el cabal ens permet davallar per l’actiu, cercarem una instal·lació amagada on comença la roca a la dreta, i sobre la qual podrem muntar un passamà per accedir a la instal·lació, molt penjada i un xic incòmoda, però que ens permet gaudir d’un fabulós ràpel de 9 metres per l’actiu.

Seguirem amb una curta marxa d’uns minuts travessant un petit caos de blocs fins a trobar vegetació de ribera que sembla voler tancar el pas a l’aigua, a la sortida d’aquest curt tram hi trobarem una antiga represa, amb una instal·lació des d’un sol punt per la dreta, o podem baixar senzillament passant la corda per un dels arbres de l’esquerra i rapelar la presa.

El barranc s’obre molt, amenaçant amb el seu final, uns quants ressalts més, algun equipat amb corda fixa (compte que rellisca molt), ens conduiran al final del descens, on veurem també les runes d’un pont.

Retorn del barranc Rikavac

En veure sobretot a la llera esquerra un pont en runes, trobarem el camí que remunta per la riba dreta de forma força directa i agafant també el que és un afluent que sembla habitualment sec. A la part alta d’aquest, sortirem a un espai de roca viva que anirem superant amb certa tendència a mantenir-nos-en a la dreta, el camí no costa massa de retrobar, just sota les torres elèctriques, i ens conduirà de nou a l’abocador prop d’on hem deixat el cotxe.

Ressenya del barranc Rikavac

El croquis del barranc Rikavac es troba disponible a la guia Le Tour de l'Europe en Canyon - T2, poc útil per a un viatge als Balcans, malgrat els inclogui en el subtítol.

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat traçat directament sobre mapa. Així doncs, prengueu el seu tram en el track només com a referència.