descens Rasa de les Espinedes Malanyeu La Nou de Berguedà Catalunya Barcelona Barranquisme Barranquismo Barrancos Secos Barrancs Secs

Rec de les Espinedes

Sortim a descobrir els darrers descensos que s'han obert a la comarca del Berguedà, on malgrat tot semblaria indicar que està tot vist i visitat, de tant en tant i sobretot de mans dels membres de l'EGAN, apareixen noves oportunitats per descobrir la nostra comarca des de racons i perspectives diferents. És costum que sigui l'Estrella qui ens posi sobre la pista d'aquests descensos, i agraïts, sortim avui amb en Joan Carles, amb qui anem "tatxant" tants d'aquests descensos menys coneguts, sortim a descobrir el que s'ha batejat com a Rec de les Espinedes, el més bonic dels dos descensos més recents de la zona.

A diferència del Saltant del Lluís, el Rec de les Espinedes ens ofereix més trams formats i interessants.

Aquest, i el Saltant del Lluís es poden fer en mitja jornada si sóm un xic hàbils en el descens de barrancs.

FITXA TÈCNICA DEL REC DE LES ESPINEDES

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Altres toponímies:
    • No en coneixem altra
  • Punt de sortida: Font de les Travesses
  • Població més propera: Malanyeu
  • Combinació de cotxes: possible, poc útil
  • Horaris amb un sol cotxe aparcat a la cruïlla:
    • Temps d'aproximació: 30'
    • Temps de descens: 1h (dues persones)
    • Retorn: Immediat
  • Dificultat: v3 a1 I
    • Catllaràs - Picancel (Ed. Alpina 1:25.000)
    • Al cap de ben poc d'obrir-se el descens va ser parcialment desequipat.
      Malgrat que el descens aquí descrit ja es va fer a posteriori del desequipament i sense problema, és recomanable dur un mínim de material per si algú decidís acabar la mala feina.

Com arribar al Rec de les Espinedes

Com a punt de partida, ens situarem al trencant de Malanyeu a la C-16 i pujarem fins al poble, el passarem de llarg i de seguida la carretera asfaltada esdevé pista forestal.

Al primer trencall, just sota la Font Gran, agafarem la pista de la dreta, que té un curt tram amb pedres força grosses al camí. Seguirem la pista obrint un vailet que convé tornar a tancar sempre, i prendrem el següent trencall a l'esquerra fins a un nou trencall, a tocar de la Font de les Travesses.

Podem trencar a l'esquerra i deixar el cotxe just fet el trencall.

APROXIMACIÓ AL REC DE LES ESPINEDES

Seguirem la pista fins a creuar el Rec de les Espinedes just a la font de les Travesses, continuarem caminant fent diverses corbes, creuant també el torrent del Saltant del Lluís, que acaba fent marrades molt marcades muntanya amunt. Seguirem fins creuar de nou el Rec de les Espinedes en un moment on el camí, en una vira molt ampla a l'esquerra s'aplana lleugerament.

EL DESCENS DEL REC DE LES ESPINEDES

El primer tram del Rec de les Espinedes es correspon a un torrent molt obert, sense interès, i que per sort podem seguir per una ampla feixa a l'esquerra d'aquest, l'indret és un bosc on els avellaners, ara talment com grans arbres custodien perfectament alineats, els marges de les antigues feixes. El lloc és ben curiós i bonic de veure.

Però tornant al descens, la feixa que el segueix de seguida quedarà alçada uns metres per sobre del torrent, i aquest mostra indicis de voler-se engorjar. Hi baixarem i de seguida observarem com apareix la codina formant un petit passadís lleugerament sinuós.

Arribarem al primer dels ràpels, on no trobem cap mena d'equipament malgrat que segons la ressenya semblaria que hi hauríem de trobar un parabolt, llacem la corda al boix que menys desconfiança ens genera, avall. Ens endinsem uns vuit metres en una petita però bonica gorja, prou ben formada i que fa que tinguem esperances de gaudir d'un bonic descens.

El ràpel següent no es farà esperar, altra vegada desequipat, identifiquem el boix a l'esquerra sobre el qual la ressenya indica que hauríem de poder instal·lar la corda i així ho fem. Sortim a un petit anfiteatre rocós, on les fulles de la tardor passada encara tenen tot el protagonisme.

El barranc s'obre al bosc, i seguim per un torrent completament saturat de fulles, superem algun ressalt un xic punyetero i seguim avançant fins arribar a la següent part lleugerament engorjada, altra vegada un xic sinuosa, trobarem el ràpel per continuar, ara si, instal·lat a la dreta, superant diversos i petits tolls on cal anar amb compte, doncs a vegades la fullaraca amaga aigua podrida sota seu.

Sortim de nou d'aquesta petita gorja i tornem al bosc, alguns ressalts de poca entitat per arribar a la part alta del que intuïm serà la vertical principal.

S'inicia l'accés amb un ràpel de 14 metres que ens deixa a una lleixa inclinada a la dreta de la qual, en un arbre, la següent instal·lació. Segons ressenya sembla que hi havia un parabolt per accedir fent un passamà a la reunió del ràpel, però ni l'hem buscat, ni, és clar, tampoc l'hem vist.

Novament, ens trobem en una lleixa plena de fulles, prou ample per a restar-hi sense haver-nos d'assegurar (alerta, que sempre és necessari!).

La seguirem fins al seu final, just al damunt de la vertical de 42 metres hi trobem un parabolt per si sóm un grup gran poder fer un petit passamà per encabir a tothom ben estacat, i dos parabolts amb anella dels quals ens despengem per superar aquest bonic ràpel, que comença en forma de rampa molt inclinada, però que guanya verticalitat a partir de la meitat en avall.

Ens resta el darrer ràpel, ja sense pràcticament encant, penjat sobre la pista per on hem vingut, equipat en un faig a l'esquerra on hi observem sorpresos gravats i inscripcions que es remunten en alguns casos als anys 40! Superarem els 20 metres bruts i plens d'heura d'aquest ràpel per quedar just damunt la font de les Travesses.

Escassos deu metres ens separen de la pista.

RETORN DEL REC DE LES ESPINEDES

Només sortir, tombarem a l'esquerra per la pista per arribar el cotxe en pocs minuts.

Croquis o topografia del Rec de les Espinedes

topografia croquis ressenya Rasa de les Espinedes Malanyeu La Nou de Berguedà Catalunya Barcelona Barranquisme Barranquismo Barrancos Secos Barrancs Secs