descens Torrent del Saltant del Lluis Cinglera de la Cabrota Malanyeu La Nou de Berguedà Catalunya Barcelona Barranquisme Barranquismo Barrancos Secos Barrancs Secs

Torrent del Saltant del Lluís

Sortim a descobrir els darrers descensos que s'han obert a la comarca del Berguedà, on malgrat tot semblaria indicar que està tot vist i visitat, de tant en tant i sobretot de mans dels membres de l'EGAN, apareixen noves oportunitats per descobrir la nostra comarca des de racons i perspectives diferents. És costum que sigui l'Estrella qui ens posi sobre la pista d'aquests descensos, i agraïts, sortim avui amb en Joan Carles, amb qui anem "tatxant" tants d'aquests descensos menys coneguts, sortim a descobrir el que s'ha batejat com a Saltant del Lluís.

Un descens prou interessant, amb la cirereta del pastís en el ràpel de poc més de 40 metres.

Aquest, i la Rasa de les Espinedes es poden fer en mitja jornada si sóm un xic hàbils en el descens de barrancs.

FITXA TÈCNICA DEL TORRENT DEL SALTANT DEL LLUÍS

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Altres toponímies:
    • No en coneixem, però n'ha d'existir, doncs l'emprada és un homenatge
  • Punt de sortida: pista a les Espinedes
  • Població més propera: Malanyeu
  • Combinació de cotxes: possible, poc útil
  • Horaris amb un sol cotxe aparcat a la cruïlla:
    • Temps d'aproximació: 40'
    • Temps de descens: 1h (dues persones)
    • Retorn: 5'
  • Dificultat: v3 a1 I
    • Catllaràs - Picancel (Ed. Alpina 1:25.000)
    • Recomanable portar almenys cordinos per si cal canviar els existents.

Com arribar al Torrent del Saltant del Lluís

Com a punt de partida, ens situarem al trencant de Malanyeu a la C-16 i pujarem fins al poble, el passarem de llarg i de seguida la carretera asfaltada esdevé pista forestal.

Al primer trencall, just sota la Font Gran, agafarem la pista de la dreta, que té un curt tram amb pedres força grosses al camí. Seguirem la pista obrint un vailet que convé tornar a tancar sempre, i prendrem el següent trencall a l'esquerra fins a un nou trencall, a tocar de la Font de les Travesses.

Seguirem a la dreta passant per davant la font i després d'haver creuat tres cops el torrent, un petit trencall a l'esquerra ens permet d'aparcar.

També podem pujar un xic més amb el cotxe si volem escurçar l'aproximació, tot i que haurem de pujar-ho després per tornar al cotxe.

APROXIMACIÓ AL TORRENT DEL SALTANT DEL LLUÍS

Deixem el cotxe on el deixem, seguirem la pista fins a creuar el Rec de les Espinedes, en un moment on el camí, en una vira molt ampla a l'esquerra s'aplana lleugerament.

Seguirem caminant pista amunt fins a un nou trencall, que prendrem recte (o a l'esquerra segons es vulgui veure) i farem un tomb a l'esquerra seguint la pista fins a situar-nos damunt la cassa de les Espinedes i els seus planells. Passarem per damunt la casa seguint la pista i trobarem uns altres planells just per sota la pista, els seguirem fins que aquests s'acabin i no ens quedi més remei d'endinsar-nos al bosc. La rasa se'ns farà evident davant nostre, per bé que caldrà un xic d'intuïció per trobar el millor pas per baixar-hi.

EL DESCENS DEL TORRENT DEL SALTANT DEL LLUÍS

Les primeres desenes de metres del torrent no tenen cap tipus d'interès, tant és així que el que sembla un antic camí o potser una antiga feixa el va seguint tot estalviant-nos d'avançar pel llit del torrent, ple de fulles i de blocs de pedra.

Al cap de no massa de progressar, un primer ressalt dona el tret de sortida al tram interessant. Compte sempre amb els troncs i la gran quantitat de fulles de l'indret.

Identificarem que ens trobem en el bon camí per la paret de considerables dimensions i de roca conglomerada ben vestida de molsa que tenim a la dreta, no així a l'esquerra, doncs hi segueix predominant el bosc. De seguida però, trobarem el primer dels ràpels, des d'un arbre just per sobre un bloc a l'esquerra, incòmode, i equipat amb una baula de cadena força malmesa.

Quedem en un breu passadís, prou ample, que es troba col·lapsat per les restes d'un arbre de mitjanes dimensions; el superem i trobem el següent ràpel, instal·lat de manera que a mitjà termini escanyarà l'arbre, ubicat a l'esquerra. Un ràpel que tot sigui dit de passada és un xic tècnic i punyetero!

Seguim barranc avall, i ja observem com sóm a tocar del principal interès, ja que davant nostre es presenta una bona verticalitat.

Iniciem el descens d'aquest tram a la dreta, per guanyar una generosa balconada amb un forat a la roca de l'esquerra.

Ens dirigirem a l'esquerra (valgui la redundància) per cercar el natural instal·lat que ens permet de baixar una estretor molt bonica que fa que el barranc tombi a 90 graus a la dreta. Compte amb el petit bloc encastat a mija alçada, convé escollir bé per quina banda el superem.

El barranc, altre cop i de forma immediata vira 90 graus a l'esquerra, abocant-se a la vertical més gran i que s'ha batejat com a Salt del Lluís, que davalla la cinglera de la Cabrota.

Trobarem el ràpel instal·lat en dos parabolts amb anella a l'esquerra. Les vistes són molt boniques malgrat que no abasten massa territori, i el ràpel en si no té cap dificultat, acabant en una bonica paret vertical coberta d'Heura.

Resseguint aquesta paret cap a la dreta i superant un petit ressalt trobem la continuació del descens, al qual ja li queda ben poc malgrat que acaba formant una petita però bonica gorja.

De mica en mica aquesta gorja es va excavant, començant en uns petits tolls plens de fulles formats a la roca. A la dreta trobarem el parabolt pel següent ràpel que ens endinsa una mica més a la gorja, que a poc a poc va guanyant interès, un interès que, més de pressa del que ha arribat, s'esvairà, i és que dins la gorja trobem un nou ràpel, que ens en treu ben escopetejats, formant una rampa allargassada i que acaba en un petit ressalt.

El descens s'acaba, i només ens falta de retornar a la pista, que talla el torrent.

RETORN DEL TORRENT DEL SALTANT DEL LLUÍS

En funció de si hem deixat el cotxe al pàrquing descrit (sortirem a la dreta) o unes quantes corbes més amunt (sortirem a l'esquerra). No ens caldran més de 5 minuts per retornar al cotxe.

Croquis o topografia del Torrent del Saltant del Lluís

topografia croquis ressenya Torrent del Saltant del Lluis Cinglera de la Cabrota Malanyeu La Nou de Berguedà Catalunya Barcelona Barranquisme Barranquismo Barrancos Secos Barrancs Secs

L'aproximació, enregistrada és errònia i, per error nostre, fa més volta de la necessària, llegiu la descripció de l'aproximació descrita per a una aproximació més directa.