ruta 360 º graus Pedraforca volta senderisme Saldes Gósol Berguedà Barcelona Catalunya Cataluña

Pedraforca 360: la ruta circular al Massís del Pedraforca

Tothom sap que el Pedraforca és la muntanya més emblemàtica de la comarca del Berguedà, pol d'atracció de nombroses quantitats de senderistes que s'atreveixen amb la seva clàssica ruta pel coll del Verdet. La que avui ens hem proposat, però, és ben diferent. Donar la volta per complet al massís, si bé amb alguna variant dels típics 360º al Pedraforca.

Sóm a primers de tardor quan fem la ruta, així que val molt la pena transcórrer per les fagedes de Gresolet, malgrat que això ens suposi afegir un considerable desnivell al començament i al final de la ruta, veure les fagedes de Gresolet a la tardor és tot un regal als sentits; Testimonis de les primeres lluites ecologistes a casa nostra, aquestes fagedes són unes de les millors que podrem trobar al Berguedà, amb nombrosos arbres  catalogats com a monumentals.

*Habitualment, per fer aquesta ruta, se surt des de la localitat de Gósol, o bé des del Mirador de Gresolet, restant 500 metres de desnivell a la ruta.

Fitxa tècnica de la ruta 360º al Pedraforca

• Activitat: Senderisme
  • Punt de sortida: Santuari de Gresolet
  • Població més propera: Saldes
  • Distància: 20 quilòmetres
  • Desnivell positiu: 1123 metres
  • Temps: 6:20 hores
  • Dificultat: Fàcil - Requereix una bona forma física.
    • Serra del Cadí, Pedraforca (Ed. Alpina 1:25.000)
  • Material recomanable:
Refugi Lluís Estasen 51' 5h09' 16,2
Gresolet 1h10' 6h20' 20

Descripció de la ruta

Deixem el cotxe en un replà dues curves abans d'arribar al Santuari de Gresolet; només arribar fins aquí ja ens ha suposat una bona estona de cotxe per una pista forestal que ressegueix el sinuós riu de Gresolet passant per passos ben encaixonats.

A mà esquerra veurem com en surt una pista que de seguida trobarem tallada per una tanca, la prenem i veiem com comença a pujar de forma sostinguda. Ja ara, i durant una estona, gaudirem d'unes imponents vistes a la cara nord del Pedraforca, amb Cabirols, el Gat, etc.
La pista anirà pujant amunt i més amunt, sense massa treva fins esdevenir corriol dins la fageda. A banda de l'explosió de colors pròpia de la tardor, i nombrosos faigos espectaculars, poc més a destacar si no ens volem aturar a cercar els arbres monumentals de la zona. Seguim pujant fins a arribar al Collell, uns 500 metres per damunt de Gresolet; al nostre darrere, la  vall de les Molleres.

Del Collell estant, prendrem el GR107, que ens condueix de seguida dins la vall de Cerneres, un altre espectacle als sentits, amb el Cadinell com a protagonista; en el nostre descens cap a la font de Terrers i Gósol, passarem per la Font de la Roca primer, el torrent de la coma dels Caners (camí que duu al coll del Verdet), font de Terrers poc després, i d'aquí en uns minuts, seguint ja el PR C-123 i GR107 fins a Gósol, on aprofitarem per fer una paradeta a la plaça per fer un mossec.

De Gósol prenem direcció cap a Saldes amb vistes a la cara Oest del Pedraforca; a la rotonda dels afores del poble, prenem el sender que ressegueix la carretera just per sota d'aquesta, i passat el Coll del Cap de la Creu, estarem atents, doncs a poc més de 200 metres haurem de pujar a la carretera i creuar-la per prendre una pista de grava que enfila amunt cap a una antiga gravera a la qual no haurem d'arribar. Seguirem la pista sempre cercant donar el tomb a la muntanya sense guanyar ni perdre massa alçada. La pista aviat esdevindrà un ròssec de llenya amb certa tendència a pujar, i si estem al cas, aviat veurem el corriol que hem d'agafar venint per sota la nostra pista. Agafem el corriol i ja no el deixarem fins arribar tot creuant un bonic bosc de pi roig a les anitgues mines a celobert de coll de Jou.

De coll de Jou, prendrem la pista principal, avall, fins trobar un trencant a mà esquerra, que al cap d'uns minuts esdevindrà corriol; aquest s'endinsa al bosc direcció el peu de la tartera del Pedraforca però sense passar-hi. El camí s'uneix amb el que vé de la tartera just uns 200 metres abans d'arribar al refugi Lluís Estasen del Pedraforca. Aquí podem fer una nova parada a agafar forces, fer una visita al guarda i agafar aigua o prendre algun refresc.

Per continuar, cal fixar-nos que darrere el refugi un corriol marcat amb senyals taronges (Cavalls del Vent) descendeix cap a la pista que ressegueix la cara nord del Pedraforca. Arribats a la pista, la prenem uns metres a la dreta fins a arribar en una curva de dretes, on hi ha la fossa sèptica del refugi, allà veurem que el nostre camí salta marges avall cap a Gresolet (senyalitzat). Creuarem alguna pista, que haurem de prendre a mà esquerra durant uns metres fins a retrobar el corriol marges avall. La baixada és dreta, i la fullaraca de la tardor fa que esdevingui un pèl delicada perquè rellisca de mala manera.
Al cap d'una hora, i qui sap si algun cop de cul a terra, tornarem a ser a Gresolet, després d'haver gaudit d'una genial circular pels entorns del Pedraforca.

Altimetría

Descarregar el track per a GPS