barranc torrent sallent de pibernat vall d'en bas

Sallent de Pibernat

Del Pla de Falgars en cauen diversos Sallents de diferents graus d'interès, els quals hem sortit a conèixer i aquí us presentem el Sallent de Pibernat, que a priori presenta menys interès, o potser per a ser més justos hauríem de dir que és el de menys envergadura de tots els que hi ha a la zona.

Abans de començar no podem pas estar-nos de dir que trobem molt sorprenent que aquest descens hagi estat inclòs dins la llista de 50 Barrancs de Catalunya de la FEEC (Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya) sense que s'hagi revisat les instal·lacions del Sallent de Pibernat perquè en el moment de fer-ne nosaltres el descens tots els ràpels d'aquesta discreta vertical que trobem a la Vall d'en Bas es trobaven en un estat paupèrrim.

Així mateix, també hem d'avisar que bo i pensant que a l'haver estat inclòs en aquesta llista el descens hauria estat revisat, dúiem el mínim material de reposició, així que només vàrem canviar el cordino de la vertical de 48 metres, llaçant directament als arbres en les altres ocasions, així que si no canvia, trobareu tots els naturals en molt mal estat.

Dit això, no volem pas desencoratjar a ningú a fer aquest descens, només advertir que no vam tenir ocasió de millorar les instal·lacions. Així doncs, us relatem una curiosa jornada de barranquisme a la Garrotxa ben acompanyats de l'Òscar, amb qui ja hem compartit altres descensos interessants i llargues verticals.

Fitxa tècnica del Sallent de Pibernat

• Activitat: Barranquisme a la Vall d'en Bas
  • Altres toponímies: Rec de Pibernat (per al torrent en si mateix)
  • Punt de sortida: els Hostalets d'en Bas
  • Població més propera: els Hostalets d'en Bas
  • Combinació de cotxes: possible, més llarga que la pròpia aproximació
  • Horaris:
    • Temps aproximació: 1h5'
    • Temps de descens: 1h20'
  • Dificultat: v4-a1-II
  • Ràpel més llarg: 48/30*
    • Collsacabra - Vall de Sau - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Barrancs, Torrents, Canyons i Cavitats del Pirineu de Girona - SPELEOCANYONS 2015 (Descatalogat)
    • Descenso de Cañones - Girona (TOMO I) - Autoeditat Eduardo Gómez
  • Corda: 2x50/2x30*
    • Instal·lacions en molt mal estat
    • En època de pluges valoreu dur almenys el peto del neoprè, tot i que no trobareu tolles d'aigua

*Indiquem dues alçades diferents per al ràpel més llarg, i, per tant, també la necessitat de dues longituds de cordes diferents segons si optem per a fer el descens tal i com s'indica a les poques ressenyes que en podem trobar, o bé si optem per l'opció que hem fet nosaltres i que aquí s'hi descriu, així la longitud de corda serà menor.

Accés i aproximació al descens del Sallent de Pibernat

En el nostre cas veníem des de Vic, pels coneguts Tunels de Bracons (C-37).

Arribats a la rotonda que hi ha al final de la carretera, just després que aquesta creui el riu Fluvià, prendrem la primera sortida a la dreta, ja indicant St. Esteve d'en Bas però també el nostre objectiu, Els Hostalets d'en Bas per la C-152 primer, entrant al terme de Sant Esteve d'En Bas estarem atents al segon trencant a la dreta, degudament indicat, prenent la C-153 en direcció Els Hostalets d'en Bas de nou.

No recorrerem pas gaire carretera fins a trobar el trencant cap a Els Hostalets d'en Bas, i uns 800 metres més enllà ja serem a l'aparcament que hi ha a l'entrada d'aquest bonic poblet. Al fons, presidint l'escenari, la muntanya d'on cauen tots els Sallents.

APROXIMACIÓ AL SALLENT DE PIBERNAT

Recorrerem tot el Carrer de la Teixeda, parant a fer un bon esmorzar a la Braseria Esteve on ens atendran amb gran amabilitat. Al final del carrer topem amb l'Església de Santa Maria, tombarem a l'esquerra pel carrer de Vic i cercarem el trencall a l'esquerra cap al Cementiri dels Hostalets, a tocar del Torrent de Pibernat.

El camí remunta cap a l'ermita de Sant Miquel de Castelló i Falgars i el trobarem força ben senyalitzat amb marques grogues; així doncs, seguint les dites marques de color groc, un parell de trencalls passat el cementiri trobarem el sender a la dreta i que ben aviat remuntarà de forma decidida la muntanya presidida per Sant Miquel.

Quan hem guanyat quasi tota l'alçada, passem per sota l'ermita, amb vista als seus murs, ens restarà creuar un curiós i bonic grau (pas entre les roques) després del qual trobarem un encreuament de camins.

A l'esquerra i molt evident marxa el camí a Sant Miquel, i un metre més enllà, poc evident i també a l'esquerra, s'incorpora un sender desdibuixat pel qual retornarem del Sallent de Pibernat si el volem combinar amb altres com el proper Sallent de Cua d'Euga.

Obviarem aquestes bifurcacions per ara i seguirem endavant fins al proper trencall on prendrem el camí de sota, seguint ara marques de GR i que ens conduirà ben aviat a la masia de Pibernat, que vorejarem seguint la tanca i trobar la pista forestal amb la qual continuem el nostre camí per trobar el Sallent de Pibernat, que és el que recull les aigües de la primera fondalada que creuem. Ens dirigirem a l'altra banda de la fondalada, des d'on tindrem bones vistes de la masia i també de l'ermita de Sant Miquel.

Baixem al torrent des de la corba on la pista tomba a la dreta per allunyar-se del torrent.

EL DESCENS DEL SALLENT DE PIBERNAT

L'inici del descens és força immediat, seguim uns metres la llera del torrent per arribar a la primera capçalera, que bé podríem desgrimpar pel cantó esquerre, però aliens a la gran i delicada colada de tosca que baixarem, decidim fer el ràpel que trobarem equipat de forma precària en un natural a la dreta, tant és així, i sorpresos perquè no esperàvem haver de canviar les instal·lacions, llacem directament als arbres per guardar-nos el poc material que duem per la vertical.

Fent aquest primer ràpel d'uns deu metres baixem trepitjant una delicadíssima colada de tosca coberta per un encara més fràgil mantell de molsa verda i humida que es malmet amb cadascun dels nostres passos. La trobem intacta, fet que ens duu a pensar inequívocament que aquest Sallent es baixa en poquíssimes ocasions.

Seguint el barranc, no haurem de caminar gaire més d'una desena de metres per trobar-nos al marge d'un llavi rocós que conforma un ressalt d'uns dos o tres metres que baixarem amb compte per l'esquerra, passant per sota un arbre tombat. Sense baixar massa ni moure'ns del cantó esquerre del torrent, buscarem un natural terriblement podrit en un arbre, que de nou llacem directament per seguir estalviant material per la vertical, que tenim de forma evident a tocar i a la qual accedirem superant la rampa de roca que tenim per davant.

Tot sembla indicar que és "habitual" fer el ràpel de 48 metres des d'aquí, ja que no veiem cap més instal·lació. Però ho fem diferent pensant que pot ser-nos impossible de recuperar la corda des d'aquí.

Baixats uns metres del natural que hem comentat, i superada la rampa de manera segura arribem a una petita lleixa de roca just damunt de la vertical, un indret on trobem roca perfecta on la lògica ens hauria fet pensar que trobaríem la capçalera de la vertical del Sallent de Pibernat. Res més lluny de la realitat, només hi trobem dues opcions per al descens, la primera ja l'hem comentada, baixar directament del natural amb altíssimes probabilitats de no poder recuperar la corda.

La segona opció (que escollim), i que ens costa de veure de tant mimetitzada amb l'entorn com està la instal·lació és baixar uns 10 metres de la vertical fins a una petita repisa que tenim a sota, on trobarem dos espits molt antics, units per una cinta plana MOLT vella que, ara si, substituïm per cordino vermell i afegim un maillon a la instal·lació, una reunió que és prou còmoda per a dues persones. Des d'aquí, l'angle per recuperar la corda és molt i molt tancat també, però en cas de no poder recuperar la corda no haurem de remuntar tota la vertical. Amb tot, la corda la podem recuperar bé, i des d'aquí ens resta un ràpel de 30 metres fins a tocar terra ferm.

A partir d'aquí podem donar per acabada la part interessant, perquè només ens resta de cercar el camí de sortida en un barranc que si res perilla, és que quedi envaït per la vegetació.

Tot i això, sense massa dificultats seguim progressant pel torrent de Pibernat una cinquantena llarga de metres fins a trobar un llavi de roca, on farem el quart i darrer ràpel, altre cop podrit i des d'un arbre, superant aquest llavi de roca, segons ressenyes antigues d'uns 7 metres, creiem que ben escassos.

Seguirem pel torrent entre un caos de blocs de dimensions mitjanes, i ara arribem a la part més complexa de descriure, trobar el retorn.

Retorn del barranc de Pibernat

En les poquetes descripcions que hem trobat, caldria seguir el curs del Rec de Pibernat fins a trobar un sender que creua el torrent, per retornar als Hostalets d'en Bas pel marge dret d'aquest, sender que tot sigui dit apareix degudament ressenyat al mapa de l'Editorial Alpina. Ens caldran uns 30 minuts per tornar al poble.

Nosaltres passat el darrer ràpel hem posat la vista al marge esquerre del barranc, per on se suposa (i així és) que remunta aquest sender, que ens torna a el Portell, el grau que hi ha a tocar de l'Ermita de Sant Miquel. No ens ha resultat pas tasca fàcil, però finalment intuïm un dels "revolts" que el sender fa a uns deu metres del torrent.

Prenem aquest camí, però ho farem en sentit ascendent per tornar a tocar de l'ermita de Sant Miquel, parant atenció a molts punts on la vegetació desdibuixa un camí que es veu poc transitat. Ascendirem, superarem un curt tram equipat amb graons com si es tractés d'una ferrada, endinsant-nos en una canal bastant oberta, per a la part alta tombar a la dreta i seguir fins al Portell, i d'es d'aquest punt tornar altre cop cap a la masia de Pibernat, doncs la nostra intenció és combinar el Sallent de Pibernat amb el veí Torrent de Cua d'Euga (de la sortida del Sallent de Pibernat a l'entrada al Torrent de Cua d'Euga hi tenim 40 minuts).

Ressenya del Sallent de Pibernat

topografia ressenya sallent pibernat

Recordeu que el track que compartim combina els descensos del Sallent de Pibernat i el de la Cua d'Euga en una sola jornada.

Eviteu si us plau seguir el tram de retorn després del torrent de Pibernat per no provocar conflictes amb la propietat.