activitats aventura Berguedà

Torrent de l’Arija

Ja fa molt de temps que teníem al cap visitar el riu l'Arija, un barranc amb prou nomenada, però alhora força desconegut. A cavall de les comarques del Berguedà i el Ripollès, la seva llargada i la poca quantitat de ràpels, però, a més d'haver de menester dos vehicles per a una combinada de cotxes que ja de per si, és força llarga, havia fet que posposéssim l'ocasió de realitzar el descens del Torrent de l'Arija.

Uns mesos enrere, parlant amb en Dani V. durant un curs de tècnics de barrancs va sortir el Torrent de l'Arija a la conversa, i ens va comentar que hi havia l'opció de realitzar únicament la part superior i més interessant d'aquest bonic descens. Recuperat el tema des de fa uns dies, l'Oriol i en Dani n'han seguit parlant i un cop plantejat com fer-ho, amb l'Oriol hem acabat realitzant el que aquí descriurem com al descens del Riu Arija Superior sense la necessitat de combinar vehicles, una possibilitat que, tot sigui dit de passada, també es descriu breument al llibre Barrancs, Torrents, Canyons i Cavitats del Pirineu de Girona.

Un descens paisatgísticament molt bonic, i que resultarà molt curt, però que ens permetrà al mateix temps i si ho volem, de visitar els descensos més propers com ara el Torrent de Mataplana o el de Sant Ou.

Fitxa tècnica del Torrent de l'Arija

• Activitat: Barranquisme al Ripollès i Berguedà
  • Punt de sortida: Carretera de Montgorny a Castellar de n'Hug
  • Població més propera: Castellar de n'Hug i Gombrèn
  • Combinació de cotxes: NO, per al tram superior aquí descrit
  • Temps de descens: 1h 30'
  • Dificultat: v3-a3-II
  • Ràpel més llarg: 16 mts
    • Ruta de l'Ermità - Alt Berguedà - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Montgrony - 1:25.000 (Ed. Alpina)
  •  Bibliografia:
    • Barrancs, Torrents, Canyons i Cavitats del Pirineu de Girona (DESCATALOGAT)
  • Observacions: El primer dels ràpels l'hem trobat sense la xapa en un dels parabolts (abril 2021).

Accés i aproximació al barranc del Riu Arija

Entre La Pobla de Lillet i Gombrèn, hi trobem la carretera GI-402, i prop de Gombrèn, un trencall d'on surt la carretera que va al Santuari de Montgrony i fins a Castellar de n'Hug. Seguirem aquesta carretera en direcció a Castellar de n'Hug tot passant de llarg del desviament que puja al Santuari, creuant primer el Torrent de Mataplana, i més enllà passant a tocar del Castell de Mataplana. Si seguim carretera enllà, encara en direcció a Castellar de n'Hug podrem veure si estem una mica atents, a la nostra esquerra un xic alçat sobre la carretera el Refugi lliure de l'Espluga, i més enllà la Collada del Pla de l'Espluga, on la carretera tomba ala dreta per seguir amunt fent unes cinc o sis corbes força pronunciades.

Estarem al cas, just sortint d'una corba de 90 graus a l'esquerra, la carretera esdevé força recta, buscarem un indret on aparcar al marge esquerre, sempre sense destorbar.

Seguirem caminant per la carretera tot creuant un petit túnel i creuar una rasa en una corba a l'esquerra. Després d'això, i en una corba que tomba a la dreta, un sender amb marques blaves baixa cap al riu l'Arija fins a creuar-lo.

EL DESCENS DEL TORRENT DE L'ARIJA

Començarem el descens amb un primer tram força llarg i desangelat, l'inici és més aviat una riera molt oberta, amb un bon cabal d'aigua que hi circula en tot moment.

Amenitzem el nostre recorregut tot observant algunes llargues tires del que semblen ous de grapal (gripau), més tard, ho confirmem perquè els trobem enfeinats, també ens encurioseix la varietat de roques que trobem durant aquest tram de riu.

En un moment donat, començarem a veure com la roca nua de la muntanya aflora sota els nostres peus tot començant a regalar-nos formacions curiosament excavades per l'aigua, fet que ens alegrarà més, i aviat arribarem al primer ràpel, on trobem la instal·lació en un gran bloc a la banda dreta del riu, instal·lació que per cert, no hem pogut refer per no dur material de reposició, un dels dos parabolts només té l'espàrrec.

Aquest primer ràpel és prou ben bonic, la roca condueix l'aigua per un petit passadís amb un curiós forat que forma un petit pont de roca. Nosaltres, però, rapelarem per fora d'aquest petit canaló de roca, i uns cinc metres per sota de la instal·lació continuarem caminant per un barranc que anirà guanyant-se el nostre interès de mica en mica, doncs s'anirà engorjant de mica en mica, guanyant també en bellesa paisatgística.

Un ressalt d'uns quatre metres ens permet jugar, doncs té forma de tobogan, i a la base d'aquest hi ha prou profunditat per a poder-hi baixar.

Més endavant, una rampa allargassada ens endinsa en un altre tram engorjat, amb un toll d'aigua força gran i del qual sortirem per una estretor en una espècie de laminador de roca inclinat i a la base del qual hi trobem ja l'evidència que el Riu l'Arija no porta l'aigua que hauria de dur, el toll que ens trobem, tot i que no està molt brut, si que ens mostra senyals evidents d'aigua estancada, i a les parets laterals hi veurem marques que ens indiquen que hi falta ben bé un metre d'aigua.

Així a partir d'aquí l'aigua s'escola terra endins i ja no la veurem més, però estarem ben distrets perquè de seguida arribarem a la part final del nostre descens on s'hi concentren quatre ràpels, que un rere l'altre ens van endinsant més a la Gorja dels Escarpadors. Un primer, a la dreta, d'uns sis metres ens durà a la gorja final, ben excavada i de boniques formes, on hi trobarem a l'esquerra un nou ràpel, que trobarem ressenyat a les topografies com a R7 esquerra, al que el succeeix un R4 a la dreta. Nosaltres hem llençat uns 15 metres de corda i hem pogut enllaçar aquests dos ràpels, per arribar a la vertical final.

Aquesta darrera vertical és la que ens treu fora de la Gorja dels Escarpadors, i amb els seus 16 metres aproximadament ens deixa en un gorg, ara sec, però que en les èpoques més plujoses ha d'esdevenir un preciós toll d'aigua ple de vida.

RETORN DEL TORRENT DE L'ARIJA

Deixar el descens del Riu Arija en aquest punt és molt senzill i intuïtiu, acabat el darrer ràpel, d'uns 16 metres, se'ns fa evident que l'engorjat de l'Escapador s'ha acabat, i podrem seguir pel torrent fins al moment, al cap d'unes desenes de metres, que se'ns farà evident un prat a l'esquerra del riu, on neix també una vall, el Torrent de l'Empriuet.*

Des d'aquí podem remuntar el Torrent de l'Empriuet i anar fins a la Collada del Pla de l'Espluga en cosa d'un quilòmetre, però és preferible començar a caminar en direcció Nord-Est, buscant els prats de la casa en runes de Ca l'Empriuet i des d'on dirigirem els passos costes amunt, creuant un bonic bosc de pins que ha reconquistat unes feixes antiquíssimes de les quals només en queden els vestigis de petites seccions de murs de pedra seca.

Amb més intuïció que no pas un camí a seguir, seguirem pujant fins a trobar la carretera, i segons on hàgim aparcat, la prendrem a esquerra o a dreta per tornar al cotxe en ben pocs minuts.

* Nosaltres en el nostre descens, hem estat impacients i just acabat el primer ràpel hem buscat el pas més fàcil per remuntar el marge esquerre del torrent i que ens ha dut a tocar de la casa en runes de Ca l'Empriuet.

Croquis o topografia del Torrent de l'Arija

Trobareu publicada una ressenya i topografia corresponent al riu l'Arija al llibre indicat a la bibliografia.

A manera de referència, trobarem els següents ràpels:

• R1 5 mts - 1 parabolt amb anella - dreta (si es duu una anella per a parabolt de 10 hi ha l'espàrrec d'un segon)
  • R2 6 mts - 2 parabolts amb anella - dreta
  • R3 7 mts - 2 parabolts amb anella - esquerra
  • R4 4 mts - 1 parabolt amb anella ? - dreta
    (R3 i R4 es poden encadenar (15 metres aprox.))
  • R5 16 mts - 2 parabolts amb anella i un espit vell - esquerra

Arxius de descàrrega

ATENCIÓ: Hem detectat força errors en el tram inicial del track de retorn del torrent de l'Arija i els hem procurat corregir sobre mapa, però us demanem si us plau que feu més cas de la vostra intuïció i orientació que del propi track. També el tram d'engorjat ha estat traçat sobre mapa com a mera referència visual.

Descarrega el track fent clic dret i seleccionant  aquí "Guardar com"
Descarregueu el track Format GPX

barranquisme Alt Berguedà
esports aventura la Pobla de Lillet
esports aventura la Pobla de Lillet Gombrèn Castellar de n'Hug
la Pobla de Lillet, Gombrèn, Mongrony, Castellar de n'Hug, activitats esports d'aventura barranquisme