barranc torrent de la coma de Gispet

Torrent de la Coma de Gispet, barranquisme al Ripollès

ALERTA BARRANQUISTES: EL TORRENT DE LA COMA DE GISPET HA ESTAT DESEQUIPAT PEL COS D'AGENTS RURALS I EL SEU DESCENS JA NO ÉS FACTIBLE EN CONDICIONS ESPORTIVES

Quan el llibre Laberints de Roca i Aigua va caure a les nostres mans, ràpidament ens en va cridar l'atenció una nova obertura a la zona de les Gorgues del Freser, un barranc que a priori prometia força, tot i que als seus entorns ja hi comptem diversos descensos amb molt d'interès com poden ser les mateixes Gorgues del Freser, les Gorgues del Núria o el Salt del Grill, i perquè no, també el Torrent de la Calç.

Així doncs, semblava que la zona guanyava un nou descens a descobrir, tot i que ja s'esmenta al llibre que la part inferior ja havia estat davallada, la part superior és una obertura ben recent, el juny de 2019, i pràcticament dos anys exactes més tard, un bon grupet quadrem les dates amb temps per sortir finalment a veure què amaga el Torrent de la Coma de Gispet.

Tot i que ha estat d'allò més plaent, fent el descens d'un barranc de caràcter alpí, obert i amb molt desnivell, que a més a més ens presenta un segon tram preciós que ens deixa un molt bon regust de boca en acabar, no ens ha semblat que sigui, com es comenta al llibre, un ferm candidat a fer-se un lloc entre els grans de la zona.

Això si, es ben mereix la visita, així que començem a descriure el descens del Torrent de la Coma de Gispet, que tot i un parell de baixes de darrera hora, farem un grupet de cinc, comptant amb la companyia de l'Oriol, en Pere, l'Òscar, en Bernat i servidor.

Fitxa tècnica del barranc de la Coma de Gispet

• Activitat: Barranquisme al Ripollès
  • Altres toponímies: Torrent de Joan Déu
  • Punt de sortida: Estació de Núria
  • Població més propera: Queralbs
  • Combinació de cotxes: Possibilitat de deixar un cotxe a Daió de Baix
  • Temps aproximació: 1h15'
  • Temps de descens: 4h
  • Dificultat: v4-a2-IV per al complet.
  • Ràpel més llarg: 55 mts.
    • Puigmal - Vall de Núria - Ulldeter - 1:25.000 (Ed. Alpina
    • Laberints de Roca i Aigua - Barranquisme pel Pirineu i les Comarques de Lleida - Xavier Culleré
  • Observacions: Tot el barranc rellisca molt, i no permet abaixar la guàrdia en cap moment, hi ha moltes pedres i fins i tot blocs grans que es mouen o cauen al nostre pas. Molt recomanable dur un mínim de material d'instal·lació, alguns ressalts també delicats no estan instal·lats per a ser protegits amb corda, i en dies de fort cabal, pot convenir molt. Tot i que per envergadura al barranc li correspon un IV, durant gairebé tot el descens és possible abandonar el curs cap a un lloc segur davant d'una possible crescuda.

Accés i aproximació al Torrent de la Coma del Gispert

Pujarem des de Ribes de Freser cap a Queralbs, restarem atents la corba molt pronunciada d'esquerres que hi ha just davant de l'Albert de la Farga, d'on surt una pista pavimentada que de seguida creua el Freser i seguirem rectes, obviant el trencall que duu a Fustanyà.

Al final d'aquesta pista pavimentada, hi trobarem un bon aparcament a la dreta (de pagament a partir de l'estiu de 2021) i més enllà un altre petit aparcament, el clàssic pàrking de la central de Daió i que segons sembla, també serà de pagament a partir de l'estiu de 2021, com la immensa majoria d'espais naturals del país que reben massa pressió humana.

Amb un altre cotxe o bé a peu, desfarem el camí fins la carretera i pujarem cap a Queralbs, si anem amb cotxe aparcarem al primer aparcament del cremallera i ens dirigirem a l'estació.

Agafarem el cremallera pagant uns 16€ que ens han semblat totalment desorbitats (tot i que l'alternativa, unes 3 hores a peu ens ho ha semblat més, siguem justos) i pujarem a Núria.

Des d'allí prendrem el GR-11.7, que força mal senyalitzat i no massa evident al començament comença seguint el via-crucis, on qui sigui devot pot aprofitar per fer el que toqui en un via-crucis. El camí al principi és força ascendent i voreja per sota l'Alberg del Pic de l'Àliga per creuar el Torrent de Fontnegra i seguir cap a Sud, força planer o lleugerament ascendent cap a la cabana a mig ensorrar de Pedrisses, ubicada a la part més alta de la capçalera del Torrent dels Fossos, que més avall forma el Salt del Grill. En vorejarem tota la capçalera cercant un coll entre la muntanya i el Castellcervós, permetent-nos entrar a la capçalera del Torrent de la Coma de Gispet, que baixa del Coll de Torreneules, on encara s'hi observen algunes congestes de neu. En el punt on el camí creua el torrent, just per sota d'un petit salt d'aigua, ens equiparem i començarem el descens.

EL DESCENS DEL TORRENT DE LA COMA DE GISPETS

Ben bé com si haguéssim de recuperar el temps que hem "perdut" xerrant i equipant-nos amb tota la parsimònia del món, comencem a davallar pel Torrent de la Coma de Gispet a un ritme força accelerat arribant de seguida baixant alguns ressalts poc destacables al primer ràpel, instal·lat a l'esquerra i amb el qual cal parar atenció al fregament i a la base del qual s'incorpora un abundós afluent dret que revifa de valent el Torrent de la Coma de Gispet.

Ben aviat, en un gran bloc a la dreta trobarem un nou ràpel perfectament instal·lat en una reunió amb cadena i seguirem el barranc, on després d'una desgrimpada delicada sense possibilitat de protegir amb corda per manca d'instal·lació i que pot donar problemes amb fort cabal, el torrent tomba bruscament a l'esquerra, i just en aquest punt trobem un nou ràpel de doble anella a la banda esquerra del barranc.

A partir d'aquí, el torrent s'engorja lleugerament, tot i que permet posar-se a resguard d'una eventual crescuda amb facilitat i rapidesa (no sempre escapar del torrent). En forma de llarg passadís se succeiran els ràpels fins a arribar al setè i vuité, molt junts i a la sortida d'aquest breu i tímid engorjat. El primer, a la dreta i amb cadena, i el segon a l'esquerra, allargassat amb un cordino amb anella que ens permet evitar problemes de recuperació. Aquest darrer davalla un bonic i ample salt d'aigua.

Més avall, força proper, hi trobarem un bonic ràpel d'uns 15 metres i que és recomanable baixar per l'esquerra, doncs per la dreta s'agreuja el fregament que, posant-hi la bota solventem sobradament.

Seguint barranc avall trobarem aviat un nou ràpel amb doble anella a l'esquerra, força curt, potser 10 metres seguit més endavant d'un curiós i no gaire confiable pont de roca que ens permet superar un ressalt delicat amb certa seguretat.

Els dos següents ràpels, el dotzè i el tretzè, superen dos ressalts verticals, i és aconsellable allargar per superar-los tots dos, tot i que nosaltres hem desgrimpat els segons ressalts en ambdues ocasions, especialment en el dotzè ràpel, per l'esquerra patina molt.

Després d'això, només ens restarà davallar uns 20 metres en forma de rampa i que començarem per l'herba de la dreta, per fer un tram una mica més boscós on hi trobarem un nou ràpel, el quinzè, a l'esquerra i d'uns quinze metres, i ja en vistes al canal del Freser, un darrer ressalt protegible des d'una anella a l'esquerra.

Reposem damunt del canal, observem la continuació del barranc i al cap d'uns minuts ens hi posem.

Seguim una desena de metres el canal per l'esquerra i baixem per la part més baixa i fàcil que trobem i retornem al descens.

Inicialment trobem una vertical que es pot desgrimpar per la dreta, tot i que una relliscada pot tenir males conseqüències, i veiem una instal·lació en un arbre que ens permetrà assegurar-la.

Superat aquest obstacle, seguim pel barranc bo i esperant trobar ja la vertical de 50 metres que la ressenya del llibre marca com a primer obstacle del barranc.
Els dies després de pluges o amb fort cabal cal parar atenció a l'accés a la capçalera, ja que una patinada pot resultar fatal en aquest punt. La capçalera del ràpel són dos parabolts amb cadena, potser en un angle massa obert. I hi resten també els dos espits, qui sap si de l'obertura.

Instal·lem cordes i davallem aquest preciós ràpel, perfectament esculpit a la roca i que permet baixar tant de peus com de cul si es vol, és preciós.
Mentre baixem, a la meitat baixa del ràpel trobarem algunes xapes (vegeu descripció a l'apartat croquis o topo) a la paret dreta.

Hem de dir també que hem tingut seriosos dubtes que aquesta vertical fos de només 50 metres, possiblement més propera als 55 metres.
La recuperació punyetera que s'esmenta en el llibre, en canvi, ja no és tal amb la nova instal·lació de parabolts, puix no ha costat gens.

Caminarem un trosset un xic embardissat per trobar un bonic bosquet d'avellaners entre els quals d'un arbre penja la següent capçalera, que amb uns 25 metres llargs davalla una bonica rampa de roca, molt vistosa i que ens deixa a tocar d'un nou i preciós ràpel d'uns 20 metres, estètic i aquàtic, que ens deixarà un molt bon regust de boca per acabar aquest bonic descens, doncs n'és l'última vertical.

Retorn del Torrent de la Coma de Gispets

Des de la base del darrer ràpel, seguirem baixant pel Torrent, evitant l'aigua per la banda dreta (o així ens ha semblat més còmode) i fins a trobar el camí que puja a la capçalera del Freser i al Refugi de Coma de Vaca on ens podem canviar. Prendrem aquest camí a la dreta i en sentit ascendent, passant per sota el Salt del Grill (que dit sigui de passada es pot aprofitar per fer si es vol arrodonir el dia) i seguirem baixant fins a la Central de Daió de Baix.

Si hi tenim el cotxe, ja haurem acabat l'activitat completant un nou i bonic descens de la zona, que gràcies al cremallera se'ns ha fet més equilibrat en reduir el temps d'aproximació, altrament, els càlculs sobre mapa ens situaven entorn de les 3 hores a peu, i un xic més de 1000 metres de desnivell positiu per assolir la part alta del barranc.

Croquis o topografia del Torrent de la Coma del Gispet

Podeu trobar un croquis al llibre Laberints de Roca i Aigua, de Xavi Culleré, amb tot, aquí procurem reproduïr la successió, amb alguns detalls extres que creiem que poden aportar valor a la topo original del llibre i per tant als vostres descensos i experiències en aquest barranc, que tot sigui dit de passada, l'equipament ja no té res a veure amb el ressenyat, havent millorat de tros, trobant-ho tot instal·lat amb parabolts i anella.

Ja ens disculpareu també que no ho recordem tot, per bé que hem repassat les fotos de tot el grup per a donar-ne el màxim detall.

TRAM SUPERIOR PREVI AL CANAL

R1 - 20 mts. Esquerra - !FREGAMENT!
Afluent dret
R2 - 10 mts. o més -  Dreta - Cadena
R3 - 10 mts.  - Doble anella esquerra
R4 - 10 mts. - Monopunt esquerre
R5 - 15 mts. - Monopunt esquerre (Ressalt delicat, més curt)
R6 - 15 mts. - Doble anella dreta
R7* - 15 mts. - Cadena dreta
R8* - 25 mts. - Doble anella + Cordino extensor amb anella esquerra
* Molt junts, pràcticament encadenables (no recomanable)
R9 - 15 mts. - Dreta - !FREGAMENT superior, evitable posant el peu!
R10 - 10 mts. - Doble anella esquerra
R11 - 10 mts. - Pont de roca / ressalt delicat
R12 - 25 mts. - Dreta Doble ressalt, allargar fins a l'últim, o la desgrimpada del segon és delicada per l'esquerra
R13 - 15 mts - Dreta - Allargar també el segon ressalt o desgrimpada delicada per la dreta
R14 - 20 mts - Dreta - Rampes
R15 - 15 mts - Esquerra
R16 5 mts - Esquerra

SEGON TRAM, CANAL AVALL

R1 - 15 mts. aprox. - Ressalt delicat de desgrimpar, natural a la dreta
R2 - 55 mts.* - Cadena dreta
*La ressenya original marca 50 mts, però tenim seriosos dubtes que sigui així.
--- Trobarem 4 xapes a la meitat inferior del ràpel, ubicades aproximadament a 5 - 7 - 9 i 12 mts aproximadament. La més alta, però està completament aixafada contra la pedra ---
R3 - 27 mts.* - Natural amb anella
* Amb la corda de 60 ens ha sobrat ben poca cosa tot i estar indicat amb 25 mts. al croquis original.
R4 - 20 mts. - Natural amb anella, sortida delicada, ràpel preciós.