barranquisme Girona

Torrent de la Corba, barranquisme al Ripollès

Bé sigui perquè el barranc de Núria o bé el Freser són impracticables, per canvis de plans o qualsevol situació que ens hagi fet acabar baixant pel Torrent Roig o de la Corba, el cert és que són moltíssimes les ocasions en les quals hem fet el descens d'aquest barranc tan atractiu del Ripollès, però que resta a l'ombra dels grans barrancs de la zona, que atrauen els barranquistes més agosarats buscant grans descensos i aigua abundant.

El Torrent de la Corba en canvi, ens presenta un cabal d'aigua més limitat llevat de dies de tempestes, quan pot esdevenir fins i tot perillós.

Tot i que els grans barrancs de la zona l'eclipsen en certa manera, el Torrent de la Corba és tot ell un bonic racó, oferint-nos punts concrets de gran bellesa paisatgística, i ràpels d'allò més fotogènics.

A més, ens obligarà a repassar la tècnica d'instal·lació de passamans recuperables per tal d'accedir amb seguretat a algunes de les seves capçaleres de ràpel.

També val la pena remarcar que el descens del Torrent de la Corba va ser reequipat el 2017 per part de la Federació Catalana d'Espeleologia.

Fitxa tècnica del Torrent de la Corba

• Activitat: Barranquisme al Ripollès
  • Altres toponímies: Torrent Roig
  • Punt de sortida: Carretera de Bruguera a Ogassa
  • Població més propera: Bruguera i Ribes de Freser
  • Combinació de cotxes: NO, per al tram superior aquí descrit
  • Temps amb un sol cotxe:
    • Temps de descens: 1 a 2 hores
  • Dificultat: v3-a2-II
  • Ràpel més llarg: 28 mts
  • Cordes: 2x30
    • Taga - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Vall de Camprodon - Vall de Ribes - 1:25.000 (Ed. Alpina)
  •  Bibliografia:
    • Barrancs, Torrents, Canyons i Cavitats del Pirineu de Girona (DESCATALOGAT)
    • Descenso de Cañones - Girona (Tomo II) - Eduardo Gómez
    • El barranc ens permet sortir després dels 3 primers ràpels, quan creuant una pista podem tombar a la dreta per tornar al cotxe. També permet sortir si no ho veiem clar, des de la capçalera del primer ràpel del segon tram, a través d'un rastre de sender a la dreta i que ens duu a trobar també la pista. Passat el ràpel de 24 metres de després del pont de roca tant característic del Torrent de la Corba, podem sortir també a la dreta (aquesta és l'opció descrita en aquesta fitxa) si ens volem estalviar la sortida per la canal a la dreta en acabar el tram topografiat del barranc, que és molt dret i a mig camí entre una grimpada i una via ferrada.

Accés i aproximació al barranc del Torrent de la Corba

Entrant a Ribes de Freser des de Ripoll per la GIV-4011 passarem per davant de l'estació del cremallera de Núria, i passarem per sota el pont que l'ajuda a travessar el riu Freser. Uns metres més enllà, trobarem un pont a la dreta que ens duu a prendre la carretera GIV-5263 i que porta al preciós poble de Bruguera. Ja arribant al poble, una corba de dretes on hi ha un aparcament i el que semblen unes fonts, ens abocarà a l'entrada del llogaret, trobarem immediatament una bifurcació que prendrem a l'esquerra i en sentit ascendent per creuar el nucli per la part alta i seguir pel Camí de Coll de Jou i que ens portarà, si ho volem, fins a Ogassa.

Per mirar d'explicar on és el punt on aparcarem, comptarem dues corbes de 180 graus, la primera a l'esquerra i la segona a la dreta, i després d'un llarg tram força recte i ascendent en una corba a l'esquerra veurem com se'ns incorpora per la dreta la pista forestal per la qual retornarem.

A partir d'aquí la pista pavimentada planeja i ens durà a una nova corba de 180 graus a l'esquerra, amb aparcament abundós a la part exterior. Aparcarem aquí, ens equiparem i prepararem per l'aproximació a peu.

L'aproximació a peu ens permet dues opcions. La més directa i desdibuixada és cercar una petita estructura de formigó que protegeix un pas d'aigua per sota la pista, des d'on podem baixar bosc a través i molt rectes fins al torrent.

La més còmoda i amb camí més traçat, és cercar just abans de la corba, a la dreta, una carena amb unes fites que baixa en direcció Oest, i que connecta amb un sender transversal que prendrem a l'esquerra i que en cinc minuts ens durà al curs del Torrent Roig, conegut pels barranquistes com a Torrent de la Corba.

EL DESCENS DEL TORRENT DE LA CORBA

Iniciarem el descens per un curt tram en forma de riera que mica en mica i amb algun petit ressalt ens conduirà a un bonic passadís les parets del qual semblen compostes d'esquistos i de les parets del qual penja abundosa vegetació, farem algunes corbes i un ressalt delicat d'uns tres metres, que podem assegurar des d'un petit arbre a la dreta.

Seguirem resseguint el passadís fins a arribar al primer ràpel, al qual podem accedir amb un passamà, per bé que no és massa complicat d'estalviar-nos-el. Aquest primer ràpel, topografiat generosament amb 10 metres d'alçada ens deixa de nou a un curt passadís que tomba a l'esquerra i a la meitat del qual hi trobem la instal·lació obligada (no intenteu evitar-la) d'un passamà recuperable que ens permetrà accedir a una reunió penjada del següent ràpel, d'uns 17 metres i instal·lat a la dreta.

A la base d'aquest ràpel hi trobarem una bonica surgència que s'incorpora al barranc per l'esquerra i a través d'una gran formació de tosca, i seguint el barranc, arribarem al punt de la capella, on podrem instal·lar el ràpel directament a la instal·lació de passamà recuperable, amb compte que la corda de recuperar no pessigui l'activa o del contrari ens podem trobar remuntant la corda per resoldre un bloqueig. Si no, podem instal·lar el passamà, amb un punt intermig i delicat perquè la progressió pot fer que fàcilment ens despistem i ens situem en una posició en què podem tenir una caiguda amb factor.

Si rapelem des de la capçalera al final del passamà, hem de comptar amb uns 12 metres de ràpel.

Acabarem aquest tram caminant pel torrent, superant algun ressalt i atents a l'esquerra per on sortirà un senderó que ens portarà a la pista (també podem seguir baixant pel torrent i arribarem al mateix lloc).

Si decidim seguir amb el descens ens espera un llarg tram, a estones caminant pel torrent, altres per un camí a l'esquerra o a la dreta, fins a topar-nos de nou amb la vertical, just abans de la qual podem escapar per la dreta (comprovat).

La primera vertical del segon tram ens ofereix a parer nostre tres opcions per a ser rapelada.

1. Desgrimpar amb molt de compte el primer ressalt per anar a cercar una instal·lació a la dreta, amb vista a la tirada neta de la vertical.
  2. Buscar un gran bloc al mig del torrent d'on penja una instal·lació des de la qual podem davallar, però que té un accés un xic delicat i incòmode.
  3. Cercar a la paret esquerra del torrent, un bon tros enrere, una reunió gràcies a la qual podrem rapelar fins a la instal·lació descrita a la primera opció.

Evidentment, altres opcions imaginatives que se us puguin acudir poden ser viables, sempre que siguin segures.

Seguirem pel torrent, ara amb un ambient més obert per bé que igualment bonic, superant un ràpel curt on un arbre prim ens pot ajudar a desgrimpar-lo, tot i que no val la pena, al cap i a la fi, si portem la corda és per progressar amb seguretat.

Un tram de ressalts ens durà a creuar un indret amb restes d'antigues feixes, i un camí que no hem comprovat mai sembla sortir a esquerra i a dreta del barranc.

Més endavant, trobem la part més interessant i vertical del barranc, amb el que és a parer nostre el millor dels ràpels, instal·lat a la dreta, i al qual podem accedir amb o sense passamà, una llarga rampa i molt interessant els dies de cabal abundant, ens durà a creuar amb els seus 28 metres per sota un imponent i característic pont de roca per deixar-nos en una mena de banyera penjant damunt el ràpel més bonic del barranc.

Aquí tenim tres opcions, sempre que el cabal ho permeti, és recomanable instal·lar el passamà de l'esquerra per cercar la reunió penjada que ens permet fer el ràpel de 27 metres. Si no, podem cercar a la dreta i penjada, una instal·lació que ens permet esquivar l'actiu, amb un ràpel de 24 metres. Si encara el cabal és més alt, dins la bauma una tercera instal·lació ens permet sortir d'aquí amb menys problemes, tot i que amb una recuperació més delicada.

A la base d'aquest preciós rapel, hi trobarem de nou una altra vertical, de la que podem afrontar els 25 metres que supera per la dreta, accedint a la capçalera per un passamà, o bé cercar a l'esquerra, una instal·lació molt baixa.

En aquest descens, decidim deixar el barranc aquí, sortint per un sender a la dreta, força exposat en cas de caiguda però que permet caminar sense complicacions i abandonar el barranc estalviant-nos haver de recuperar força desnivell per la canal habitual de sortida, ara en forma de pas equipat i semblant a una ferrada poc equipada.

Si ho desitgem doncs, podem seguir i davallar dos rapels més, el primer des d'un natural a l'esquerra, i el segon, al final d'un llarg passamà a la dreta.

Sapigueu també que si es combinen cotxes, deixant-ne un al Restaurant la Corba, a la carretera de Ripoll a Ribes de Freser, hi ha també un tram inferior, molt poc recomanable, per llarg i monòton.

RETORN DEL TORRENT DE LA CORBA

Tant si sortim per la canal equipada, com pel caminet que hem descrit amb anterioritat i utilitzat en l'ocasió del descens aquí descrit, arribarem al final d'un tram rocós de la canal, on el camí en surt per l'esquerra i ens deixa en una feixa on ens podrem canviar amb comoditat.

Des d'aquí, seguirem remuntant seguint algunes fites i rastres de sender fins a una pista, que prendrem a l'esquerra per a retornar amb calma cap a la carretera de Bruguera a Ogassa, que agafarem a la dreta per arribar al cap d'un centenar escàs de metres al cotxe.

Croquis o topografia del Torrent de la Corba

ressenya torrent de la corba

Ressenya realitzada partint de la base topogràfica de la FCE incorporant-hi detalls que hi mancaven i que aporten una millor experiència en el descens a més d'oferir-nos més opcions alhora d'afrontar el descens en diferents situacions.

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: Com és habitual en les nostres ressenyes, els trams d'aproximació i retorn són traçats amb GPS, però el tram del descens del barranc és marcat sobre mapa per evitar punts errants, per tant, però cal prendre'l únicament com a referència.