Torrent de la Jou

Descens de col·leccionista en el sentit més estricte de la paraula, imprescindible programar després de fortes pluges on, amb tot i això, el neoprè i els escarpins són completament prescindibles.

És ben cert que cal veure tots els descensos almenys un cop, i ben segur que així serà, doncs ben francament el Torrent de la Jou, malgrat estar situat en un entorn tan bonic com el veïnat de la Barceloneta, ens ha fet rumiar amb els límits del que com a comunitat d'esportistes podem considerar descens esportiu de barrancs, o una rasa com una altra per on brolla l'aigua quan plou, sense més interès.

Un riu obert, on cal saltar de bloc en bloc i un parell o tres de ràpels, un dels quals ni hem vist, tot desgrimpable menys un.

Però no ens avancem! Us ho expliquem tot, per si també voleu sortir a conèixer-lo.

FITXA TÈCNICA DEL TORRENT DE LA JOU

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Altres toponímies:
    • Torrent de la Coma Arnau (aigues avall)
  • Punt de sortida: la Barceloneta (Vallcebre)
  • Població més propera: Vallcebre
  • Combinació de cotxes: possible
  • Horaris amb un sol cotxe aparcat a la cruïlla:
    • Temps d'aproximació: 40'
    • Temps de descens: 1h
    • Retorn: 5'
  • Dificultat: v2 a1 I
    • Moixeró - La Tosa (Ed. Alpina 1:25.000)
    • No n'existeix
    • Molt de fang durant gran part del descens

Com arribar al Torrent de la Jou

Per arribar-hi, ens hem de dirigir a la comarca del Berguedà, perfectament comunicada gràcies a la carretera C-16 que la vertebra de nord a sud o viceversa.

A l'alçada del túnel del Castell de Guardiola de Berguedà, just passat aquest en direcció nord, trobarem la carretera B-400 que puja als pobles de Saldes i Gósol, així com al de Vallcebre, del qual hem d'estar atents al trencall degudament senyalitzat que marxa a l'esquerra de la carretera.

Ens dirigirem cap al poble i en coronar els preciosos cingles de la Foradada, on hi ha el mirador de Cap Deig, restarem molt atents al trencall que hi ha a la dreta indicant "La Barceloneta".

Prendrem aquesta pista, habitualment en molt bon estat, passarem per damunt d'unes cases i arribarem a una petita construcció a tocar del Torrent de la Jou, on hi ha un petit espai per deixar el cotxe.

APROXIMACIÓ AL TORRENT DE LA JOU

Ja a peu, continuarem per la pista uns escassos metres, creuarem el torrent i prendrem el primer trancall a la dreta que puja per creuar de nou el torrent unes desenes de metres més amunt.

Seguirem la pista fins després d'una forta corba a l'esquerra i just al vèrtex d'una altra de molt tancada a la dreta, obviar el trencall a Cal Jep. El següent trencall a obviar, a la dreta mena a Can Muga.

Observarem una gran línia elèctrica i seguint la pista, que tot i no oferir grans pendents no para de pujar, passarem per la dreta de Cal Tiet.

A mitja pujada després de Cal Tiet, tornarem a passar per sota la línia elèctrica i arribarem a un collet no massa evident ocupat per un bosquet on sí que més evident hi endevinarem una cruïlla de camins degudament senyalitzats.

Prendrem el camí a l'esquerra, que primer és pista, tot seguint les marques grogues, i unes desenes de metres enllà, el sender senyalitzat abandonarà la pista per l'esquerra i en sentit lleugerament descendent. Seguim el sender, que va travessant antigues feixes i s'enfila per la vessant rocosa de la muntanya fins superar un bonic grauet i davallar sense confusió possible cap al torrent de la Jou.

EL DESCENS DEL TORRENT DE LA JOU

Començarem a progressar pel torrent de la Jou i no tardarem en adonar-nos en que no podem posar els peus a l'aigua, doncs en la gran majoria de les ocasions, el fons del toll és plè d'un fang molest que gairebé sempre ens cobrirà el peu fins als turmells. Així doncs, saltant de pedra en pedra o per la vora del torrent progressarem per un espai obert i sense desnivells destacables.

Passarem prop de les restes d'una captació d'aigua i amb alguna desgrimpada arribarem al primer ràpel, que podriem desgrimpar per l'esquerra, però ja que hem vingut a fer "barranquisme" decidim instal·lar, el trobareu en un pont de roca ben curiós a la dreta i al terra.

Seguirant les desgrimpades fins a arribar al segon ràpel, un bonic balcó obert a la vall i les seves vistes.

Instal·lat en dos espits amb anella a la dreta, aquest ràpel és l'únic punt, a parer nostre, realment interessant del barranc, i és que superem una curiosa paret inclinada d'uns deu metres d'alçada amb el bloc on hi ha la instal·lació mig penjant damunt el ràpel.

El barranc tomba a al dreta seguint la paret, i ben aviat a l'esquerra, per encarar de nou la vall.

A partir d'aquí, res més a destacar, davallarem un caos de blocs que podem evitar per fora, i el descens anià esdevenint, si és que això era possible, encara més i més tediós a mesura que avancem, acabant esdevenint en un passeig per una riera plena de fang on cal anar saltant de roca en roca fins a arribar a un pont, pel qual hem fet l'aproximació. Sortirem per l'esquerra o la dreta, tant se val, però prendrem el camí a la dreta, això si.

RETORN DEL TORRENT DE LA JOU

Seguirem la pista que descendeix al cap d'unes desenes de metres cap a la cruïlla a tocar del nostre cotxe, que trobarem a l'esquerra, després de creuar de nou el Torrent de la Jou.

Croquis o topografia del Torrent de la Jou

croquis ressenya topografia barranquisme barranquismo barranco barranco torrent de la Jou Vallcebre Berguedà Catalunya Barcelona

Reproduïm el croquis original amb algunes apreciacions que podeu trobar a InfoBarrancos.es